Rambo Micklem funderingar - NACKSTYCKE

Mitzanna

Trådstartare
Jag planerar att införskaffa anatomiskt utformat träns till min häst och Rambo Micklem "Competition" verkar vara en riktigt trevlig variant. Jag har dock ingen aning om hur nackstycket ser ut då det inte framkommer på bild, är det helt rakt eller "utskuret" vid öronen samt bredare upptill? Jag har nämligen börjat bli lite nojig över att nackstycket trycker bakom öronen vilket ibland gör att min häst skakar till huvudet och öronen irriterat. Dessutom har han börjat klia huvudet mot saker efter att jag har tagit av tränset, vilket såklart inte känns bra. Dock vill jag veta säkert hur nackstycket är utformat. Det känns lite onödigt att köpa ett anatomiskt träns, men med "vanligt" nackstycke. Jag vill att nackstycket ska vara (mer eller mindre..) "utskuret" bakom öronen samt bredare mellan öronen för att dels förhindra tryck och fördela trycket över ett större område. Jag gillar utformningen av Revolution (Perfect Sit of Sweden) tränsens nackstycken, men tycker att de är lite "too much". Rambo Micklem är mer i min smak. Vad har ni för uppfattning om dessa träns? Egna erfarenheter? Vilket märke hade ni valt? Det hade varit jättesnällt om någon som har tränset kan posta en bild på nackstycket (gärna både för sig själv och på häst)!
 
Sv: Rambo Micklem funderingar - NACKSTYCKE

Googla Rambo Micklem och gå in på bilder så får du upp massor av bilder som även visar hur nackstycket ser ut = rakt med en bredare fodrad platta på överdelen.
 
Sv: Rambo Micklem funderingar - NACKSTYCKE

Min häst avskyr tryck mot öronen så jag har vänt nackstycket så att den utskurna delen pekar framåt och den raka delen bakåt mot halsen.

På mitt nackstycke står det tryckt i ölädret att det ska sitta så, ponnystorlek.
Men på den 1a tränset jag köpte, cob som var för stort, var trycket tvärtom.

Men skulle trycket vara så är det inget att bry sej om för det fungerar precis lika bra hur du än vänder nackstycket.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett knivigt problem här nu som jag hoppas Buke-folket kan hjälpa mig med. Till att börja med så har jag varit tillbaks i Sverige nu...
Svar
2
· Visningar
1 261
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Hej, jag har en höst med "huvudproblem". Hon hatar när nackstycket glider fram yttepyttelite på öronen. Då skakar hon på huvudet och...
Svar
7
· Visningar
1 253
Senast: Liten
·
Utrustning Sökte lite på det men hittade bara en gammal tråd som tog upp träns och bett i allämnhet...
Svar
3
· Visningar
1 439
Senast: Wippos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp