Rasförslag: Ridgeback, vinthund?

Och till exempel labrador, golden och flat är det ju många som har som sällskapshundar också.

...med varierad framgång. Det är ju inte sällskapshundar från början. Är det okej med försämrad hälsa och mentalitet i rasen för att någon vill ha en ras de egentligen inte orkar aktivera? Det är ju nämligen vad sällskapsvarianterna blir drabbade av i sådana raser. Tycker man det är ok, så visst.
 
...med varierad framgång. Det är ju inte sällskapshundar från början. Är det okej med försämrad hälsa och mentalitet i rasen för att någon vill ha en ras de egentligen inte orkar aktivera? Det är ju nämligen vad sällskapsvarianterna blir drabbade av i sådana raser. Tycker man det är ok, så visst.

Precis, anledningen till att golden och labbe funkar som sällskapshundar är att de till skillnad från många bruksraser inte käkar upp hemmet om de är understimulerade. De blir istället försoffade fetknoppar istället för att vara de aktiva arbetande hundar de egentligen är. Det är så sorgligt att se alla dessa sällskapsgoldens som är feta pälsmonster.
 
Precis, anledningen till att golden och labbe funkar som sällskapshundar är att de till skillnad från många bruksraser inte käkar upp hemmet om de är understimulerade. De blir istället försoffade fetknoppar istället för att vara de aktiva arbetande hundar de egentligen är. Det är så sorgligt att se alla dessa sällskapsgoldens som är feta pälsmonster.

Exakt, goldens biter barn istället... mycket bättre. :angel:
 
Exakt, goldens biter barn istället... mycket bättre. :angel:

Det vet jag inget om. De goldens vi haft har varit väldigt snälla även mot barn. Perfekta familjehundar. Men så har de tränats också. Känner folk som inte tränar bruks/jakt men som ändå håller sina goldens i form och vars hundar är väldigt bra med familjens barn.

Men så som folk betedde sig när vi var ute med vår så förvånar det mig inte om goldens biter barn. Alla antog att han var snäll och lät både barn och hundar komma fram till honom utan att fråga. Nu var han precis så snäll som han såg ut men det kunde ju inte de veta.
 
Det vet jag inget om. De goldens vi haft har varit väldigt snälla även mot barn. Perfekta familjehundar. Men så har de tränats också. Känner folk som inte tränar bruks/jakt men som ändå håller sina goldens i form och vars hundar är väldigt bra med familjens barn.

Men så som folk betedde sig när vi var ute med vår så förvånar det mig inte om goldens biter barn. Alla antog att han var snäll och lät både barn och hundar komma fram till honom utan att fråga. Nu var han precis så snäll som han såg ut men det kunde ju inte de veta.

Det var något sarkastiskt skrivet. Goldens leder bitstatistik och det har förstås med en rad olika faktorer att göra, bland annat det du skriver om att de ska "tåla vad som helst". Det i kombo med försämrad mentalitet ger ju inte alltid ett jättelyckat resultat...
 
Det var något sarkastiskt skrivet. Goldens leder bitstatistik och det har förstås med en rad olika faktorer att göra, bland annat det du skriver om att de ska "tåla vad som helst". Det i kombo med försämrad mentalitet ger ju inte alltid ett jättelyckat resultat...

Folk är lustiga.

En ljus hund med längre päls och hängande öron = snäll. Då fick man inte vara ifred på promenaden.
Mörk hund med kort päls och stående öron = farlig. Ingen stör en på promenaden för ens hund är ju JÄTTEFARLIG!
 
Folk är lustiga.

En ljus hund med längre päls och hängande öron = snäll. Då fick man inte vara ifred på promenaden.
Mörk hund med kort päls och stående öron = farlig. Ingen stör en på promenaden för ens hund är ju JÄTTEFARLIG!
Nä, visst är det intressant. Jag är så fruktansvärt trött på folk som hälsar, eller ännu värre, låter sin hund hälsa, på min lilla pudelblandis utan att fråga. Har hänt att folk smyger upp bakom min rygg och helt plötsligt är på knä och ba "åååå vad sööööt" :banghead: JA hon är jättesöt och jättesnäll men jag vill inte att hon hälsar på alla till höger och vänster...
 
Folk är lustiga.

En ljus hund med längre päls och hängande öron = snäll. Då fick man inte vara ifred på promenaden.
Mörk hund med kort päls och stående öron = farlig. Ingen stör en på promenaden för ens hund är ju JÄTTEFARLIG!
Jag har två jaktlabbar, den ena är gul och den andra svart. Gissa vilken hund folk i allmänhet tycker ser så snäll ut och ska fram och hälsa på? :meh: (Då är också den gula inte superlabbeglad i folk, utan väldigt ljumt intresserad, medan den svarta älskar alla människor).
 
Håller fullständigt med! Jag har alltid känt att jag vill ha "mer hund" än vad jag kan få i grupp 9, utan att vara specifikt bruksintresserad och utan att egentligen kunna erbjuda en hund annat än en normalt aktiv vardag (är inte intresserad av att tävla i någonting utan vill ha en hund som kompis som kan hänga med på allt jag gör). Vi hade pudel när jag var barn, därefter har det i familjen funnits riesenschnauzer, cairn terrier och nu isländsk fårhund. Och samtliga har varit/är sällskapshundar i första hand, även om både en riesen och en isländsk fårhund egentligen "kräver" mer (vilket de fått/får, kanske jag ska tillägga för tydlighets skull). En cairn terrier, däremot, tycker jag inte är ett dugg mer krävande än en pudel och detsamma föreställer jag mig gäller många av raserna i just terriergruppen. En mindre schnauzer (än riesen) tror jag faller inom samma kategori. Och till exempel labrador, golden och flat är det ju många som har som sällskapshundar också.
Sen är det skillnad på att en granne har en hund man tycker funkar till att rekommendera en hund till någon. Jag har haft flera olika raser, som varit och är helt underbara - för mig. Jag har sällan rekommenderat de raser jag haft till andra.

Många har labbe och golden som sällskapshundar - ja, men det betyder ju inte att det är bra? Jag själv funderar på annan ras en labbe till nästa hund, för min ena är snudd på för mycket för mig, och då anser jag mig träna rätt aktivt med båda..
 
Ja, jag kom precis tillbaka efter 1,5 timmes promenad genom skogen och det kräksnöade hela vägen, då börjar man undra om inte rasgrupp 9 varit bättre än en labbe trots allt. Det är en sak under sommarhalvåret men det är inte lika kul med alla dessa ändlösa promenader nu. Och RR är säkert ännu värre. Nu får jag en halvtimmes respit medan hunden tuggar i sig ett märgben men sedan kommer hon vilja gå ut igen...
 
Ja, jag kom precis tillbaka efter 1,5 timmes promenad genom skogen och det kräksnöade hela vägen, då börjar man undra om inte rasgrupp 9 varit bättre än en labbe trots allt. Det är en sak under sommarhalvåret men det är inte lika kul med alla dessa ändlösa promenader nu. Och RR är säkert ännu värre. Nu får jag en halvtimmes respit medan hunden tuggar i sig ett märgben men sedan kommer hon vilja gå ut igen...
Är ju nu det är mysigt med långa promenader ju :) sommaren är bara varm och full med ohyra:)
 
Ja, jag kom precis tillbaka efter 1,5 timmes promenad genom skogen och det kräksnöade hela vägen, då börjar man undra om inte rasgrupp 9 varit bättre än en labbe trots allt. Det är en sak under sommarhalvåret men det är inte lika kul med alla dessa ändlösa promenader nu. Och RR är säkert ännu värre. Nu får jag en halvtimmes respit medan hunden tuggar i sig ett märgben men sedan kommer hon vilja gå ut igen...
Jag kan villigt erkänna att jag i framtiden troligen kommer byta ned mig till en rasgrupp 9-hund eller annan motsvarande när min nuvarande hund går bort. Inte för att min nuvarande hund är "för mycket" men det är trots allt rätt bekvämt med en pluttliten hund som är nöjd med jämförelsevis ingenting :laugh:
 
Ja, jag kom precis tillbaka efter 1,5 timmes promenad genom skogen och det kräksnöade hela vägen, då börjar man undra om inte rasgrupp 9 varit bättre än en labbe trots allt. Det är en sak under sommarhalvåret men det är inte lika kul med alla dessa ändlösa promenader nu. Och RR är säkert ännu värre. Nu får jag en halvtimmes respit medan hunden tuggar i sig ett märgben men sedan kommer hon vilja gå ut igen...
RR är dock lite som katter. Är det kallt eller regnigt stannar de hellre inne i värmen :laugh:
 
Sen är det skillnad på att en granne har en hund man tycker funkar till att rekommendera en hund till någon. Jag har haft flera olika raser, som varit och är helt underbara - för mig. Jag har sällan rekommenderat de raser jag haft till andra.

Eh, vad? Jag har inte varken pratat om någon grannes hund eller rekommenderat någon hundras till någon, i så fall missförstod du mitt inlägg. Jag höll med ett annat inlägg om att det inte måste vara självklart att välja hund ur grupp 9 bara för att man inte tränar och tävlar bruks och lydnad. Och gav exempel på vad min familj haft för hundar som "sällskapshundar". Jag skulle nog bara rakt av rekommendera cairnterriern till "vem som helst", inte de andra raserna vi haft/har. Men för oss funkar de!
 
...med varierad framgång. Det är ju inte sällskapshundar från början. Är det okej med försämrad hälsa och mentalitet i rasen för att någon vill ha en ras de egentligen inte orkar aktivera? Det är ju nämligen vad sällskapsvarianterna blir drabbade av i sådana raser. Tycker man det är ok, så visst.
Nej det är självklart inte okej med försämrad hälsa och mentalitet hos NÅGON hundras. Men där ser jag väl grupp 9 som rätt hårt drabbad pga alla trubbnosar.
 
Nej det är självklart inte okej med försämrad hälsa och mentalitet hos NÅGON hundras. Men där ser jag väl grupp 9 som rätt hårt drabbad pga alla trubbnosar.

Men där sker det ju förbättringar, åtminstone. Det gör det inte i sällskapsvarianter av arbetande raser. I grupp 9 finns det många med kort nos, men det är få raser i gruppen som är drabbade av så omfattande problem som den franska bulldogen. Så "hårt drabbad" är ju att ta i.
 
Ja, jag kom precis tillbaka efter 1,5 timmes promenad genom skogen och det kräksnöade hela vägen, då börjar man undra om inte rasgrupp 9 varit bättre än en labbe trots allt. Det är en sak under sommarhalvåret men det är inte lika kul med alla dessa ändlösa promenader nu. Och RR är säkert ännu värre. Nu får jag en halvtimmes respit medan hunden tuggar i sig ett märgben men sedan kommer hon vilja gå ut igen...
Man gillar väl olika - just det här med att vara ute i ur och skur och ha en kompis som ständigt är sugen på promenader och löprundor är en av de saker jag älskar med att ha hund och verkligen har saknat under åren som hundlös 😁 Och då är jag ju ändå bara ”vanlig” hundägare utan tävlingsambitioner 😊
 
Men där sker det ju förbättringar, åtminstone. Det gör det inte i sällskapsvarianter av arbetande raser. I grupp 9 finns det många med kort nos, men det är få raser i gruppen som är drabbade av så omfattande problem som den franska bulldogen. Så "hårt drabbad" är ju att ta i.
Nja, det är väl möjligt att mitt perspektiv är lite skevt, då. Jag har i min närhet sett flera trubbnosar med problem att andas, medan de labbar och flattar jag haft i bekantskapskretsen varit trevliga och välmående hundar och så har jag dragit mina slutsatser utifrån vad jag sett. Kanske att "mina" labb- och flatt-ägare är mer aktiva än genomsnittet, de har uteslutande varit hästfolk som t.ex. haft hundarna med sig på ridturer mm.
 
Nja, det är väl möjligt att mitt perspektiv är lite skevt, då. Jag har i min närhet sett flera trubbnosar med problem att andas, medan de labbar och flattar jag haft i bekantskapskretsen varit trevliga och välmående hundar och så har jag dragit mina slutsatser utifrån vad jag sett. Kanske att "mina" labb- och flatt-ägare är mer aktiva än genomsnittet, de har uteslutande varit hästfolk som t.ex. haft hundarna med sig på ridturer mm.

Att de är trevliga och välmående betyder ju dock inte att de ändå inte skulle vara drabbade av mentala brister eller t ex HD. Det är ju ofta inget man märker av som vardaglig besökare om vi inte talar om ordentliga brister.

I grupp 9 finns det 33 olika hundraser om man räknar med pudelns olika storlekar. 4 av dessa ingår i ett hälsoprogram för förbättrad andning och temperaturreglering. Att en ras har kort nos innebär inte per automatik att de tillhör "trubbnosar". Det blir ju ett skevt perspektiv om man träffar frallor och mopsar (ökända för sina andningsproblem) och stryker hela grupp 9 av den anledningen.
 
Att de är trevliga och välmående betyder ju dock inte att de ändå inte skulle vara drabbade av mentala brister eller t ex HD. Det är ju ofta inget man märker av som vardaglig besökare om vi inte talar om ordentliga brister.

I grupp 9 finns det 33 olika hundraser om man räknar med pudelns olika storlekar. 4 av dessa ingår i ett hälsoprogram för förbättrad andning och temperaturreglering. Att en ras har kort nos innebär inte per automatik att de tillhör "trubbnosar". Det blir ju ett skevt perspektiv om man träffar frallor och mopsar (ökända för sina andningsproblem) och stryker hela grupp 9 av den anledningen.
Om hundarna i vardagen är fungerande, trevliga och välmående så är ju inte bristerna så allvarliga att de drabbar hunden som individ negativt tänker jag? Att man vill något annat med rasen än att "göra om" labbar och flattar till sällskapshundar har jag all förståelse för. Och jag menar inte heller på något vis att man ska det, utan snarare att hundägarna ska anpassa sig till den hund de har.

Det jag egentligen gav mig in i tråden för att kommentera var att jag, som "vanlig hundägare" och inte specifikt bruksintresserad, faktiskt kan både vilja ha och kunna hantera hundar från andra rasgrupper än grupp 9. Jag är säkert en sådan som kunnat få rådet att välja hund ur grupp 9 och det vill jag faktiskt inte. Det är självklart inte bara trubbnosar i den gruppen, men det är trubbnosar, det är långa pälsar och det är ganska små hundar (om man undantar storpudel, som jag pga personlig erfarenhet inte vill ha) och inget av det tilltalar mig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 465
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 577
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 136
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp