Sv: Raspresentation tråd!
(Calle)
Då får väl jag skriva om min ras då: Rottweilern.
Rottweilern är en utmärkt brukshund! Den skall vara modig, tålig, arbetsglad, lättlärd, sammarbetsvillig.
Att få en rottweiler till att fungera bra som tävlingshund kräver att ägaren/föraren är öppensinnad och är beredd på att få anstränga sig lite extra.
Det kan ta lite tid att få en rottweiler till din bästa vän men då du väl vunnit dess förtroende så är den dig trogen för alltid.
En rottis passar dig som:
*Gillar att vara aktiv med din hund
*Kan komma på kreativa lösningar på problem.
*Inte är alltför stolt (man måste våga jobba runt problemen ibland och inte bara stövla på som en tjur och hävda sin rätt)
*Är envis
*Är relativt lugn som person. (jag tror inte någon rottis mår bra av en nervös ägare).
*Vågar säga ifrån till folk. (Vill din hund inte bli kramad av främmande så skall den heller inte bli det.
En rottweiler har stor integritet, den uppskattar inte att främmande böjer sig ned och ger den en stor kyss. Den älskar att mysa i soffan med matte/husse EFTER att den fått sitt aktivitetsbehov tillfredsställt. Den tycker om att få använda skallen och blir otroligt stolt då den lyckas klura ut något själv. Den funderar alltid innan den handlar men när den väl bestämt sig för något kan den vara knepig att bryta.
Det en rottweiler väl lärt sig, det sitter.
Man skall inte skaffa rottis om man:
*Anser att en rottis är en tuff hund som skall sättas på plats tidigt
* Inte är intresserad av mer än promenader
* Är rädd för sin omgivning
* Tror att dom inte fäller
* Vägrar lyssna på goda råd
*Tänkt köpa en oreggad med fullständigt okänd härkomst.
En rottis gillar att ligga och snarka länge på mornarna.
Nu beskriver jag såklart inte alla rottisar utan min syn på rasen. ASlla tre rottisar på bilden kommer från varsina kennlar och har helt olika temperament och personlighet.
Jag rekommenderar alla som är intresserade av rasen att besöka brukshundklubbar och prata med rottisägare samt höra av sig till flera seriösa uppfödare innan dom bestämmer sig.
En seriös uppfödare i mina ögon är en uppfödare som meriterar sina avelsdjur samt kommer med bra tips och råd och ställer upp för sina valpköpare.
(fr. vänster: Betsy,Strauss, Calle)