Rasfunderingar

Jag gillar field, men tycker du att field har mer go än cocker?

Field är en ganska ovanlig ras. Jag har sett några (dvs färre än 10) i arbete och min uppfattning är att de är mindre kvicka och har mindre will to please än genomsnittscockern.
Nej, men jag förstod det som att TS ville ha något annat än cocker bara men som ändå kan passa det liv TS erbjuder.
En jaktcocker är väl som en duracellkanin :p De swishar och studsar fram! 🥰
 
Jag tycker verkligen INTE att showvarianten av springer generellt sett har mer go och mer will to please än showvarianten av cocker. .

Nu ska jag sticka ut hakan. Min uppfattning är att jag ofta ser springer föras fram som en ras med mer go jämfört med cocker här på Buke. Själv upplever jag springer som stora, skinniga och tröga. Jag förstår verkligen inte (seriöst!) varför så många förordar den rasen framför cocker.

Detta gäller showvarianterna. Talar vi jaktspaniels är skillnaden främst i arbetssättet/söket. Jag fördrar cocker även där, men en fint jagande springer är en upplevelse. Vore jag jägare skulle jag gärna tänka mig en jaktspringer. Showspringer - jag tar alla andra spanielraser före.
Jag håller med dig! De få gånger jag rekommenderar springer så är det jaktspringer oftast.
Vanlig ESS upplever jag mer som sällskapshund än något annat.
 
Nej, men jag förstod det som att TS ville ha något annat än cocker bara men som ändå kan passa det liv TS erbjuder.
En jaktcocker är väl som en duracellkanin :p De swishar och studsar fram! 🥰
Jag vill helst ha en hel del mera go än cockern eftersom jag gjort mig av med hästarna och frigjort massvis med extratid till hundträning. Mest därför jag vill byta ras och till och med drömmer om en aussie 🙄 jag vill gärna ha just en duracellkanin som inte lessnar i första taget på att hitta på saker.
 
Jag tycker verkligen INTE att showvarianten av springer generellt sett har mer go och mer will to please än showvarianten av cocker. .

Nu ska jag sticka ut hakan. Min uppfattning är att jag ofta ser springer föras fram som en ras med mer go jämfört med cocker här på Buke. Själv upplever jag springer som stora, skinniga och tröga. Jag förstår verkligen inte (seriöst!) varför så många förordar den rasen framför cocker.

Detta gäller showvarianterna. Talar vi jaktspaniels är skillnaden främst i arbetssättet/söket. Jag fördrar cocker även där, men en fint jagande springer är en upplevelse. Vore jag jägare skulle jag gärna tänka mig en jaktspringer. Showspringer - jag tar alla andra spanielraser före.
Vår som vi hade och som jag refererar var nog DP. Det är dessutom 10 år sedan 😊
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 535
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 722
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 825
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 772
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp