Ränderna går aldrig ur?

alazzi

Trådstartare
Var ju och tävlade för två veckor sen och när jag tittar på filmerna från mina klasser så blir jag bara så besviken. Vi är så himla dåliga. Övriga ekipage sitter med sina hästar på lång tygel och allt fungerar meddans jag sitter och rider rollkur i jämförelse. Visst var hästen superladdad men jag har ändå långt kvar innan han går samlat på lång tygel. Stundtals går det på hemmaplan, men det lär ju dröja innan det fungerar på tävling. Hur ska man någonsin sluta rida engelskt i westernsadel?

Jag kan inte släppa honom i munnen helt för då stannar han inte i formen.

Sv: Ränderna går aldrig ur?

Vet du jag tror att det kommer ju mer styrka han får. Det är bara att kämpa på och det hänger (tyvärr) mycket på ryttaren om man ska "våga" rida western och inte engelskt i westernsadel. Jag tycker själv att det är lite läskigt att släppa kontrollen så mycket men det kommer att komma.

Kämpa på du din häst är så fin.

Skit i formen ett tag då. Rid på långa tyglar i skritt och gör det ni klarar av. Öka kraven långsamt, och tillslut sitter du där i samlad galopp på långa tyglar. Man kan inte bara vips släppa allt och tro att det ska fungera :) Ni kanske tyvärr behöver ta ett eller några steg tillbaka och jobba på det mer grundläggande, hur trist det än låter.

Nä alazzi, dålig är du inte!!! Jag förstår att du, troligen omedvetet, blir osäker då Leo faktiskt varit lite svår. Du vill så gärna att det ska gå bra och spänner dig, också omedvetet, vilket han känner och taggar upp. Han lyssnar på dig och du förmedlar det spända över till honom.

Nästa tävling, skit i formen. Försök hitta ett mentalt lugn som på träningen hemma. Tror det i huvudsak handlar om att du ska våga lita på att kommunikationen håller i alla lägen. Du har verkligen kämpat och fått fina resultat, ta det till dig!!! Andningsträning/yoga är suveränt för att få sina egna spänningar under kontroll, tips!

Alltså, släpp prestationspressen och försök hitta enbart glädjen att vara tillsammans på träning som på tävling *KRAM*!!!

Så underbart svar. Blir varm i kroppen !!

Kunde varit skrivit till mig, vet ju om det men det är lättare sagt än gjort att slappna av och släppa prestationsångesten.

Men vilken känsla det är när man vågar !!!

TJa, andas, det glömmer jag bort när jag blir spänd.

REd ett pass i hemmapaddocken på en hand och då kan jag slappna av, synd att det ska bli så laddat på tävling.

Känner igen det där.
Drar ett andetag innan jag ska in på banan,
släpper luften när jag kommer ut.

Avslappnad till tusen :cool:

Liknande trådar

Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 942
Senast: Em-Jay
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil... 2
Svar
37
· Visningar
6 962
Senast: IngaLena
·
Western (Det blev visst långt, jag hoppas ni orkar läsa och ge mig lite tankar!) Jag står inför ett litet problem, ett rätt så trevligt...
Svar
5
· Visningar
1 305
Senast: Praefatio
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 869
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI