• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Gilan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 206
G

Gilan

Hej är det bara araber som klarar sej bra i distans? vilka andra raser kan funka?

Har tränat en del distans å vart på G å starta med min förra travare innan jag lämmna bort henne. Är nu i hästköpar tankar till hösten. och vill då rida distans. Eftersom jag tror det passar mej. Älskar att rida i skog å mark och älskar att träna på att göra olika moment. Som att rida inne i samhällen,i svår terräng m.m och har vart på föreläsningar m.m om distans

Men är osäker på om jag vill ah en arab då dom oftast är små (jag är 175)

Är inte ute efter dom höga klasserna. Men vill ändå ha en häst som kan klara sej någolunda bra ifall jag jag skulle vilja satsa mer.

Är det viktigt vilken ras man har lr väger rätt träning,kondition m.m lika tungt?
nån som har nåt tips.

Tacksam för svar

Senast ändrad av en moderator:
Sv: ras?

Hej!
De lätta klasserna klarar vilken ras som helst med rätt träning. Den ras som är mest lämpad är (som du skrev) arabhästen, men även arabkorsningar (arab/travare, arab/fullblod) hävdar sig bra på högsta nivå.
Travaren är väldigt bra på distans och jag tycker det låter som en bra häst om man vill tävla på lite lägre nivå (5-mil, 8-mil, 10-mil). Jag tror det finns exempel på travare som placerat sig även på 12 resp. 16 mil, men det är undantag än så länge...
(Det kan också bero på att ryttare som satsar på dessa klasser väljer att tävla med arab).
Ju ädlare hästen är desto bättre förutsättningar tror jag finns, men det finns som sagt undantag från den regeln.

Lycka till med hästköp och hoppas att få se dig på tävlingsbanorna framöver!:banana:

Varmblodtravarna är ju duktiga, men araberna ändå överlägsna. Som du säger är dock araberna ofta små. Så varför inte satsa på ett mellanting: En trarab! Korsbning varmblodstravare och arab. De verkar bli allt vanligare inom distansvärlden och fungerar än så länge (vad jag förstått det som) riktigt bra på tävlingarna!

Lycka till:)

I Frankrike (som är en framstående distansnation) använder man mycket angloaraber och de är ju snäppet större än araben. Angloaraben håller sig väl framme internationellt men det kan kanske vara svårt att få tag på en lämplig här i Sverige för de är inte så himla vanliga. Jag har i alla fall inte stött på så många, utan en och annan kan dyka upp till försäljning emellanåt. Prismässigt ligger de runt det man får betala för en riden arab och uppåt.
En annan ras det har debatterats lite om är ju Akhal Teke som är en väldigt smäcker och högställd hästras, men dock med lite obändigt temperament och väldigt dyra samt svåra att få tag på i Sverige.

Oavsett vilken ras du fastnar för skall du nog titta mer på högställda lätta hästar än de som är lite tyngre i kroppen.

Gilan skrev:
Hej är det bara araber som klarar sej bra i distans? vilka andra raser kan funka?

Har tränat en del distans å vart på G å starta med min förra travare innan jag lämmna bort henne. Är nu i hästköpar tankar till hösten. och vill då rida distans. Eftersom jag tror det passar mej. Älskar att rida i skog å mark och älskar att träna på att göra olika moment. Som att rida inne i samhällen,i svår terräng m.m och har vart på föreläsningar m.m om distans

Men är osäker på om jag vill ah en arab då dom oftast är små (jag är 175)

Är inte ute efter dom höga klasserna. Men vill ändå ha en häst som kan klara sej någolunda bra ifall jag jag skulle vilja satsa mer.

Är det viktigt vilken ras man har lr väger rätt träning,kondition m.m lika tungt?
nån som har nåt tips.

Tacksam för svar

Skall man ändå köpa en häst för distans så skulle åtminstone jag köpt något med arab i. Själv vill jag också ha lite större hästar trots att jag är en liten plutt - 163 cm. Har man tur så hittar man en rejäl arab eller så letar man efter en korsning med arab av lättare typ. Har själv en arab och en korsning arabhalvblod. Den senare är bara två år än så länge och ser redan nu ut att bli riktigt stor och kanske lite för tung egentligen, men jag får väl se. Annat är ju också kul att ägna sig åt som lite dressyr och hopp.

Har man turen att snubbla in på distans genom att råka ha en bra häst som är hållbar och duktig, då kommer man att bli sugen på att avancera, även om man inte haft så ambitiösa planer från början.

Hälsning Maja

Gilan skrev:
Men är osäker på om jag vill ha en arab då dom oftast är små (jag är 175)

Jag har an korsning mellan arab/halvblod (75/25) som är 156cm och är tanigare än de flesta araber, men jag tycker inte att det är några problem med att jag är för lång (179cm).
Så länge man inte har problem med balansen eller är för tung så är det väl ok.

49.jpg

Jag och "razze" th i bild

precis det var så jag tänkte. Vore synd att sluta pga av hästen om man verkligen tycker det är roligt, eller sälja om man trivs med hästen förövrigt.

får helt enkelt hålla ögonen öppna efter en arabkorsning lr en renrasig lite större arab.:)

tack för tipset

Just i distansen är det väll inte så stort problem att vara lång. Men i hoppningen åså tänkte jag mest, inte för att jag ska tävla lr träna nå högt men iaf. aja får se:) fin häst föresten.

alla andra som svarat:
Tack för tipsen, ska hålla ögonen efter en större arab lr en korsning med halvblod/fullblod/ travare.

då nästa fråga!
vad ska man kolla på hoss en distans häst?
Hoss dressyr hästen kollar man ju på gångarter å sättet att arbeta.
Hoss hopphästen vilja och framförallt hopptekniken.
men på en distans häst då?

Det sa vara en smäcker häst. Å den ska väll se bra ut extriört sett men finns det nåt annat som man bör kika lite extra på?

Hästen bör ju tycka att det är roligt att vara ute i skogen och trava på mil efter mil, det är ju inte speciellt roligt att sitta och skänkla på hästen hela tiden? ( Det är ju inte speciellt vanligt men värt att ta upp:angel: ) Den bör alltså ha en vilja att komma framåt hela tiden, och med den kan man komma långt...

// Sarah

Gärna ett låååångt vägvinnande steg (utan höga lyft), gärna ytliga blodkärl - så att den har lätt för att svettas ut och varva ner. Det är en stor fördel om den är lugn i psyket, självständig - så att den har möjligheten att varva ner ordentligt i vet.grind. Eftersom man rider lääänge så är det väldigt skönt om den har ett skönt flytande steg (säger en som rider travare). Korrekt benställning. Smäcker.

Om jag skulle leta distanshäst och kunde göra en önskelista så skulle den se ut så här:

Korrekt benställning
Skadefri
Inriden ganska tidigt, men inte hårt tagen tidigt utan allroundriden.
Haft mycket vistelse i stora kuperade hagar.
Förmåga att "koppla på" vid träning/tävling och "koppla ifrån" när man suttit av.
Lugn och trygg blick.
Runda fina hovar av bra kvalitet.
Vägvinnande gångarter med bogfria rörelser - med en MYCKET bra galopp, den skall vara den bästa gångarten.
En häst som har kontroll på sin kropp och inte är "slarvig" med benen, säker på foten på alla underlag.
En självsäker häst som tar för sig och har lite vinnarskalle - naturlig pondus. (en del får det med åren och andra får det aldrig..)

Detta hade jag i huvudet när jag skulle köpa häst och så gick jag och köpte en som var så himla söt, men med bra gångarter visserligen. Man skall passa ihop också så lite får man kompromissa, men man får försöka hålla sig det man tycker är viktigast på listan för en själv och sedan leva med de egenskaper man inte får.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 437
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 343
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
31 385
Senast: Åsa A
·
Distans Jag är nyfiken på testa distans i år:). Hur pass tufft är en clear round på 50 km? Har en Lusitano med god kondition och mkt...
Svar
3
· Visningar
2 694
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck
  • Tråden för spår