Sv: Raser du/jag aldrig hört talas om?
Det är min Codsky Pes tik som hade valpkullar! Jag köpte henne av en tjej i januari 2009 så det är inte jag som haft valpkullarna. Dock har jag följt upp några av valparna (som finns i sverige och norge) och alla är väldigt förtjusta i min tiks avkommor. Jag ville ha den ultimata gårdshunden med en bra och hållbar exteriör, utan jaktinstintinkt, mer vall och vakt, intelligent och lättlärd, kunna ha energi när det behövs men samtidigt kunna ligga och ta det lugnt dvs "på och avknapp". Hon är lite mindre än en schäfertik, smidig och uthållig. Följer med lös när vi är ute och rider, älskar åka bil och följer med oss överallt. Helt oberörd av väder och är utomhus i ur och skur. Hon var nog den enda i familjen som uppskattade -27 och snö i vintras och älskade ligga ute i snödrivan och frös inte ett dugg. För mig är hon perfekt och uppfyller de egenskaper jag vill ha hos en gårdshund!
Det finns en kille som heter Mats i Dalarna som blev kär i rasen och importerade en. Han har gjort en hemsida för att samla alla Chodsky Pes i norden
http://sites.google.com/site/kalistadahlstedt/ där det finns information, bilder och länkar. På vår hemsida har jag skrivit lite information om min tik och det finns bilder i bildgalleriet,
www.stallannero.se (hon finns under rubriken hästarna dock...)Jag svarar gärna på frågor även om jag inte är någon rasexpert. Vet bara hur min hund är, hennes valpar och hannen hon parades med i Sverige. Jag kommer definitivt hålla mig till denna ras då den för mig är en riktigt användbar gårdshund av den gamla, friska, hållbara modellen!