Bukefalos 28 år!

Rasar: "Förfärligt – hur kan folk jubla?"

En häst föll ihop och dog under Sweden international horse show på Friends arena.
Nu får tävlingarna skarpt kritik från organisationen Djurens rätt.
– Det är förfärligt. Extremt oetiskt, säger Gunnel Söderback från Djurens Rätts arbetsgrupp för hästfrågor. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://www.expressen.se/sport/ridsport/rasar-forfarligt-hur-kan-folk-jubla/
 
Djurens Rätts enda agenda är att vi helt enkelt inte ska ha djur alls, de ska leva fritt och vara lyckliga

Så länge det gäller andra och inte de själva. Jag hade häst på samma plats som en aktiv djurrättsaktivist. Hon hade hur mkt fritid som helst över till olika djurrättsaktioner, demonstrationer osv men ingen tid för sin häst. Hon var i stallet en gång var tredje vecka och såg till sin häst (oftast bara stannade till och tittade på honom från grinden i hagen) i övrigt var det vi som fick jaga honom när han rymt ur hagen och sprang lös på vägen, eller hade smitit in i stallet och ätit ur säckar, burkar och tunnor. Det var vi som fick ringa ut hovslagare och vara med när hovarna sköttes. Det var vi som fick hålla hästen nöjaktigt ren (vilket det står om i djurskyddslagen). Sen helt plötsligt hörde vi inget från henne på ett halvår, ja stallhyran betalade hon som vanligt. Helt plötsligt kontaktade hon stallägaren och sa att hon bott uppåt Norrland i fyra månader och skulle komma och hämta hästen så fort hon hittade stallplats, vilket tog 2 månader till.
 
Så länge det gäller andra och inte de själva. Jag hade häst på samma plats som en aktiv djurrättsaktivist. Hon hade hur mkt fritid som helst över till olika djurrättsaktioner, demonstrationer osv men ingen tid för sin häst. Hon var i stallet en gång var tredje vecka och såg till sin häst (oftast bara stannade till och tittade på honom från grinden i hagen) i övrigt var det vi som fick jaga honom när han rymt ur hagen och sprang lös på vägen, eller hade smitit in i stallet och ätit ur säckar, burkar och tunnor. Det var vi som fick ringa ut hovslagare och vara med när hovarna sköttes. Det var vi som fick hålla hästen nöjaktigt ren (vilket det står om i djurskyddslagen). Sen helt plötsligt hörde vi inget från henne på ett halvår, ja stallhyran betalade hon som vanligt. Helt plötsligt kontaktade hon stallägaren och sa att hon bott uppåt Norrland i fyra månader och skulle komma och hämta hästen så fort hon hittade stallplats, vilket tog 2 månader till.
hB87E5987
 
Givetvis vill alla varelser kunna kommunicera med andra varelser de omger sig med och så sker ju hela tiden. Även i naturen och mellan individer av skilda arter.
Fast jag kan inte se att det handlar om frihet.
Vi ska vara väldigt försiktiga med att döma ut den ena eller den andra vad det gäller hästhållning. Hästar är precis som vi människor individer, vissa av oss människor umgås hellre med djuren än med andra människor och hos djuren är det likadant. Min gamla häst umgicks hellre med människor än andra hästar, hon tröttnade på dom, hoppade ur hagen och kom upp till mig istället så lösningen blev att ha henne ensam, stallet öppet och hon fick komma och gå som hon ville och då rymde hon aldrig (ja annat än att hoppa ut, springa till grannens ponnyer, reta dom genom att visa hela baken så dom höll på att springa omkull varann och sen springa hem och hoppa in i hagen igen). :rofl:

Jag har haft två "ensamvargar" som aldrig gick hemifrån om dom var själva, dom gick lösa (grinden öppen) men brydde sig inte om andra hästar, jagade varken folk eller fä, vänliga mot alla men väldigt egna i sättet. Hur ska man då göra enligt myndigheter och dom "som vet bäst", låta hästen trivas eller riskera hästens hälsa och höja skaderiskerna bara för att få leka bror duktig på en myndighet? För mig är valet solklart. Jag har sett tillräckligt med avsparkade ben och skador som berott på att man ska ha minst 2 djur i hagen enligt lagar och paragrafer.
 
Vi ska vara väldigt försiktiga med att döma ut den ena eller den andra vad det gäller hästhållning. Hästar är precis som vi människor individer, vissa av oss människor umgås hellre med djuren än med andra människor och hos djuren är det likadant. Min gamla häst umgicks hellre med människor än andra hästar, hon tröttnade på dom, hoppade ur hagen och kom upp till mig istället så lösningen blev att ha henne ensam, stallet öppet och hon fick komma och gå som hon ville och då rymde hon aldrig (ja annat än att hoppa ut, springa till grannens ponnyer, reta dom genom att visa hela baken så dom höll på att springa omkull varann och sen springa hem och hoppa in i hagen igen). :rofl:

Jag har haft två "ensamvargar" som aldrig gick hemifrån om dom var själva, dom gick lösa (grinden öppen) men brydde sig inte om andra hästar, jagade varken folk eller fä, vänliga mot alla men väldigt egna i sättet. Hur ska man då göra enligt myndigheter och dom "som vet bäst", låta hästen trivas eller riskera hästens hälsa och höja skaderiskerna bara för att få leka bror duktig på en myndighet? För mig är valet solklart. Jag har sett tillräckligt med avsparkade ben och skador som berott på att man ska ha minst 2 djur i hagen enligt lagar och paragrafer.

Mmm... sista åren försökte jag förklara att Fatima var lågrangad och behövde lugn och ro vid matstunder, därför försökte jag ha henne i egen hage. Men stallkompisar tyckte synd om henne och släppte in sina högrangade hästar som genast jagade runt på Fatima tills hon stod längst ner i hagen och väntade tills jag kom gående från bussen. Då var hon jättetrött och vrålhungrig och mitt hö tog slut för jämnan eftersom stallkompisen som inte hade någon lämplig höleverantör och dessutom dåligt med pengar, tyckte det självklart var bra att hennes hästar åt upp Fatimas mat. Att det sen var JAG som fick djurskyddsinspektörer på mig, när mina så kallade vänner spamringde till djurskyddsinspektörerna är en annan femma. :)

Stallägarna var tyvärr för snälla och hade svårt att säga ifrån, när jag förklarade hur och varför Fatima skulle fodras. Men till sist såg även de att det var alldeles på tok och de hade oftast Tima lös i trädgården när de var ute, så att Fatima skulle få lugn och ro. Det mysigaste var när de satt ute och fika och Tima tryggt låg bredvid i en slänt och solade... "Schhhh... hon sover". Men när hon hörde mig spratt hon upp, drog en repa innan hon ställde sig någonstans och åt gräs... hennes favoritsyssla. :heart

Som sagt, man ser vad man VILL se.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Som sagt, man ser vad man VILL se.
Exakt så är det men vill man inte förstå så gör man det inte heller, nä anmäl anonymt istället för att fråga.

Mina hästar har ju varit ungefär som hundar och dom som kommit hit har blivit vana vid att ligger hästen framför trappan eller i hallen så kliver man bara över, dom har varit trygga här och har dom busat med folk så är det bara snällt bus som gällt, ingen har ens fått ett blåmärke trots brottningsmatch på gräsmattan. :p
Ibland har man dock fått rädda kakfatet om man fikat ute annars har det blivit länsat och Madam tiggde som en hund, upp med ena frambenet i vinkel och så blicken som inte kunde misstolkas. :laugh:

Som sagt, dom blir vad man gör dom till. :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sweden international horse show på Friends arena slutade med en tragedi. Efter ett avslutat ärevarv föll fyrspannshästen Luma de Lux...
Svar
0
· Visningar
931
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Genom att vinna den sista deltävlingen i Laholm kunde Vikbolandets RF:s Filippa Hellström jubla. För andra året i rad hade hon därmed...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyrspannshästen Luma de Lux föll ihop och dog efter ärevarvet under Sweden international horse show på Friends Arena igår. Nu är...
Svar
0
· Visningar
659
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I helgen går Sweden International Horse Show av stapeln i Friends arena. Det är det mest välbesökta ridsportevenemanget på hela året...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp