Sv: Rambo täcke som läcker :S
Jag har förresten funderat på att extraimpregnera just sömmen, med vax eller något runt om. Vet inte om det finns stift eller liknande man kan använda?
F ö kan jag tipsa om en enkel metod att just kontrollera sömläckaget.
Lägg täcket med sömmen i mitten över en spann eller en balja. Gör en liten "buk" eller "grop" på sömmen så att sömmen är lägsta punkten (utsidan upp). Häll ett par matskedar vatten på sömmen så att det bildas en pöl precis över sömmen. Vänta ett par minuter (ta tid), häll bort pölen och kontrollera under täcket (på insidan alltså) om det fuktat igenom på sömmen.
Du kan göra om det på flera ställen på täcket och minska tiden efterhand, så ser du hur länge sömmen håller tätt för detta enkla test.
Inga Rambo jag har haft har ens i nyskick klarat detta enkla test, vilket jag är lite paff över.
Det är inget stort problem i praktiken, men visst blir man en aning besviken då det är läckagegaranti på dem.
Det är synd att sömmen finns där, men det är nog tekniskt mycket svårt att få fodret på plats utan att sy fast det. En lösning hade varit att sy fast innerfodret i nederkant istället, men enligt ÅF till täcket fungerar den ofodrade "kjolen" som en kondensspärr och behöver finnas där. Annars blöter det in nedifrån istället.
Förstår inte själv riktigt hur det menas, men det var svaret.
Andra täcken är inte lika långa på sidorna, då är det mer naturligt att sy fast innerfodret i nederkant än på dessa täcken, antar jag också.
Fler reflektioner?