Bukefalos 28 år!

rastgårdar och bacillusker

Kalaspinglan

Trådstartare
Det kom en tant fram till mig idag när jag satt på huk och försökte att avleda min hunds uppmärksamhet från hennes hund (irriterad: Massor).

Först säger hon att hon alltid låter hennes hund hälsa på andras lösa. "Jaha" säger jag. "Jag gör likadant, men inte när det är trafik runtomkring, dessutom tränar jag min hund just nu på att inte hälsa på alla människor och hundar vi möter eftersom vi ska ställa ut honom snart". Så råkar jag nämna att jag tycker att rastgården är bra eftersom den är inhägnad och då behöver jag inte vara rädd att min hund, som inte har trafikvett, ska bli påkörd. Då säger människan att hon avrådde mig bestämt från att låta min hund vara där eftersom "man aldrig vet vad det är för hundar där och vad hundarna lämnat efter sig, allrahelst när han är valp och har dåligt immunförsvar".

Vad säger ni? Är det olämligt att rasta min hund i rastgården som är 100x150 m? Det ÄR mycket hundar där, och säkert finns det hundar som inte blivit avmaskade och vaccinerade men de hundar jag stött på ser i alla fall friska, hela och rena ut utanpå - liksom deras husse och/eller matte.
 
Sv: rastgårdar och bacillusker

klart att det finns en liten liten risk, men vinsterna med att kunna ha sin hund lös är större. de flesta äckliga små kryp överlever inte utanför hunden, utan det krävs direktkontakt.
 
Sv: rastgårdar och bacillusker

Jag tror inte du behöver oroa dig så mkt, det är väl viktigt att din hund får vara lös och att du kan känna dig trygg.
I en stad vistas det ju mkt folk och hundar överallt, inte bara i rastgårdarna.
I skogen finns det rävskabb och där promenerar man ju mer än gärna. :smirk:
 
Sv: rastgårdar och bacillusker

Jag skulle nog hålla med tanten...jag skulle ALDRIG släppa in nån av mina i en sån ihägnad....jag skulle heller aldrig släppa in min häst i en skitig box tillhörande en massa andra hästar....
 
Sv: rastgårdar och bacillusker

Det är ingen box vi talar om utan en rastgård på över en hektar. Det är inte värre att släppa sin hund i en sådan än att promenera i en park där många hundar koppelrastas. Stadshundar utsätts för en mängd baciller och annat gojs som hör den miljön till så de är härdade redan från början. Din lantishund skulle däremot inte må så bra av att bli instoppad på en begränsad yta med en massa stadshundar. Han är ju inte alls van vid den miljön.

För min del är det mer avgörande hur rastgården sköts. Om skit plockas upp och den i övrigt hålls relativt fräsch så ser jag inget hinder att släppa sin hund. Att det finns ovaccinerade hundar spelar ingen roll. Den vaccinerade blir inte sjuk ändå.
 
Sv: rastgårdar och bacillusker

100x150 m är ju mindre yta än mina hästar går på...men jag överreagerar säkert lite...tyckte bara det lät lite snuskigt
 
Sv: rastgårdar och bacillusker

ooohhh... för nått år sedan så bodde jag en månad mitt i stan. Det fanns enormt lite grönytor där, men det fanns en park. Där gick ALLA med sina hundar. Det regnade inte en droppe på hela hösten. Efter tre veckor så lovar jag att det STANK och pisset bara dallrade i luften. Min äldre hund som är van att vara i skogen höl på att dö när hon skulle till att skita på det där fina gräset som var helt nedpissat. Nä fy fan... Det var det äckligaste jag varit med om.

En rastgård mitt under högsommar är kanske lika äcklig, men nu är det ju lite regn och lite snö som håller undan det mesta. Många hundar hinner också göra bort sitt på vägen dit :D
 
Sv: rastgårdar och bacillusker

Först måste jag säga att jag så gott det går försöker att undvika att vara där, men det är det enda grönområde som finns i närheten (utan att åka bil) där jag kan ha vår vovve lös. Vi försöker att åka till de stora grönområdena häromkring som visserligen är lika fullspäckade med rastande hundar..
 
Sv: rastgårdar och bacillusker

låt du din lille vovve springa runt där och oroa dig inte för mycket!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 243
Senast: ISABEL
·
Övr. Hund Nu behöver jag er hjälp. Jag vet inte hur jag ska agera/bemöta en viss typ av människor. Jag misstänker att de flesta hundägare stött på...
Svar
18
· Visningar
2 380
Senast: bigganl
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 448
Senast: Philosophia
·
Övr. Hund Det är såhär att jag bor på en liten gata med återvändsgräng oich endast fyra hus, och öppna trädgårdar utan staket, och grannarna...
Svar
6
· Visningar
1 097
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp