Rasvalstråd. Dalmatiner? Kh collie? Eurasier?

Jämfört med de eurasier jag träffat skulle jag vilja säga att shiban är lite mer hardcore både i energinivå och egensinnighet. På gott och på ont! :angel: Eurasiern ska trots allt vara en gårds/sällskaphund.

Jag håller med. Har mindre erfarenhet av Shiba än Eurasier, men har haft en del att göra med båda raserna. Upplever att Eurasier är en mer spridd ras, inte alls lika enhetlig som Shiba. De små shiborna är lite mer... av allt. Definitivt mer egensinniga och påhittiga. :D

Hos Eurasier finns det allt från ganska egensinniga individer till de som inte alls är så egensinniga utan lite med villiga att vara till lags. Fortfarande ingen retriver eller vallhund att prata om, men i jämförelse med den genomsnittliga shiban ;)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag håller med. Har mindre erfarenhet av Shiba än Eurasier, men har haft en del att göra med båda raserna. Upplever att Eurasier är en mer spridd ras, inte alls lika enhetlig som Shiba. De små shiborna är lite mer... av allt. Definitivt mer egensinniga och påhittiga. :D

Hos Eurasier finns det allt från ganska egensinniga individer till de som inte alls är så egensinniga utan lite med villiga att vara till lags. Fortfarande ingen retriver eller vallhund att prata om, men i jämförelse med den genomsnittliga shiban ;)

Och jag har mindre erfarenhet av eurasier än shiba. :) Men jag håller med! En shiba blir lätt lite "extra allt". Folk som pratar om en mindre version av akitan vet inte alls vad de snackar om - det är som att jämföra en pansarvagn med en beach buggy turbo! :D

De eurasier jag träffat har varit jättehärliga hobbyhundar, att sedan ägarna inte varit särskilt intresserade av hundsport betyder inte att hundarna inte skulle tyckt att det var kul. Ingen av dem har dragit på vilt eller varit svåra socialt.
Jag tror absolut att det är värt att ta en titt,@gulapelsin ! =)
 
@MiniLi har koll på RR tror jag :)
Jag är inte så uppdaterad på vad som händer i rasen just nu, men har generell koll iaf.
RR är jakthundar i grunden, de kan ha varierande jaktinstinkt nu men jag hade inte valt RR om det är viktigt att kunna ha hunden lös på ridturer tex.
Det kan gå, men det kan lika gärna vara helt omöjligt.

Annars är de fina och härliga hundar. Dock extremt påhittiga och framförallt unga RR kan driva en till vansinne..

Men åk och träffa lite uppfödare och olika RR så får du nog en bra bild av rasen!
Tycker de passar väl för dina andra önskemål iaf.
 
Jag drömmer mig bort om nästa hund.. :)
Dalmatin har jag också kollat på! Verkar vara en bra allround hund men stort minus är att de fäller kopiöst och sjukdomar.
Eurasier har jag träffat ett par stycken, tillgivna och påhittiga. Dock inte så ”vad ska vi göra?” Mer ”det här vill jag göra”.
RR har jag också sneglat på. Minimal pälsvård och verkar vara följsam. Dock säger många att de mognar väldigt sent och är valpiga och barnsliga långt upp i åldern?
Jag har kommit fram till att det finns för- och nackdelar med alla raser. ;)
Jag har ännu inte hittat den PERFEKTA rasen. :)
 
Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp...
Jag har hela mitt liv innerligt velat ha hund men nu börjar det bli möjligt. Min tanke är att jag ska bli med valp lagom till sommaren, jag är fullt införstådd med ansvaret att ha hund och tar hundköpet på stort allvar. Har i flera år läst på om hundras efter hundras och nu letar jag efter någon som skulle passa mig.
Söker en hund som:

-Är medelstor till stor
-Har minimal jaktinstinkt, ska inte vara för svår att tränas till att ha lös och följa med på ridturer
-Får gärna vara lite "sval" (men inte för reserverad) mot främlingar. Tycker tex Goldens sätt är lite mycket men vill kunna lämna bort hunden till hundvakt osv vid behov.
-Inte för krävande mentalt. Tror inte problemet kommer vara att kunna tillfredsställa hunden rent fysiskt (ridturer, cykel- och springturer, långpromenader) men har inte haft egen hund tidigare och vill inte få en hund som mentalt kräver mer än jag kan ge (och lära mig). Vardagslydnad med trickträning och även att tex lägga spår känns självklart, att prova drag, lydnad osv känns också kul om hunden tycker det är okej, men inget måste. Har inte siktat in mig på en tävlingskarriär inom bruks alltså, men kanske kommer lusten om jag provar på.
-Tråkig punkt, men hunden får gärna se "hundig" ut (något hrm... avskräckande alltså). Jag är en ung tjej som kommer bo i storstad åtminstone något år och vill i möjligast mån kunna känna mig trygg om kvällarna. Menar inte att hunden ska kunna försvara mig eller liknande, mer att detta talar lite emot tex en storpudel (som jag annars tycker verkar väldigt trevliga).
-Päls som inte kräver någon överdriven vård. Hellre behöva täcke om vinter än inte klara värme då Spanien kanske blir ett framtida alternativ.
-Kunna bo i lägenhet. Både vad gäller aktivitetsnivå inomhus och lätt till skall. Att den har vakt i sig gör inget.

Egna funderingar:
Har den senaste tiden varit helt inställd på Dalmatiner och börjat kolla linjer&kennlar osv eftersom den verkat passa mig perfekt (minus på året-om-fällningen) med förutsättningen att man är noga i val av uppfödare och föräldrar. Nu idag trillade jag dock in på en ett år gammal tråd om Dalmatiner och blev förskräckt. Fick där bilden av att det mentala och hälsoläget är FULLSTÄNDIGT katastrofalt och att det in princip är HELT omöjligt att hitta en bra Dalmatiner som är frisk och stabil. Stämmer detta? Vet att där finns allergier och osäkerheter/rädslor, men att det är fullt så illa, då slopas ju Dalmatiner-planerna helt... ? Kommer som framtida student inte vara jätteglad i att lägga massa extra pengar på allergimedicin, svindyrt specialfoder osv...? Har också varit inne på RR och funderat då den egentligen tilltalar mig mer rent utseendemässigt och verkat friskare (?) men den gränsar nog till för stor (och verkar skarpare, svårare?).
I övrigt tycker jag om amstaff i sätt och storlek/utseende, men den faller bort pga rasförbud i andra länder, hundaggressivitet (? åtminstone fått intrycket av att den även under bra förhållanden kan ha svårt med andra hundar) och - vad jag har hört - även där mycket allergier och hudproblem. Eurasier tittade jag på tidigare men den känns lite för självständig.. Annars korthårig collie? Väldigt fina, men kräver de för mycket för mig/för dåliga mentalt?

Ja ni ser, vet varken ut eller in... Har jag omöjliga krav? Tar tacksamt emot alla synpunkter, erfarenheter och tips - både vad gäller Dalmatinern (och uppfödare) och övriga hundraser men även annat jag borde tänka på.
Jag har haft dalmatiner men det var längesen jag vet inte om rasen är annorlunda nu.
Men det var en helt fantastisk hund som fungerade bra i alla miljöer. Stort behov av motion och att få springa mycket men inget jaktintresse alls. Det var min första hund och jag gjorde nog det mesta fel men det blev en mycket trevlig hund ändå. Rolig att cykla, fjällvandra och åka skidor med och han hade säkert fungerat bra på ridturer . Behövde mängder med motion för att inte bli understimulerad men lugnade sig lite allteftersom åren gick.
Den fällde enormt med hår året runt och stal mat så fort han kom åt. Men jättefin, stabil och frisk hund.
 
Jag har tillsammans med min mor haft 4 olika dalmatiner (från 3 kennlar) i olika lång tid. Min egen tik tog jag bort i mars -13 och sedan dess har jag inte haft jättemycket kontakt med rasen. Någonting jag uppskattade hos mina dalmatiner var att de var enkla att ha lösa och det saknar jag jättemycket. De höll sig i en 20m-radie runt en och jagade inte vilt (men det finns också individer som har mycket jakt i sig). Det fungerade att ha med dem lösa på ridturer, men det blev aldrig någonting vi gjorde kontinuerligt. Hundarna hälsade gärna på främlingar och viftade på svansen, men hade inget större intresse av folk de inte kände. Som enmanshundar fäster de sig till en person och de närmaste runtomkring.

Jag valde dalmatiner för att jag ville ha en allround-hund och jag blev inte missnöjd :) Jag hade med min tik på hundgymnasium och fick testa på alla möjliga grenar med henne. Vi tävlade rallylydnad och viltspår och körde en hel del drag. Hade mitt träningsintresse varit större hade vi nog kunnat tävla agility, lydnad och freestyle också. Jag upplever inte att de kräver lika mycket motion som vissa påstår, dvs. flera mils promenader och timtals träning varje dag - men man ska vara beredd på att det är en aktiv hundras som mår bra av att vara igång. Är det din första hund så kommer du säkert att gå kurser och träna på saker mellan kurstillfällena = borde fungera fint som aktivering och bli något du gör dagligen.

Jag vet inte om dalmatiner är särskilt hundiga? Var förberedd på att många barn kommer att vilja hälsa på hunden dock ;) Jag har aldrig känt mig osäker med mina dalmatiner och min tik ryckte in den enda gången jag känt mig osäker. Vinthunden jag har just nu hade nog rusat åt andra hållet istället.
Mina har skällt varningsskall om någon knackat på dörren, men de ska inte skälla i onödan.

Dalmatiner fäller två gånger om året - sex månader i taget. Jag tror aldrig någonsin jag kommer att bli kvitt dalmatinerhåren, trots att jag bytt både bil och hus sedan den sista dog. Det är en av anledningarna till att jag inte är sugen på någon ny, håren fastnar i allt och gör ont att trampa in i fötterna.

Angående rasen överlag: träffa uppfödare och åk på aktiviteter/utställningar som rasklubben anordnar. Träffa mycket hundar och våga ställ obehagliga frågor till ägarna/uppfödarna! Förnekar folk att de finns problem vill du inte köpa hund av dem. Titta på pälsarna, öronen och tassarna, ser de friska ut? Vi lyckades med konsten att köpa valp på vintern från en allergisk tik som hade bekymmer på sommaren. Vi träffade tiken på en utställning när vår valp var ett halvår och blev helt förskräckta över hur hon såg ut. Åk på MH för rasen om tillfälle ges. Verkar det födas en vettig kull i sommar, så kör på - annars avstå. @Tora och @almitra har/haft hundar från uppfödare jag själv tycker är vettiga.

Jag har en soft spot för dalmatiner och kommer nog alltid att ha, men vet inte om jag vågar köpa någon mer. Min tik var once in a lifetime och jag saknar henne fortfarande, men de andra hade bekymmer av olika slag, dålig mentalitet och allergi. En observation jag gjorde under mina år som dalmatinerägare var att jag upplevde att många kastrerade sina tikar pga. att de blev så skendräktiga (så även jag). Det är någonting som du bör fråga uppfödarna om, för det är jättetråkigt att ha en hund som mentalt har valpar fyra månader om året. Ryggproblem verkar också ha seglat upp mer under de sista åren och höftledsstatus bör du också kika närmare på om resultat finns.
Jag får nog följa den här tråden lite jag med, jag önskar verkligen att jag kunde hitta en bra ersättare till dalmatinern men har inte hittat rätt ännu :) Har sneglat lite på welsh springer spaniel, men blev avskräckt efter att ha läst en buketråd.
 
Tack för alla svar, läser noga och tar till mig.
Verkligen inte lätt det här... Är inne och kikar på allt möjligt, Irländsk terrier blev jag senast intresserad av :laugh: Får nog helt enkelt ge mig ut och hälsa på massa olika hundar, finns bla en RR uppfödare väldigt nära mig. Tänkte också försöka gå på en hundutställning i slutet av månaden, titta på vovvar och överösa hundfolket där med frågor :D
Fortsätt gärna tipsa om ni kommer på något! Att rasen kan se "hundig" ut kan lätt bortprioriteras.

Min äldsta brukar vi skämta och säga att han nog tror att han är en katt för att han växte upp med mammas katt :rofl: Han är nog lite "svårare" än de andra två. Han är också den som drar på vilt och lätt får knäck i lurarna. Vet inte om det hänger ihop med att han har jaktlusten. Jag kör spår och rally med honom men han tycker helt klart bäst om att spåra. Har inte träffat någon shiba så vet inte om de är lika men har fått för mig att de är mer kattlika än eurasier :p
De andra två samt den första jag hade är väldigt måna om att göra rätt och går att lätt att ha lösa.
Var bor du? Du kan pma om du vill! Det funkar jättebra att hälsa på uppfödare och även många "vanliga" eurasierägare brukar ställa upp på besök! Jag har folk här lite nu och då som är intresserad av rasen :)

Jag bor i södra Skåne! (hade förresten en fundering kring hur Eurasiern klarar värme? där ser ju ut att vara en himla massa päls)
 
Jag bor i södra Skåne! (hade förresten en fundering kring hur Eurasiern klarar värme? där ser ju ut att vara en himla massa päls)

Typiskt, så långt från mig man kan komma :p Men det finns rätt mycket eurasier där nere har jag för mig. Om du kollar på rasklubbens hemsida så finns där en lista över uppfödare! Jag har lite dåliga koll på vilka städer som ligger i skåne :angel:
Om du har nära till någon utställning så tipsar jag om att åka och kolla! Så får du träffa många olika eurasier och ägare :)
Mina har inga problem med värmen tycker jag, men det är klart att när det är som allra varmast så ligger de i skuggan :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 170
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 247
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 668
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
943
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp