rasbeskrivning

X

Xenox

Hej detärså att nästa år så ska jag skaffa en hund.
och funderar febrilt på vilken ras det ska bli, tänkte höra vad ni har att säga om era egna hundar/raser alla fördelar och nackdelar.
kan säga att iår har vi redan en valp hemma därför får det bli nästa år (brorsans) :love:
 
Det är lättare om du skriver vad du är intresserad av för aktiviteter m.m

Hur mycket tid som finns och vilken erfarenhet du har
 
Cocker är min ras, och så här vill jag beskriva den i korthet:

* Lättlärd
* Gladlynt
* Följsam
* 35 - 40 cm i mkh
* Många färgvarianter
* Kräver pälsvård
* Medelstort aktiviteringsbehov
* Passar utmärkt till agility, lydnad, viltspår, bruks, jakt, kantarelletning etc. Det enda som den inte passar som är enbart soffkudde.
 
Äsch jag hakar väl på dig då :)

Schnauzer :)

* Bra temperament

* Vaksam mot främlingar ( vilket jag tycker är bra )

* Glad och social mot folk man känner

* Medelstort aktiveringsbehov

* Gillar utmaningar

* Lagom pälsvård ( trimmas )

* Passar bra till de flesta grenar = Lydnad, agility & bruks men på en lagom nivå.

* Kräver fast uppfostringshand och stark ledare ( speciellt hanar )
 
då hakar jag på dej :D

Border collie

* Livliga, men har lätt för att stressa.

* glada och trevliga mot folk dom känner men kan vara reserverade mot främlingar.

* mkt stort aktiverings behov

* passar till lydnad, agility mm, men ska användas till det dom är avlade för, dvs vallning.

* kräver inte speciellt mkt pälsvård

* väldigt lättlärda (även när d gäller olater)



hmm... har jag glömt nåt nu? Känns som att jag bara har skrivit nackdelar om rasen nu... :crazy:
 
Whippet

*lättskötta
*mjuka i sättet
*oftast väldigt lättränade/lättlärda
*frusna (=täcke på samt sova i sängen under mattes täcke)
*vill vara flera vinthundar tillsammans (2=flera)
*jaktinstinkt
*lugna (& lätt för att varva ned)
*inte så stort aktiveringsbehov
*vackra så man smälter
*mattjuvar
*VÄRLDENS snabbaste hund på kortdistans (på gott & ont)

Mvh Ishtar
 
Pointer :love:
*Väldigt glada
*Sociala
*Lättlärda
*Kräver inte mycket pälsvård
*Kräver rätt mycket otion (inga lägenhetshundar)
*Passar till fågeljakt (främst), agility, lydnad mm.
*Ca 60cm i mkh
*Fina att se på :angel: Den som har sett Pointer i aktion vet nog vad jag menar.
 
ok den ska fungera i stallet, inte vara pytteliten eller jättestor och inte "lat" typ golden eller alla golden jag känner iaf ligger bara o sover jämt.
ska fungera att ha med på uteritt (men det går väl med alla hundar antar jag man får anpassa efter hunden bara)
om det blir en jakthund så kommer den att användas till jakt, jag ställer gärna ut o liknande med(tex lydnad/agility o vad det nu finns), funderar även på att ha uppfödning i mindre skala på ett par hundar kanske tiden får utvisa.

Jag har vuxit upp med labrador, mamma och hennes familj har haft kennel (labrador), jag bor hemma hos mina föräldrar på en gård.
så Calazirya räcker det? ;) så jättestora krav har jag inte än, kom på en sak till det blir varken kamphund eller tax för jag är inte så förtjust e de raserna.
 
Dom födde upp labrador retriver den sista labben hade mormor hon avlivades förra året pga att åldern tog ut sin rätt.
men själva avelsverksamheten slutade när jag var liten.
för er som vill kolla upp hundarna hette kenneln Mojans kennel :)
 
När du skriver jakt menar du då att någon i din familj jagar ?

På din övriga beskrivning tycker jag att en Schnauzer
(mellan) tik skulle passa utmärkt.

Pigga och glada hundar som tycker om att jobba och göra rätt för sig.

Att du vill kunna ha med hunden på ridtur hör väl mest till hur bra du uppfostrar den ( lite del till rasen )

Om du är intresserad av rasen så kan jag PM:a mer info.
 
Vi har en tilltänkt jakthund hemma för rådjur fast han är 13 veckor än så länge, en beagle.
Pappa och storebror jagar och i höst så har jag med tänkt att ta jaktlicens, vi har bra förutsättningar för jakt hemma.
Ja Tack du får jättegärna PM:a om Schnauzer!
 
ok, hänger på :D

Rhodesian ridgeback
*intelligent
*snabbtänkt och listig
*mycket envis och egensinnig
*reserverad mot främlingar men otroligt gosig mot dem de känner.
*korthårig
*bekväma av sig... :smirk:
*jakt- och vakthund
*lättlärd men kräver för dem meningsfulla uppgifter för att inte tappa intresset.
*otroligt personlig hundras
 
*puttar upp*
någon mermåste ha något att säga om sin hund ?!?
kom igen jag vill höra både för och nackdelar. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 060
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 198
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 185
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 509
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp