Bukefalos 28 år!

Rasar: "Förfärligt – hur kan folk jubla?"

En häst föll ihop och dog under Sweden international horse show på Friends arena.
Nu får tävlingarna skarpt kritik från organisationen Djurens rätt.
– Det är förfärligt. Extremt oetiskt, säger Gunnel Söderback från Djurens Rätts arbetsgrupp för hästfrågor. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://www.expressen.se/sport/ridsport/rasar-forfarligt-hur-kan-folk-jubla/
 
Men vad ska utredas? Båda hästarna har dött av något som INTE går att förutspå, hur ska man då kunna ändra något?
Bråck på pulsådern är dessutom något som förr eller senare brister, tävlingen orsakade ju inte det bakomliggande problemet hos hästen.

Hos människor kan man ibland upptäcka det i förväg om man letar genom ett ultraljud. Min mamma dog av just detta, ett bråck på kroppspulsådern, men man upptäckte det för sent. När det väl brast var det så gott som ögonblickligt och, vad jag förstår, helt smärtfritt.
 
Bråck på pulsådern är dessutom något som förr eller senare brister, tävlingen orsakade ju inte det bakomliggande problemet hos hästen.

Hos människor kan man ibland upptäcka det i förväg om man letar genom ett ultraljud. Min mamma dog av just detta, ett bråck på kroppspulsådern, men man upptäckte det för sent. När det väl brast var det så gott som ögonblickligt och, vad jag förstår, helt smärtfritt.
Det var ju precis samma för min sambo. Så hans pappa är ul-ad men där finns inget. Ev så ska A kollas också så småningom.
 
Det här argumentet är ju helt i stil med snacket om att invandringen måste stoppas pga att våra pensionärer har det så dåligt.
Det går att jobba på flera fronter samtidigt!
Därmed inte sagt något om djurens rätt, jag har för dålig koll på dem.

Angående dödsfallen så tycker jag två täta dödsfall ändå utgör ett skäl för utredning. De två hästarna var knappast urgamla.

Kommer sen utredningen fram till att det bara är slump så är det så. Men jag tycker ändå någon mer kvalificerad bör utföra utredningen.
(Nu vet jag inte om SIHS har gjort någon utredning, men det är inget jag förstått av tråden)


Som ett sista tillägg så förstår jag inte den otrevliga stämningen här. Det vi alla bryr oss om är väl hästarnas väl? (ja jag förstår att brusten aorta är en "trevlig" död).
Vad ska utredas? Hästarna ifråga är obducerade och de dog av naturliga orsaker, en brusten aorta är inget som går att upptäcka i en veterinärkontroll utan det är en tickande bomb. Jag tror att betydligt fler djur, inklusive hästar, dör plötsligt utan synbar orsak men de obduceras inte utan om det öht är någon veterinär inblandad efter dödsfallet så blir det uteslutningsmetoden och hypoteser såvida försäkringsbolagen inte kräver annorlunda.

När det gäller människor är det annorlunda, där ska det utredas och obduceras. Vad jag kan hitta vid en snabb googling så beräknas ca 200 000 svenskar lida av något som kallas för aortadissektion, en skada på aortan som kan utvecklas till en aeurysm.

Socialstyrelsen rekommendera screening av bukaorta hos alla män vid 65 års ålder då det kan minska dödligheten med upp till 50%. Mellan 4 - 6% av alla män i Sverige och 1 - 3% av alla kvinnor uppskattas lida av bukaortaaneurysm. 84% av alla bristningar inträffar efter 65 års ålder.

Medfödda missbildningar har jag ingen data över.
 
Vad ska utredas? Hästarna ifråga är obducerade och de dog av naturliga orsaker, en brusten aorta är inget som går att upptäcka i en veterinärkontroll utan det är en tickande bomb. Jag tror att betydligt fler djur, inklusive hästar, dör plötsligt utan synbar orsak men de obduceras inte utan om det öht är någon veterinär inblandad efter dödsfallet så blir det uteslutningsmetoden och hypoteser såvida försäkringsbolagen inte kräver annorlunda.

När det gäller människor är det annorlunda, där ska det utredas och obduceras. Vad jag kan hitta vid en snabb googling så beräknas ca 200 000 svenskar lida av något som kallas för aortadissektion, en skada på aortan som kan utvecklas till en aeurysm.

Socialstyrelsen rekommendera screening av bukaorta hos alla män vid 65 års ålder då det kan minska dödligheten med upp till 50%. Mellan 4 - 6% av alla män i Sverige och 1 - 3% av alla kvinnor uppskattas lida av bukaortaaneurysm. 84% av alla bristningar inträffar efter 65 års ålder.

Medfödda missbildningar har jag ingen data över.

Hur vanligt är det bland hästar?
Jag har inte hört talas om det mer än någon enstaka gång.
 
Hur vanligt är det bland hästar?
Jag har inte hört talas om det mer än någon enstaka gång.
Hickstead dog av samma sak. Det finns säkert enormt många fler. Ställ frågan till ett försäkringsbolag?
Jag hade inte hört talas om det på människor innan min sambo dog, men sen dess är det fler och fler som berättat för mig om liknande händelser så det är betydligt vanligare än vad man tror, det är bara det att vi människor ogillar att prata om döden.
 
Hur vanligt är det bland hästar?
Jag har inte hört talas om det mer än någon enstaka gång.
Det är inte jättevanligt men inte heller sällsynt. Ovanligt men välkänt skulle man kunna säga.
Hästar har inte bråck på pulsåderns som människor har. Kärlet går sönder strax bortanför aortklaffarna i hjärtat, alltså i de första 10-15 centimetrarna av pulsådern. Det sker när kärlet är under ökat tryck och ses därför vanligen under tävling men även hos hingstar vid betäckning. Jag kan tänka mig att hästar som rejsat runt i hagen och fallit döda ner kan ha drabbats. Beroende på var revan uppstår kan hästen blöda ut i hjärtsäcken eller brösthålan, då går det jättefort. Men blödningen kan också dissikera sig in i hjärtmuskel eller inuti kärlväggen och då kan förloppet bli något förlängt, men inte mycket.
Hittills har det inte hittats någon predisponerande faktor. Det går att se förändringar i kärlväggen t,.ex. mineralisering, degeneration och fragmentering av de elastiska trådarna. Dessa kan bidra till att väggen blir försvagad och har större risk att gå sönder.
 
Ett tillägg till min tidigare text;
"Bråck i övriga delarna av aorta kallas torakalt aortaaneurysm. Förr antogs att bukaortaaneurysm var vanligast, men torakalt aortaaneurysm verkar vara lika vanligt.

Riskfaktorer för att drabbas av torakalt aortaaneurysm är:
  • Samma som för bukaortaaneurysm
  • Missbildningar och medfödda bindvävssjukdomar .
Omkring 50 000 personer av båda könen i Sverige har torakalt aortaaneurym."
 
Fast det är skillnad på enbet och spann. En häst som egentligen inte orkar kan dras med i ett högre tempo än vad individen faktiskt orkar. Därför jag ifrågasätter om äldre hästar bör få tävla i svår klass (i spann). Både luma och filur agerade dessutom som stånghästar vill jag minnas, vilket är tungt.

Att en häst kan dö i hagen behöver väl inte innebära att vi bara ska rycka på axlarna över att hästar dör under tävling eller träning?
Det märks även i ett par/spann om en häst inte drar. Det stör hela spannet och man måste på något sätt ”samla ihop” det igen. Så det är inte direkt att en spannhäst obemärkt blir runtsläpad av tre kompisar fast att den egentligen inte orkar.
 
När sambon åkte Vasaloppet var det en som dog, likaså när han cyklade Vätternrundan. Sådant här händer ibland på stora idrottsevenemang och det är helt omöjligt att gardera sig mot. Hästarna går ju dessutom igenom en veterinärbesiktning innan start just för att kolla om de mår bra.

Sedan att tävling med djur skulle vara onaturligt, jag håller inte med. Tävling är en fundamental princip i naturen och många hästar älskar att tävla (och visa upp sig).
 
Härom året gjorde en SLU-student en kartläggning av dödsfallen som skett inom travsporten de senaste åren. Kanske kan vara intressant läsning.

https://travsport.se/article/2.292/1.521385

För den som inte orkar läsa hela, så dog 29 hästar till följd av rupturer av olika slag (kärlruptur, akut lungblödning). 22 av akut cirkulationssvikt, men tyvärr står ingen orsak till varför den inträffade.

När det kommer till rupturer tycker jag det är intressant att se den eventuella kopplingen hos vissa hästar med försvagade kärl och maskskador. Fast överlag verkar det svårt att se mönster. Hälften av hästarna kan ha drabbats av bakteriell tillväxt som kan tyda på transportsjuka, men bara hälften av dem hade rest till en annan banan. Det är mycket tror, möjligt och kan, men ändå lite statistik för den som är intresserad av det.

Och för den som är förfasad och tycker att hästar dör i tid och otid, som vissa gärna vill få det till, borde det framhållas att det år 2014 gjordes 100 769 starter på svenska travbanor. 5 av dessa slutade tragiskt i ett dödsfall. De övriga 100 764 gjorde inte det. Jag är inte insatt, men kan tänka mig att statistiken på ridsportsidan är ännu gladare läsning.
 
Visst är rubriksättningen vidrig? Det är som om folk jublande när hästen föll.
jag blir så jävla irriterad på hur Expressen jagar klick
Typiskt kvällstidningsrubrik!
Jag kommer ihåg Aftonbladets rubrik: "Kronprinsessan Victoria oroar sig för cancer"
det visade sig att Kronprinsessan skulle besöka bröstcancergalan :D
 
När sambon åkte Vasaloppet var det en som dog, likaså när han cyklade Vätternrundan. Sådant här händer ibland på stora idrottsevenemang och det är helt omöjligt att gardera sig mot. Hästarna går ju dessutom igenom en veterinärbesiktning innan start just för att kolla om de mår bra.

Sedan att tävling med djur skulle vara onaturligt, jag håller inte med. Tävling är en fundamental princip i naturen och många hästar älskar att tävla (och visa upp sig).
Det finns hästar som är extremt tävlingsinriktade och de som inte inte bryr sig ett dyft, det samma gäller människor. När det gäller tävling på hög nivå krävs det nästan individer som verkligen vill prestera eller visa upp sig.

Och angående risken att skada sig, den finns även om man slår in hästen i bomull, det är helt enkelt farligt att leva för både hästar och människor. Skulle hästar släppas lösa vind för våg skulle risken öka påtagligt och det är ingalunda så att vildhästar inte dör av diverse anledningar.

Ja människan har haft diverse djur i sin närhet i många år och utnyttjat dem, rätt eller fel, så skulle många valt att leva med oss även om de är lösa. De är beroende av oss särskilt vintertid. Alternativet för många djur skulle varit att inte leva, de är inte anpassade för att leva utan människans omsorg. Och försök släppa dem fria, flertalet skulle komma hem när det var matdags.
 
Vad jag läst mig till, är medellivslängden för en vild häst högst 8 år. När de dör, dör de ytterst sällan en fridull och smärtfri död. De dör av skador (frakturer etc), kolik, faller offer för rovdjur; de som lever längre dör av svält och köld sedan deras tänder slitits ner och de får svårt att tillgodogöra sig födan. Osv osv. Javisst, de är fria, men tänker en häst så? Att Frihet är det största ting? Jag vet inte. Jag tvivlar litegrann.
 
Vad jag läst mig till, är medellivslängden för en vild häst högst 8 år. När de dör, dör de ytterst sällan en fridull och smärtfri död. De dör av skador (frakturer etc), kolik, faller offer för rovdjur; de som lever längre dör av svält och köld sedan deras tänder slitits ner och de får svårt att tillgodogöra sig födan. Osv osv. Javisst, de är fria, men tänker en häst så? Att Frihet är det största ting? Jag vet inte. Jag tvivlar litegrann.
Precis, naturlig död (dvs inte avlivning) är sällan nåt vackert.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sweden international horse show på Friends arena slutade med en tragedi. Efter ett avslutat ärevarv föll fyrspannshästen Luma de Lux...
Svar
0
· Visningar
931
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Genom att vinna den sista deltävlingen i Laholm kunde Vikbolandets RF:s Filippa Hellström jubla. För andra året i rad hade hon därmed...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyrspannshästen Luma de Lux föll ihop och dog efter ärevarvet under Sweden international horse show på Friends Arena igår. Nu är...
Svar
0
· Visningar
659
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I helgen går Sweden International Horse Show av stapeln i Friends arena. Det är det mest välbesökta ridsportevenemanget på hela året...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp