Bukefalos 28 år!

RASHISTORIA- hjälp mig lite nu...

lady_vip

Trådstartare
jag behöver bakruund och rashistoria till ett par raser, jag vet att några av er sitter på lite sånt så hjälp till!!

Douge de Bordeaux
Cane Corso (deras hemsida var nere f. t.)
Fila Brasileiro
Gos d' Atura Catala
Tosa
Polski Owczarek Podhalanski
Mastiff (skrev ej ut vad hunden förr hade används till)
Perro Gog Mallorquin
Thai Ridgeback Dog

Tack på förhand!!!

//Emma
 
Gos d' Atura Catala
kommer från katalonien i spanien. den utvecklades från de ursprungliga vallhundarna i pyrenéerna. under det spanska inbördeskriget användes rasen till vakt och budbärare.

Perro Gog Mallorquin
gammal ras från de baleariska öarna och används till vakt och vallning av får och getter

Polski Owczarek Podhalanski
härstammar antagligen från tibetanska vallhundar som anlände under invasionr från Asien. den är besläktad med den ungerska kuvasz och används för att vakta flockar i de högt belägna dalarna av tatra-kedjan i karpaternaoch skyddar där flockarna mot björn å varg. rasen gick nästan förlorad under 2a världskriget. den erkändes av FCI 1967.

Cane Corso

härstammar direkt från antikens romerska molosser. rasen brukade förekomma över hela italien, men nu återfinns den bara i den syditalienska provinsen puglia med omgivning. rasens namn, som kommer från det latinska ordet "cohors"(gårdsplan lr inhägnad), betyder beskyddare av lr vakt för gårdar, gårdsplaner och inhägnade områden. rasen sågs först på 1500talet och användes då för jakt och som vakthund.

Perro dogo Mallorquin

på sin hem ö, mallorca, utvecklades denna bulldogsliknande hund för tjurhetsning och kamphund liksom den engelska bulldogen. när dessa verksamheter upphörde hotades också rasens existens. spanska uppfödare räddade mallorcadoggen men fortfarande är den mycket ovanlig.


Mastiff
rasen är av brittiskt ursprung och härstammar från den assyriska mastiffen via den romerska molosserhunden. från början föddes den upp som kamphund, men kom senare att användas som vakthund för boskap och egendom av engelska godsägare, samt jakt för större vilt. rasen fick namnet mastiff i slutet av 1300talet.

Tosa
japansk kamphund som utvecklades ent på 1800talet. rasen skapades genom korsning av den infödda kochin, bullterrier, bulldog, grand danois och sanktbernhardshund.

infon har jag fått genom hund encyklopedin. har inte hela bandet, så nån ras fattas. hoppas det räcker
 
inte jag heller, men jag är nyfiken och ska använda dem i en rapport, behöver därför historiken... Tyvärr står det inte i rasstandarden då några av dessa rasen användts i kamp och självklart vill de ju inte att folk ska misförstå hela syftet med rasen som då många gör...

//E
 
tack så mycket!!!

Vet även att någon här har en mamma som har cane corso, tänkte att hon möjligtvis också hade rashistorian på print...

//E
 
Ojdå, det är nog jag det! :) Jag skrev ju ut en massa till mamma, men inte minns jag var jag hittade det... :o
 

Liknande trådar

Övr. Hund Regeringen i Danmark har förbjudit dessa raser: 1) Amerikansk bulldog 2) American staffordshire terrier (Amstaff) 3) Boer boel 4)...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 827
Senast: muppia
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp