Rastips...

YorkWann

Trådstartare
Ni som inte är trötta på det får gärna hjälpa mig. vi har gått igenom ett antal hundar, men har svårt att bestämma oss. Jag har haft golden, labbe, cocker spaniel, liten blandis, stor blandis och benner senner innan. Dock har jag bara haft goldenhunden som valp, resten har varit omplaceringar.
Det vi söker är en lite större sällskapshund, som även gillar lydnadsträning. (Jag på amatörnivå, sambon har tävlat innan.) Den ska gå bra ihop med andra hundar, och även gilla att följa med till satallet, och vara i skog och mark. Vi har stora ytor att röra oss på. Jag vill dock inte ha en som fäller, eller en som fäller lite iaf. :crazy:

Tips, och erfarenheter!
 
Du, det var precis den rasen vi tänkt mest på! :) Men hur är den att lydnadsdressera? Har du erfarenheter av GD själv?
 
JAg har ingen erfarenhet av den rasen nä, men planerar att köpa en när milo växt till sig och vi har stbil ekonomi, och flyttat till gården :)

Vi har ju en del här på forumet som har GDs och det finns en tråd om just den rasen lite längre ner :)
 
Jag och min sambo har i princip bestämt oss för att skaffa en GD. ( eller iaf jag ;) )

Det finns några här inne som har rasen ( finns en rätt ny tråd som heter Grand Danois leta reda på den )

ChristinaA ( eller vad hon heter :crazy: )
Bebben

Är dom som jag kommer på nu .

Jag har läst rätt mycket om dom och vad jag har kommit fram till är följande.

Kräver en fast/van hand vid uppfostran
Kan vara envisa som synden själv
Dom släpper hår
( Tror det var Bebben som hade fint bevis på det )
;)
 
Storpudel kanske? Fäller inte, läraktig, följer med överallt och går bra ihop med andra hundar (alla de jag mött iaf).

/Anna
 
Som du kanske vet har jag en GD och frågar du mig så är det en suverän ras! :D
Men jag är något partisk kanske!

Men lika mycket som jag älskar Grand Danois lika stor förespråkare är jag för att man ska hitta rätt ras.
Jag tycker att man såååå ser ofta folk med fel ras. Ofta för att de inte har intresse/tid att stimulera dem mentalt. Nu är ju inte GD´n så krävande på den punkten, lagom med motion räcker långt.
Det kan vara tvärt om, att de inte är så intresserade av att lära sig det vi människor vill utan vill hellre lata sig.

Min erfarenhet av GD är inte enorm, men jag lever med en och har försökt lära mig det jag kan från andra håll också.
Lite kan jag allt dela med mig;

Liten blir stor snabbt. Från 600gram till 50,60,70,80,90kg på runt 1år.
Förutom att man bör vara införstådd med HUR stor ens söta lilla valp verkligen blir, bör man även förstå att motion och utfodring är viktiga bitar.

Som första hund kanske en tik passar bäst. Som regel lite mildare.

Jag uppfattar GD´n som vänlig, kärleksfull och trogen sin familj.
Bra med barn (Om man nu kan säga så??? Hur som helst, ingen regel utan undantag, men Nova är toppen.)

Mot främlingar är hon tillbakadragen och reserverad. Hon har ingen anledning att fjäska för dem, hon har ju sin matte och husse som har allt hon behöver.

Självsäker, oförskräckt, GLAD!,lättuppfostrad och läraktig. Passar som sällskap och familjehund.

Men om din sambo har planer på att tävla kanske inte GD´n räcker till. Visst går det, och det kan gå mycket bra. Men det ligger kanske inte dem i fatet direkt.
Men vill man ha den som sällskap och pyssla med lite vardags lydnad så är det ett utmärkt val.

Hur som helst, vilken ras du än fastnar för.
Läs mycket innan!
Prata med folk!
Fall inte för första impulsen och rusa iväg och köp en söt valp. Gör ett grunligt förarbete så får du en vän som passar dig i hela sitt liv.

Lycka till!
Och om du kommer fram till att GD är ditt val så kan jag inte annat än att gratulera!
 
Dom är verkligen envisa som synden specielt han hundarna tikarna är offtast mycket lättare att ha och göra med men för övrigt är det en helt underbar ras :) *kaske välldigt partisk åsikt men men* :)

Mvh Nicklas
 
Bah. Min tik är mycket jobbigare än hanarna jag haft att göra med :crazy:

Men hon är väldigt speciell också.
 
Personligen har jag fastnat för Grosser Schweizer Sennen. Den har ju "samma" ursprung som Berner men är ändock annorlunda. Vanlig bland hästfolk i t.ex. Tyskland. Trivs med att vara ute i skogen och följa med överallt.
De är tyvärr ovanliga i Sverige, men de finns!
Du hittar information om dem på sennenklubbens hemsida.

Hoppas att du hittar en ras som passar dig.
 
he he undantag finns alltid :) en syster till min lilla kille är lika vild och envis som han men jag tycker det är kul när hundarna har lite egen personlighet.

Mvh Nicklas
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 267
Senast: Lillo
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 348
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 225
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 554
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp