Rastips önskas

Italiensk vinthund är en ras jag själv fastnat för och som stämmer in på era önskemål.

Springa av sig lite ibland och mysa under ett täcke verkar vara deras liv :).
Då jag har släkt som äger och föder upp italienska vinthundar så kan jag definitivt säga att springa av sig ibland och mysa under ett täcke verkligen inte är deras liv. Snarare är det långa promenader dagligen, springa av sig flera gånger i veckan och ett evigt jobb med lydnaden som gäller om man inte gillar att hunden står på diskbänken stup i ett.

Utöver det verkar de inte ha någon större självbevarelsedrift utan är nog bland de mest skadebenägna hundar jag någonsin träffat på. Särskilt som att de verkar tro att de kan flyga. 🙈
 
Jag har en kompis som har två av den minsta varianten. De har väldigt mycket jaktinstinkt så de går sällan att ha lösa. Samt att de verkligen är urhundar dvs lite will to please men ändå i behov av aktivering. De verkar dessutom inte särskilt friska, båda hennes har diverse åkommor. Hon har sagt att hon inte kommer köpa rasen igen. Tror mellanvarianten är lite bättre. @BornAgain har ju en liten podengo och kan säkert berätta mer.
Jag älskar min lille kille - men jag har honom för mina synders skulle. Egensinnig som få. Han lär sig blixtsnabbt och har enorm arbetsglädje, bara att han inte riktigt är med på att jag ska bestämma vad som är arbete. Varför ska det vara så? :) Två av hans kullbröder förefaller vara ganska normala småhundar - den ena tävlar SM i agility. En hamnade nog lite snett.

Podengo är små raser och därmed ojämna. En liten podengo kan vara allt från en gul kavaljer till en räv. De flesta är ganska lättsamma. I medio och grande är rävarna fler och kavaljererna färre. Men man kan räkna med jakt - inte minst i mellan varianten eller den stora.

Min är väldigt trasig, ett riktigt måndagsex - som dessutom stöttade min Släkting under den period när hen helt försvann in i demensdimman. Jag vet hur mycket det har tagit på mig och kan bara föreställa mig hur det var för en ung hund (jag avskyr det sättet att uttrycka sig - men han är soldat)

Eftersom det är små rader saknas statistik över sjukdomar ( den som finns förs av försäkringdbolagen och de lämnar inte ut siffror för små populationer). Jag tycker jag hör om många problem - patella lux, rädslor, starr, legg-perthes och spikes (neurologiska problem). Medion har en bättre konstruktion, de ska vara ungefär kvadratiska medan den lilla ska vara lågrektangulär. De större har också använts mer i jakt. Det finns dock inte så många medio i Sverige och man kan få något som är mycket en urhund med väldigt mycket jakt
 
Jag älskar min lille kille - men jag har honom för mina synders skulle. Egensinnig som få. Han lär sig blixtsnabbt och har enorm arbetsglädje, bara att han inte riktigt är med på att jag ska bestämma vad som är arbete. Varför ska det vara så? :) Två av hans kullbröder förefaller vara ganska normala småhundar - den ena tävlar SM i agility. En hamnade nog lite snett.

Podengo är små raser och därmed ojämna. En liten podengo kan vara allt från en gul kavaljer till en räv. De flesta är ganska lättsamma. I medio och grande är rävarna fler och kavaljererna färre. Men man kan räkna med jakt - inte minst i mellan varianten eller den stora.

Min är väldigt trasig, ett riktigt måndagsex - som dessutom stöttade min Släkting under den period när hen helt försvann in i demensdimman. Jag vet hur mycket det har tagit på mig och kan bara föreställa mig hur det var för en ung hund (jag avskyr det sättet att uttrycka sig - men han är soldat)

Eftersom det är små rader saknas statistik över sjukdomar ( den som finns förs av försäkringdbolagen och de lämnar inte ut siffror för små populationer). Jag tycker jag hör om många problem - patella lux, rädslor, starr, legg-perthes och spikes (neurologiska problem). Medion har en bättre konstruktion, de ska vara ungefär kvadratiska medan den lilla ska vara lågrektangulär. De större har också använts mer i jakt. Det finns dock inte så många medio i Sverige och man kan få något som är mycket en urhund med väldigt mycket jakt
Tack för svar!
Den ena jag känner är också ett måndagsex. Glaskroppsframfall som lett till glaukom, bilateralt. Allergi. Och så spikes disease. Men en riktigt charmig och kavat en!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp