Rasförslag: Ridgeback, vinthund?

Men nu får du väl sluta larva dig 😅😅😅😅
Brukshundsklubben är den mest kända klubben vad gäller hundträning och också den klubb som har mest medlemmar 🤣🤣

Men lägg av, snälla. Att du inte förstår vad jag skriver innebär inte att jag "larvar mig". Uppenbarligen förstår du inte vad jag menar nu heller så vi släpper det istället för att du ska bli otrevlig.
 
Den här rasen är inte mycket för att träna så vad ska du se?
Tror du ser betydligt mer av en sån här ras i vardagen som på jogginturen , bus med annan hund, en runda på stan osv.
Dom vill ju inte träna direkt.

Jag innefattar weightpull, lc, drag, cykling och massor av andra fysiska aktiviteter i begreppet träning. Dvs sånt som många RR uppskattar och i många fall behöver.
 
Hundsport innebär inte bara tävling, och inte dressyrträning heller. Även spår, weightpull, LC utom tävlan, canicross och annat är hundsport.

Självklart finns det en och annan som pysslar med barmarksdrag, WP, nosework etc. Jag skulle inte säga att RR är överrepresenterade inom grenarna du nämner.
 
Nej jag pratar om raser och rastypiska beteende INTE individer!
Jag tror ts är medveten om att hunden behöver aktivering nu är ju dock inte en rr särskilt intresserad av mental aktivering.

Den här rasen är inte mycket för att träna så vad ska du se?
Tror du ser betydligt mer av en sån här ras i vardagen som på jogginturen , bus med annan hund, en runda på stan osv.
Dom vill ju inte träna direkt.

Det är bara att kolla ridgebackklubbens barometer. Det är inte många som tävlar i annat än utställning.

RR är inte kända för att vara några lydnadsstjärnor. De har inte något vidare föremålsintresse heller.
De tycker väldigt mycket om att spåra. Väldigt många håller på med viltspår. Personspår gillar de också, och en del gillar sök på enklare nivå. Många tränar rallylydnad på RR eftersom det är lite friare än vanliga tävlingslydnaden. Agility gillar de ofta också.
De har definitivt stort behov av mental aktivering, men den typen av träning som de behöver och uppskattar är lite mer tidskrävande än lite lättsam lydnad och tricks. Och det behöver ofta vara på deras egna villkor, när de själva känner för det. Det krävs en del engagemang från föraren för att få till den träning som de behöver och mår bra av 😊

Jag har varit med på agilitytävling med min där hon första klassen sprang och var helt överlycklig, för att till nästa klass bara ”eh, nej tack. Kan vi åka hem nu?”🤪

Så de behöver och vill träna, men det är mer utmanande att få till träningen.
 
Okej så man ser mer av rasen genom att cykla bredvid och titta när den springer än att träffa den i vardagen. Okej..

Det var ju ett lite märkligt specifikt exempel, men okej. Ja, det en ser då eller i nåt annat sammanhang längre än ett par minuters samtal på promenad, är intensitet, kommunicerbarhet (cykel kräver definitivt nån typ av relation och kontakt med hunden!), arbetsbehov, rörelsebehov, typ av rörelsebehov (sprinter eller långdistans?), uthållighet, attityd mot andra hundar, attityd mot andra människor, ev rädslor/osäkerhet mot underlag/föremål/ljud, viltintresse och hur väl det går att styra (rådjur vid cykelleden) osv osv lite beroende på aktivitet (jag radade ju upp rätt många olika typer av träning i mitt inlägg och det finns ju flera som RR gillar/behöver ex olika typer av spårarbete som @MiniLi nämnde).
 
Hittade några gamla bildbevis på RR som apporterar pinnar i vatten, bär sitt spårbyte, leker med föremål, jagar trasa mm 😉
ADE209EB-0F2F-46B1-8412-94E72394C172.jpeg
 
Självklart finns det en och annan som pysslar med barmarksdrag, WP, nosework etc. Jag skulle inte säga att RR är överrepresenterade inom grenarna du nämner.
Det är väl ingen som har pratat om överrepresenterade, men att kort och gott påstå att RR-ägare inte är hundsportsmänniskor är dels väldigt generaliserande och (anekdotiskt för mig förvisso) helt felaktigt. De brukar vara medvetna om att det är en atletisk hund de köpt och aktivera därefter.
Allra minst är de inbitna friluftsmänniskor, enligt min erfarenhet.

Förlåt för all denna OT, till TS. :)
 
Det var ju ett märkligt uttalande. Hundsport innefattar ju väldigt mycket aktiviteter både i organiserad och icke-organiserad form, där mycket pågår utanför en appellplan.
Jag har aldrig tävlat officiellt och skulle väl aldrig kalla mig själv för "hundsportsmänniska" heller i och för sig, men mina hundar gick regelbundet viltspår, tränade agility och shiban drar även kälke när vädret tillåter. Både terriern och shiban har provat springa efter trasa också. :D Finns inte dokumenterat någonstans och bara agilityn gjorde vi på brukshundsklubben... men aktiverar gör jag ju ändå liksom!
 
Ja samträningar måste vara som vanligast på brukshundsklubbar runt om i Sverige.
1) Många kurser som hålls på brukshundsklubbarna idag är inte inom brukssporterna utan är kurser som rallylydnad, nosework och spår som aktivering. Dvs kurser som absolut passar en rr.

2) Utbudet av privata hundtränare och "privata" hundträningscenter är oerhört stort i sthlm. Jag skulle absolut säga att det idag är vanligare i Stockholm att gå kurs utanför brukshundsklubbarna än på/via brukshundsklubbarna just pga av mängden privata hundtränare/hundträningscenter. Jag bor i Vasastan och har bott här i 8 år drygt och tränat aktivt med min hund i snart 7 år och jag har faktiskt aldrig tränat på någon av brukshundsklubbarna som finns runt om Stockholm, inte för jag inte varit intresserad utan för att de privata alternativen har varit enklare för mig eller på annat sätt passat bättre. Tex kan jag gå från mig till Hundens Hus lokaler på Östermalm/Norra djurgården. Promenad dit tar ca 30 min. Oerhört bekvämt.

Så att samträning skulle vara vanligast på brukshundsklubbarna i Stockholm tror jag faktiskt inte idag. Inte med det utbud som finns.

Sen gällande rr och Stockholm. Var ser ni detta stora antal rr i stan? Jag kanske ser en rr varanan vecka så vanliga i stan upplever inte jag att dom är. På kurser har jag dock träffat dom och det gemensamma samtliga ägare säger är att de (rasen) kräver sitt.
 
Den här rasen är inte mycket för att träna så vad ska du se?
Tror du ser betydligt mer av en sån här ras i vardagen som på jogginturen , bus med annan hund, en runda på stan osv.
Dom vill ju inte träna direkt.
Alltså de personer jag har träffat (i kurssammanhang) som har haft rr har samtliga sagt att rasen behöver mental aktivering samt att rasen har låg/ingen will to please, vilket gör träning/mental aktivering mer utmanande för ägaren. Men tex spår har samtliga sagt är mkt passade och ngt rasen generellt uppskattar. Så även om rasen har låg eller ingen will to please så behöver den mental träning i ngn form.
 
Det är bara att kolla ridgebackklubbens barometer. Det är inte många som tävlar i annat än utställning.

RR är inte kända för att vara några lydnadsstjärnor. De har inte något vidare föremålsintresse heller.
För att man inte gillar att tävla så betyder det ju inte att man inte går kurser.
Jag tränar hos privat aktör. 4 instruktörer, inomhushall, utomhusplan, jag tror alla "grenar" går att träna där och alla typer av raser finns representerade. Mängder av olika kurser erbjuds. Allt ifrån problematiklösning till valpkurser, ringträning, tävlingsinriktat och bara rent lekfulla kurser. Merparten tävlar inte utan vill bara umgås med andra hundägare och ha kul med sin hund.
Det finns ett par RR där.
 
Rasgrupp 9, ja... det är bra att den finns men jag tycker att det är lite tråkigt att den brukar framhävas som Det Optimala Alternativet för alla som typ inte tänkt bo på brukshundklubben. Vill, eller t o m behöver man, ha en lite större hund utan larmande, trubbnos, eller massa päls så finns inte så mycket att hämta där. Då är det naturligt att man söker sig till andra rasgrupper.
Håller fullständigt med! Jag har alltid känt att jag vill ha "mer hund" än vad jag kan få i grupp 9, utan att vara specifikt bruksintresserad och utan att egentligen kunna erbjuda en hund annat än en normalt aktiv vardag (är inte intresserad av att tävla i någonting utan vill ha en hund som kompis som kan hänga med på allt jag gör). Vi hade pudel när jag var barn, därefter har det i familjen funnits riesenschnauzer, cairn terrier och nu isländsk fårhund. Och samtliga har varit/är sällskapshundar i första hand, även om både en riesen och en isländsk fårhund egentligen "kräver" mer (vilket de fått/får, kanske jag ska tillägga för tydlighets skull). En cairn terrier, däremot, tycker jag inte är ett dugg mer krävande än en pudel och detsamma föreställer jag mig gäller många av raserna i just terriergruppen. En mindre schnauzer (än riesen) tror jag faller inom samma kategori. Och till exempel labrador, golden och flat är det ju många som har som sällskapshundar också.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 679
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 457
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 362
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 133
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp