Raspresentation tråd!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare PansParis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 9 983
P

PansParis

I denna tråd kan du presentare den ras du har eller tycker extra mycket om... Kul att lära känna lite nya raser eller lära sig mer om de raset som finns.

Exempel på vad som är intressant att beskriva:

Användningsområden? Vad har man / använder man hunden till idag?

Specifikt för just denna ras? Aktivitetsnivå? Pälsvård? Speciella kännetäcken?

Bild! m.m.

:)

Sv: Raspresentation tråd!

I denna tråd kan du presentare den ras du har eller tycker extra mycket om... Kul att lära känna lite nya raser eller lära sig mer om de raset som finns.

Exempel på vad som är intressant att beskriva:

Bild! m.m.

Engelsk cockerspaniel då:)

En relativt liten arbetande hund som är en verklig allroundhund!
Används till allt från jakt till agility.
Blir mellan 38-41 cm höga och väger mellan 10-15 kg.
Alla färger är tillåtna.

Cockern är väldigt GLAD och framåt, älskar att arbeta och är ngt livligare än sin amerikanska motsvarighet.
En lättsam hund som dock kräven en ordentlig uppfostran för att inte ta över kommandot, men mjuk sådan.
Tuffare än man tror, och kan vara lite kaxig men är samtidigt mjuk.

Fungerar jättebra som en aktiv sällskapshund, men är ingen soffpotatis, vill man bara kela och gå promenader är cockern inte rätt hund.
Kräver relativt mkt motion och behöver få använda hjärnan för att må bra, passar bra för spår, lydnad och agility!
Har ganska mkt will to please och tycker det är roligt att lära sig nya saker. Älskar allt och alla, både människor och djur.
En rel. frisk och sund ras!
Vad jag förstått är det inte så stor skillnad på tikar och hanar.

Har ju ganska mkt päls, och ska trimmas ungefär 4 gånger per år.
Tassar och öron ansas oftare.
Behöver väl kammas igenom ett par gånger i veckan för att hållas fin, helst varje dag.
Min är dock nerklippt.

Min egen ser ut såhär:
Lowatova007.jpg

Tänkte skriva lite om rasen som jag tokfastnat för, Pinscher

Användningsområden?

Förr användes pinschern som gårdshund, vaktade gården & höll beståndet av smådjur nere. Idag är det en vaktande allroundhund som lämpar sig såväl till lydnad, agility som bruks & bara slappa i soffan vissa dagar.

Specifikt för just denna ras?

Har endel urhundsegenskaper kvar, vilket gör att det inte hjälper spec mkt att vara "gammal van hundägare" om man ska få en lydig & lycklig pinscher. Man ska såklart ha ramar & regler, men en pinscher har hög integritet & accepterar inte orättvis behandling. De är intelligenta & har förmågan att tänka & agera på eget initiativ, både på gott & ont. Älskar sin familj/flock & den närmaste bekantskapen otroligt mycket, men okända människor är inte spec intressanta, ska inte vara det heller, men en pinscher får inte vara skygg eller aggressiv mot främlingar. Pinschrar är ofta duktiga på att läsa av andra hundar & förmedla hundspråk till andra hundar vilket gör att de går bra ihop med andra hundar, men kan ha svårare med folk som inte kan hundspråk alls & agerar respektlöst/hotfullt ur en hunds perspektiv. Men det är olika hur signalkänsliga de är.
Skulle kunna skriva i en halv evighet om pinscherns speciella egenskaper, men skippar nog det;)

Aktivitetsnivå?

Relativt hög, behöver balans mellan motion & mental aktivering. Blir den inte tillräckligt aktiverad så hittar den gärna på egna aktiviteter, mer eller mindre roliga ur ägarperspektiv. Men en pinscher ska ha en välfungerande av/på-knapp.

Pälsvård?

Nä, fäller inte spec mkt & får dom bara bra foder & mår bra så är pälsen glansig. Man kan ta ett sämskinn eller ryktborste & borsta lite om man vill.

Speciella kännetäcken?

Ser ut som en mindre dobbermann brukar jag förklara.. Sen får man ibland frågan om båda hundarna verkligen är samma ras, men ja, de finns i både rött & black&tan:)

Min lille knodd
dsc_6466_1170074638.jpg

Min stora
dsc_6457_1170074479.jpg

Min plutt(den röda) & en av hans systrar
dsc_6445_1170073645.jpg

Phaléne

Pa080037.jpg

En liten dvärgspaniel som ursprungligen kommer ifrån Belgien.
Storleken ska vara ca 28 cm +- 2 cm är okej. Normalvikten är ca 2,5-5 kg.

Användes som varnare och råttfångare på de stora herrgårdarna. Nuförtiden är rasen en aktiv sällskapshund. Phalénen gillar att lära sig saker och passar bra till agility, lydnad, freestyle mm.

Phalénen är exakt samma ras som papillon, förutom öronen som ligger ner på phalénen.

Rasen är aktiv utan att vara krävande. Man kan med rätt inställning komma långt inom de flesta grenarna, kanske inte bruks pga rasens litenhet.

Pälsvården är lättare än vad den ser ut att vara. En genomborstning i veckan, speciellt bakom öronen där det tovar sig lättast, så håller sig pälsen snygg. Ingen speciell trimning behövs. Vissa phaléne kan frysa när det blir minusgrader så täcke kan behövas.

Phalenen är den ultimata dvärghunden :)

Engelsk setter har funnits i familjen sen jag föddes, och det lär nog förbli så för min del... har inte lyckats hitta nån ras som kan jämföras med dem :love:

Börjar med ett väldigt träffande citat: "Det finns ingen vackrare syn än den vita settern när den sveper över marken lätt och elegant som ett arabiskt fullblod"
Användningsområde: Stående fågelhund
Storlek: ca 60 cm i mankhöjd
Pälsvård: Inte särskilt mycket om det är en jaktsetter.
Aktivitetsnivå: Hög, kräver mkt motion (en riktig joy-runner). Lugn som en filbunke inomhus och ett riktigt krutpaket utomhus.
Övrigt: Ständigt glad och oreserverad. Lättdresserad, stor villja att vara till lags.

Vår gamla avelstik:
s.alena1.jpg

Leonberger

Har 2 st. själv :D

Användningsområde
De flesta har dom till sällskap, vilket de passar utmärkt till men det finns många som tränar & tävlar i lydnad, spår, vatten & agility med dom. Många ställer även ut sina lejon.

Aktivitetsnivå
Inte speciellt hög men det är nog olika, de flesta vill arbeta medan andra nöjer sig med en promenad och de är relativt lättlärda.

Pälsvård
Det räcker med att borsta igenom pälsen en gång i veckan, däremot kan det lätt bli tovor bakom öronen så där kan man ju borsta igenom lite oftare. På vintern så fastnar det mycket snö på behängen och på tassarna men det är ju lika för alla hundar som har lite längre päls på benen. Det finns också olika färgvarianter såsom lejongul, röd, rödbrun & sandfärgad och alltid med svart mask.

Speciella kännetecken
Tjaa, alla har (eller ska ha rättare sagt) svart mask :)

Storlek
Tikar 65-75 cm, idelahöjd 70 cm
Hanar 72-80 cm, idealhöjd 76 cm.

Mer information finns på http://www.slbk.com

Bild
På min avatar kan ni se min ena pojke. Har inga andra bilder då min dator nyligen har kraschat men på hemsidan (se länken ovanför) finns det många fina bilder, dels på första sidan och sedan i fotogalleriet & hanhundslistan :)

%7BDB056219-B6DD-4247-B50A-5C72C46BD8FE%7D.jpg

(Calle)

Då får väl jag skriva om min ras då: Rottweilern.

Rottweilern är en utmärkt brukshund! Den skall vara modig, tålig, arbetsglad, lättlärd, sammarbetsvillig.
Att få en rottweiler till att fungera bra som tävlingshund kräver att ägaren/föraren är öppensinnad och är beredd på att få anstränga sig lite extra.
Det kan ta lite tid att få en rottweiler till din bästa vän men då du väl vunnit dess förtroende så är den dig trogen för alltid.

En rottis passar dig som:
*Gillar att vara aktiv med din hund
*Kan komma på kreativa lösningar på problem.
*Inte är alltför stolt (man måste våga jobba runt problemen ibland och inte bara stövla på som en tjur och hävda sin rätt)
*Är envis
*Är relativt lugn som person. (jag tror inte någon rottis mår bra av en nervös ägare).
*Vågar säga ifrån till folk. (Vill din hund inte bli kramad av främmande så skall den heller inte bli det.

En rottweiler har stor integritet, den uppskattar inte att främmande böjer sig ned och ger den en stor kyss. Den älskar att mysa i soffan med matte/husse EFTER att den fått sitt aktivitetsbehov tillfredsställt. Den tycker om att få använda skallen och blir otroligt stolt då den lyckas klura ut något själv. Den funderar alltid innan den handlar men när den väl bestämt sig för något kan den vara knepig att bryta.
Det en rottweiler väl lärt sig, det sitter.

Man skall inte skaffa rottis om man:

*Anser att en rottis är en tuff hund som skall sättas på plats tidigt
* Inte är intresserad av mer än promenader
* Är rädd för sin omgivning
* Tror att dom inte fäller
* Vägrar lyssna på goda råd
*Tänkt köpa en oreggad med fullständigt okänd härkomst.

En rottis gillar att ligga och snarka länge på mornarna.

Nu beskriver jag såklart inte alla rottisar utan min syn på rasen. ASlla tre rottisar på bilden kommer från varsina kennlar och har helt olika temperament och personlighet.
Jag rekommenderar alla som är intresserade av rasen att besöka brukshundklubbar och prata med rottisägare samt höra av sig till flera seriösa uppfödare innan dom bestämmer sig.

En seriös uppfödare i mina ögon är en uppfödare som meriterar sina avelsdjur samt kommer med bra tips och råd och ställer upp för sina valpköpare.

48334182809823.jpg

(fr. vänster: Betsy,Strauss, Calle)

Senast ändrad:

Vilka fina hundar ni har allihopa! Kul att läsa om Pinsher har blivit lite intresserad av rasen på senare tid! Vågade dock inte skaffa en pga dåliga erfarenheter av mitt förförra stalls lilla galna Pinsher, men som sagt de blir nog trevligare om de har sina ramar som förgånde skrev!

Tar väl rasen i mitt hjärta då, shetland sheepdog.
Har ingen just nu för det blev för svårt efter förra, har en annan ras nu men kommer ha fler shelties i framtiden.

Användningsområden?
Ursprungligen användes den som vallhund, men används nu som sällskapshund, lydnad, agility, utställning. Vet inte om några vallar med dom, men det finns säkert.

Aktiv, alert, vaken, vänlig och intelligent. Den är tillgiven och uppmärksam mot sin ägare, reserverad mot främlingar.

Aktivitetsnivå?
Mkt aktiv och vill gärna vara med överallt, lättlärd.

Pälsvård?
Behövs.. det blir gärna tovor bakom öronen annars. Jag borstade min ordentligt en gång i veckan och annars ca varannan dag lite beroende på.

Bild

e_endearing_black_devon.jpg

juli2006032.jpg

Min fina Devon som är i himlen nu. :love: :cry:

Ska försöka presentera "min" ras då, Grosser Schweizer Sennenhund:

Ursprungligen var den en allt-i-allo, kallades den fattige mannens häst. Den drog kärror, vaktade gården och vallade storboskap.
Idag används den främst till sällskap, men mår bäst när den får aktiveras ordentligt. Dock kan ju aktiviteterna variera - de är inte den första rasen man väljer om man vill ha en lydnadschampion t.ex. :angel:

Många gör misstaget och tror att det är en korthårig Berner, vilket de absolut inte är. De är snarare mer lika en Rottweiler i sättet, men inte lika "mycket" om ni förstår vad jag menar.
De är självständiga och självsäkra, de löser gärna sina uppgifter efter eget huvud. De vill vara med sin flock, och skyddar den. Dock är aggressivitet inte önskvärt, utan självsäkerhet och trygghet är det som ska känneteckna hunden i relation till främmande.
Deras aktivitetsnivå är väldigt varierande, men visst kräver de mer än bara promenader i koppel! Någon sorts uppgift vill de ha, får de ingen så skaffar de sig en. (min är dokumentförstörare på jobbet..)
De mognar sent, och särskilt hanarna växer långsamt. Helt klara först runt 3-4 års ålder.
Den sociala biten är väldigt viktig under uppfostran, då de annars kan bli väldigt restriktiva iom deras vaktinstinkt.

De fäller, misstänker att de liknar Rottweilern även här..

Alla 4 sennenhundarna ska ha samma färger och teckning.

Isak%20sitter%20froson%202.JPG-for-web-normal.jpg

2006-08-29%20020.jpg-for-web-normal.jpg

Isak%20pa%20bord%20vid%20Ljungan%200508.jpg-for-web-normal.jpg

Tack för berömmet. :)

Glömde en viktig detalj, storleken på dem:
Hanar: 65-72 cm i mkh, tikarna 60-68 cm.
Vikt varierar givetvis, men min lilla hane (ca 67 cm hög) väger ca 47 kg. En stor hane kan väga upp mot 60 kg...

Dansk/Svensk Gårdshund

Den Dansk/Svenska Gårdshunden

Den dansk/svenska gårdshunden passar bra för dig om du:

Tycker om att hitta på aktiviteter tillsammans med hunden. Gårdshunden är nyfiken, aktiv, pigg, alert och tycker mycket om att vara med. Den behöver någon form av regelbunden stimulans för att må bra. Lydnad, agility, freestyle och spår går t.ex. utmärkt att träna. Är du inte ute efter en hund att aktivera dig med - välj hellre en annan ras.

Har möjlighet att ha hunden med Dig under dagarna - alternativt har tillgång till dagmatte/-husse eller hunddagis. Gårdshunden tycker inte om att vara ensam. Faktum är att rasen är mer beroende av mänskligt sällskap än många andra raser. Högst ca 4 timmar per dygn bör den lämnas ensam.

Inte har något emot kroppskontakt med hunden. Många gårdshundar är riktiga knähundar som älskar att sitta i knäet och ligga nära intill i soffan. Helst vill den även krypa ner under täcket i sängen.

Är intresserad av att tillämpa de nya "mjuka" inlärningsmetoderna där hundens förtroende för föraren står i centrum. Många gårdshundar är ganska "milda" och "mjuka" och mår inte alls bra av tuff dressyr.

Inte är allergisk mot hund. Undvik en tragedi för dig, familjen och hunden genom att avstå från köp om du misstänker att någon inom familjen eller den närmaste vänkretsen kan vara känslig.

Uppskattar att vara med och hjälpa till att bevara en gammal, genuin svensk (och dansk) hundras.

7109032.jpg

Tack för den informationen! GSS är en hund jag har funderat på inför ev framtida hundköp. Beroende på hur situationen ser ut blir det antingen en sån eller en berner. Hur aktiverar du din?

Jag får väl lov att presentera den ras som ligger mig närmast om hjärtat:

FINSK LAPPHUND

Användningsområden?
Samerna har redan under århundraden använt finsk lapphund liknande hundar till att valla och vakta renar i norra delen av Fennoskandien och Ryssland. Utgående från dessa hundar fastställde Finska Kennelklubben lapska vallhundens första rasstandard år 1945. Namnet ändrades till lapphund år 1967. Rastypen och rasbilden utkristalliserades under 1970-talet, standarden har modifierats flera gånger. Namnet ändrades vidare till finsk lapphund år 1993. Rasbilden har stabiliserats snabbt och idag är rasen mycket populär främst som familje- och hobbyhund i hela Finland.

Intelligent, modig, lugn och villig att lära sig. Vänlig och tillgiven. Aktiv vid arbete, lugna och fina när det behövs. Fint och härligt humör! Älskar att arbeta och lära sig nya saker. Oftars är de svarta med ljusa täcken eller gråa. Min hund tillhör den lite mer ovanliga färgen brun med ljusa tecken. Alla färger är dock tillåtna, vit är inte så vanligt eftersom samerna hade svårt att se hunden i snön så de föredrog hund med lite mer färg. Lapphunden är en medelstor hund som är ca 44 cm (hane 49) i mankhöjd, plus minus tre cm. De är något längre än var de är höga. Lapphunden är kraftigt byggd med en rejäl benstomme och stora söta tassar.

Aktivitetsnivå?
Det är en aktiv sällskapshund som hänger med på allt ifrån ridturen till stadens aktiviteter. Perfekt agility hund eftersom lapphunden älskar fart och är orädda.

Kännetecken?
En lapphund kännetecknas av det oerhört vackra huvudet och den vackra pälsen och svansen som ringlar sig över ryggen när hunden är aktiv. Ett av lapphundens mest negativa rykte är att de kan vara skälliga vilket jag kan hålla med om efter lapphundsutställingarna. Men vi har jobbat mycket med det redan från början så nu har vi en "stum" hund!

Pälsvård?
Valppälsen måste man ofta borsta och hålla i god trim. Annars tovar den mjuka ullen ihop sig, framförallt i armhålor och bakom öronen. När hunden fäller valppälsen får de lite grövre strån (fortfarande mjuk och fin päls) som gör det lättare med pälsskötsel. Men en gång i veckan går jag genom min hunds päls med en karda.

Bild min lilla Nala:

GREYHOUND :love:

Grehounden är en urgammal ras som har sin bakgrund i Orienten.
Den kom till england med romarna på 40 talet. Användes då främst av adeln till hetsjakt av hjort och hare.

Idag är greyhounden dels en kapplöpnings hund men även en sällskap och familje hund.
Man skiljer på dom två typerna kapplöpningshundar och utställningshundar. Dom avlas helt på olika linjer och till olika ändamål.
Dock är båda typerna underbara familjehundar.

Det finns många bra exempel på Greyhounds som lärt sig lydnad, även om de inte är exemplariska som t.ex vakthundar. Däremot, om Du i första hand vill ha en trevlig, vänlig och vacker hund, som Du i andra hand önskar lära lite "trix" så kommer Du troligen att älska denna ras. Något man bör tänka på när man "uppfostrar" en Greyhound är dock att glada Greyhounds är duktiga Greyhounds. Du kommer alltså att komma mycket längre med beröm och fantasifulla belöningar, än vad Du någonsin kommer med arga skrik och våldsamt beteende.

Greyhound är en starkt byggd, muskulös och reslig hund med generösa proportioner och välbalanserad helhet. Den skall ha ett långt huvud, lång hals, torra och väl tillbakalagda skuldror, djup bröstkorg, rymlig kropp, välvt ländparti, kraftfullt bakställ och sunda ben och tassar, vilkas smidighet framhäver hundens speciella typ och egenskaper mycket påtagligt.

Greyhounden är intelligent och snäll. Dom är stabila i temperamenten och tillgivna. Älskar att ligga och mysa i soffan eller sängen. Greyhounden är tillfreds med dagliga promenader eller någon timmes "fri lek" tillsammans med matte, husse eller annan hund. Dock måste de några gånger per vecka få möjlighet att släppa loss all sin inneboende kraft på ett fält. Om den vid dessa tillfällen har en lekkamrat som också är Greyhound är lyckan gjord.

Färgena är svart, röd, blå, vit, fawn, rödgul och brindle.
Eller någon av dessa färger i kombinationation med vitt.
Mer information kan du få på
www.greyhound.nu

Idealhöjden på hanen är 71 - 76 cm
och för tiken 68 - 71 cm.
sofiero014.jpg

SobersJambalaya1yearold.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 195
Senast: Sasse
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 021
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha... 2 3
Svar
49
· Visningar
8 421
Senast: machafuko
·
Hundträning Hej ! Läst runt på forumet och gillar det :) Jag köpte en omlaceringshund för ett år sedan. Han är bordercollieblandning och väldigt... 9 10 11
Svar
207
· Visningar
15 577
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Klädråd, bröllop.
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur