Rasslande Audimotor..

Cydonia

Trådstartare
Så länge höll den här bilen, suck..
För några dagar sedan så blev jag glad ägare till en ny bil, Audi A6 Avant Quattro -02.
Underbart! kände jag efter några år med en gammal bråkig V70.
Den har gått klanderfritt dagarna efter detta, riktigt trevlig bil, service inbokad till på fredag för oljebyte och lite uppfräschning.

Men så tidigare ikväll så startar den inte!
Det rasslade så illa från motorn när nyckeln vreds om att jag trodde kamremmen gått (konstigt då den byttes för några veckor sedan enligt service), snabbt som attan öppnade jag upp motorhuven men kamremmen såg fin ut.
Ber sambon att starta bilen igen då jag står vid huven och det rasslar något förfärligt under kappan på motorn, "drrrrrr".
Bilen går igång med lite hjälp av gasen, dock med samma rasslande, och efter att vi testat detta två gånger så dör bilen totalt. Inga kontrollampor lyste, dock såg jag att det blinkade till "safety-nånting" på radion när jag vred om nyckeln första gången?
Nu är det som att batteriet är totaldött, även fast voltmätaren visade näst intill full kapacitet igår kväll.
Tur i oturen att detta hände på kvällen då vi bara skulle iväg och handla, och inte imorgon innan jobbet..

Funderar på att promenera iväg till Mekonomen och köpa nytt batteri imorgon, alternativt en batteriladdare, men det känns ju fortfarande konstigt om detta missljud kommer pga dåligt batteri när vi inte märkt något tidigare.
Är dörädd för att motorn ska ha kollapsat, man har ju hört några skräckhistorier om Audis motorer.. :(
Samtidigt så känner jag mig helt vilsen då jag endast haft Volvo tidigare..
Jag ringde upp förra ägaren och rådfrågade, han hade ingen aning och kände sig illa till mods, erbjöd sig att komma och bogsera bilen till verkstad.
Han ska prata med "sin" mekaniker imorgon som också var den som utförde senaste servicen, men bilen var inne hos honom bara några dagar innan försäljning så då borde ju detta uppmärksammats om det funnits..

Usch vad less man blir..kände att jag behövde skriva av mig lite.
Någon som känner igen problemet?
 
Efter att ha googlat runt lite så verkar det kunna vara allt från kallstart som rasslar + dåligt batteri som inte orkade kicka igång motorn, till slut på olja, till totalt motorhaveri.. :wtf:
Eftersom kontrollampa för varken olja eller batteri har lyst så känns det sådär just nu.. :(
 
Precis sådant här stärker mig i min tro att man inte ska handla bilar privat...

Säger samma - verkstad asap. Riktig verkstad och inte en klok gubbe/kille i eget garage.
 
Trist! Äldre A6-or är väldigt dyra i drift och då framför allt pga de dyra verkstadskostnaderna. Som du säger - kan vara allt från motorhaveri till batteriproblem. Nybytt kamrem - det är viktigt att det blir ordentligt centrerat, annars kan det orsaka skador i motorn. Nu låter det kanske bakvänt, men med lite "tur" så handlar det om att verkstaden gjort något fel, och kan hjälpa er via sin ansvarsförsäkring.

Har ägt en identisk bil/årsmodell som dig, som började hitta på en massa bus på äldre dar, självdö och bara starta när den hade lust. Dörrarna frös fast i öppet läge (kul om man åker på motorvägen :eek:)och diverse elfel pga vatten läckt in i elcentralen som ligger under förarstolen. Men jäkligt trevlig att köra och dra släp med.

Blev dock billigare att köpa en ny :crazy: än att underhålla den gamla.
 
Trist! Äldre A6-or är väldigt dyra i drift och då framför allt pga de dyra verkstadskostnaderna. Som du säger - kan vara allt från motorhaveri till batteriproblem. Nybytt kamrem - det är viktigt att det blir ordentligt centrerat, annars kan det orsaka skador i motorn. Nu låter det kanske bakvänt, men med lite "tur" så handlar det om att verkstaden gjort något fel, och kan hjälpa er via sin ansvarsförsäkring.

Har ägt en identisk bil/årsmodell som dig, som började hitta på en massa bus på äldre dar, självdö och bara starta när den hade lust. Dörrarna frös fast i öppet läge (kul om man åker på motorvägen :eek:)och diverse elfel pga vatten läckt in i elcentralen som ligger under förarstolen. Men jäkligt trevlig att köra och dra släp med.

Blev dock billigare att köpa en ny :crazy: än att underhålla den gamla.

Men fy det där var ju inte alls kul att höra.. fasiken jag skulle hållt mig till Volvo.. :banghead:
 
Det man ofta inte tar med i beräkningen när man köper en äldre bil, är hur mycket det kostar att hålla skiten rullandes... T.ex. är det rätt stor skillnad i pris mellan ett kamremsbyte på Audi A6 och en V70. Särskilt, men inte enbart, om man kollar på märkesverkstäderna.

Men å andra sidan kan jag trösta dig med att jag SAKNAR att köra min gamla A6a, särskilt vintertid med släp. Den var riktigt kul, och riktigt stabil i alla väderlag. Otroligt välbyggd bil som låg som ett strykjärn på Alla vägar.
Min nuvarande bil klarar inte ens att dra ett tomt släp från stallplan vintertid :crazy:
 
Uppdaterar lite, ifall någon annan stackare med liknande problem skulle ramla över tråden!
Success!
Efter ordentlig rengöring av polskorna samt sprillans nytt batteri så fungerar bilen strålande igen! Det var tydligen startmotorn som lät så illa, har aldrig hört ett så högt rasslande på grund av dåligt batteri men så var det uppenbarligen.
Fasiken vad skönt det är när saker och ting är lättfixade för en gångs skull.:D


@caballus Volvo är och kommer nog alltid att vara min älskling gällande bilmärken, men då jag ville ha en lite "nyare" bil nu och fortfarande är under 25år så var det försäkringen som blev avgörande. Får halvförsäkring på den här för samma pris som enbart trafik på en V70 av samma årsmodell. Och sen så Audin som sagt faktiskt riktigt trevlig att köra!
Men drömbilen är fortfarande en XC90, såååå härlig körkänsla. En dag så.. :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp