Bukefalos 28 år!

Rasp och "bulor" på ballarna

E

Egonson

Rasp och \"bulor\" på ballarna

Nordisen har rasp på bägge frambenen,det har hon alltid haft.
Som en hård skorpa på "baksidan" av framknät som blir tjockare och hårdare om man inte gör något åt det.
Vi brukar lösa upp skorpan med ljummet såpvatten,och sedan pilla eller kamma bort den.
Men det kommer tillbaka så fort igen,det tar bara någon dag.
Vad brukar ni göra åt rasp :confused:

Till andra frågan.
Andra pållen går med boots dygnet runt eftersom han har specialskor som ligger utanför hoven.
Nu har han fått något som ser ut som vitgula, hårda vattenblåsor på ballarna och runt kronranden.
Kan det vara "skoskav"? Han har inte ont av dem alls, men jag skulle gärna vilja veta vad det kan vara och vad det beror på.

Tacksam för svar :idea: :bow:
 
Re: Rasp och \"bulor\" på ballarna

låter som sko skav tycker jag.... :confused:
 
Re: Rasp och \"bulor\" på ballarna

Hva slags boots går din hest med? Etter min mening skal ingen hest gå med noen slags utrustning døgnet rundt, verken boots, grime, dekken eller sko! Hvis du med boots mener f.eks. OldMacs som går rundt hele hoven, blir dette aldeles for trangt og tett. De blåhvite bulorna kan høres ut som om man f.eks. går med plaster på en finger over lengre tid, har den i vatten etc. Huden dør på en måte bort. Det samme kan sikkert hende med boots som bare går rundt kronranden, om de sitter tett og det er mye fuktighet tilstede. Jeg vil anbefale å ta av bootsene når hesten står inne i alle fall. Helst ville jeg nok fjernet skoene også, men det er fordi jeg er barfotentusiast. Da ville du muligens fått bukt med raspen også. (Ok, ser nå at det er forskjellige hester :-)) Jeg har brukt 4Ess-salve på lettere muggangrep i kodeledd (for noen år siden, før overgang til barfot), og det forsvant raskt, men det var samtidig med miljøbytte (foderponny som kom til meg med mugg varje høst i 3 år...) så det er ikke lett å si hva som hjalp best!
 
Re: Rasp och \"bulor\" på ballarna

Jag kan bara svara dig angående raspen för det har min nordsvensk också. Vetrinären skrev ut någon goja när det var som värst som jag skulle gnugga 2ggr/dag efter att ha klippt ner benskägget. Men jag fick också tipset om salicylsyrevaselin 1% som man köper receptfritt på apoteket. Det tycker jag funkar lika bra som det jag fick av veterinären. Klipp som sagt och gnugga in, borsta ev bort lösa flagor med en hård borste mellan smörjningarna. Jag gör detta minst en gång om dagen när det börjar bli för mycket knottror på benen och det brukar vara försvunnet efter någon vecka eller så igen.
 

Liknande trådar

E
Hästvård Pållan har rasp på bägge frambenen som blossar upp varje vinter, har dock lyckats hålla koll på det ganska väl i år med hjälp av...
Svar
6
· Visningar
1 398
Senast: Joyride
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp