Ramp eller kombiramp?

Centaur

Trådstartare
Jag ska ju köpa ny transport, och är nästan säker nu på att det blir en Böckmann Big Champion i aluminium. Den har innerhöjd på 2,33, bredd 1,75 och längd 3,56. Där borde han väl få plats. ;)

Den har även sidopaddning, extra ventiler och öppningsbara fönster som standard.

Det jag funderar på är om det är värd pengarna att beställa med kombiramp? det kostar 4000 extra.... Har aldrig lastat med det själv, men man hör ju att det är bra... Vad tycker ni? Den är ju egt redan för dyr men jag får väl leva fattigt ett tag.. Vad gör man inte för djuren..

Något mer som lönar sig att beställa extra?

Sv: Ramp eller kombiramp?

Jag har hört att en kombiramp kan göra släpet skevt pga. vikten från rampen men vet inte alls om det stämmer.
Annars hade jag nog valt en kombi tror jag.

Hur skulle det kunna vara möjligt? :confused:
Antingen så har man ju en en hel lucka, som på en "vanlig" transport, eller så "delar" man rampen i två delar, så att dom står ut från varje sida som två dörrar. Hur skulle detta kunna göra släpet skevt? :confused:
Bifogar en film där Boj visar upp sin kombiramp:
http://www.boj.nu/TeknikCenter/Film_bredband_lastakombibaklam.htm

Centaur

Jag ser inga nackdelar med att välja kombiramp, mer än att det kan vara jobbigt med alla hakar/spännen som kan frysa fast på vintern.
Arrow var väl inte helt lättlastad, eller har han blivit bättre?
En transport kombiramp (step-up) är nästan alltid mer inbjudande för en häst att gå upp i än en med vanlig bakläm.

Senast ändrad av en moderator:

En del märken har väl bara en stor dörr bak, minns inte vilka för det var så länge sen jag kollade på det. Men jag kommer ihåg det för jag funderade just på en stor dörr och det vindfånget som den tog upp....

Böckmann har en förstärkt ram när man köper kombiramp, men belastningen är väldigt stor på gångjärnen och där tycker jag att svagheten ligger. Jag tittade på en cheval liberté och redan på de nya vagnarna var det lite skevt och svårare att stänga. Jag tror att det kommer att inträffa på Böckmanns så småningom också. Så nä, jag tror inte att det är värt pengarna i längden. Jag tror att om man skall ha kombinerat så skall man välja två dörrar bak eller Fautras utdragbara ramp. Jag har bara ramp på min Böckmann master och ångrar mig inte, även om jag är väldigt förtjust i tanken på kombilucka så kostar det mer än det smakar.

Okej! Då skippar jag nog det. Det är ju själva körningen han är orolig för, så det viktigaste är liksom att det är stort och rymligt inne i släpet, och att det går så tyst som möjligt.

Är du nöjd med din Böckmann annars?

Verkligen jättenöjd! Har en Master -05. Tyst och ljust och fint. Rullar fantastiskt bra. Min häst är visserligen inte orolig vid körningen, men hon står mest och sover.

Efter att ha sett Böckmans kombilem så skulle jag säga att den e mer för om man vill lasta grejer. Ex. lyfta in en hel pall eller dyl. nån gång då o då.
Boj har en helt annan konstruktion på sin kombilem (man öppnar som två dörrar eller som en vanlig lem. Utan att göra några ändringar, det är bara att öppna!) som e mer robust. Faktiskt inte dum alls, om man vill slippa välja...

Senast ändrad av en moderator:

Denna finns ju (tror att den finns i grön?) Cheval Liberté XL 2002:banana:

images

Jag har beställt en Henra amazone med kombidörr.
De har liknande som böckmann. Henras stota konkurenter är böckmann.
Det kostade 1500 extra med en kombi hel dörr.

Jag har hört mig för.
De som har delad kombidörr blir efter ett tag hängiga på mitten.
Jag tycker det är bra med kombidörr.
Om man skall köra balar hö eller något annat stort. Vi använder transporten till mycket mer än att köra häst
http://www.henra.se/amazone2.html
Kolla på extra tillbehör där finns dörren

Jag bara noterade att Ifor har delad ramp också. Mer än så var det inte, men det ser ut att fungera smidigt, liksom det verkar göra på Boj. Jag har bara sett andra använda Bojs resp Ifors kombiläm och inte prövat själv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka