Bukefalos 28 år!

SLD

Trådstartare
Här hemma funderas på att såsmåningom utöka hundarna med ytterligare en hund, en hund som inte ska vara av nuvarande ras, och vi behöver förslag på raser. Tidigast aktuellt under nästa år, men hög tid att fundera igenom det ordentligt.

Familjen består av mig och min sambo samt våra två whippetkillar, 15 mån resp. knappt 3 år. Vi är en aktiv familj och sysslar en del med olika kappgrenar med killarna samt ställer ut nån gång då och då. Tränar lite viltspår och har gått anlagsprov med båda två. Den äldsta är dessutom tävlad i lydnad med två första pris och i agility med tre pinnar i hoppklass under det senaste halvåret. Whipparna är egentligen främst min sambos och jag skulle köra lite agility för skojs skull, men mitt sug att träna och tävla har visat sig vara ganska stort och är svårt att täcka det med nuvarande hundar. Tanken är därför att utöka med en hund som främst ska vara min tävlings- och träningshund, även om jag självklart ska fortsätta köra agility med whipparna också.

Jag vill ha en pigg och vaken hund med träningssug. Gärna av modell mindre (medium- eller smallhund). Tydlig av- och påknapp och ska kunna tåla en lugn dag då och då. Kommer som sagt att tränas och tävlas i agility, men också i lydnad och viltspår, förutom daglig motion.

Själv har jag funderat mest på sheltie eller dansk-svensk gårdshund. Vad har ni för erfarenheter av dessa raser? Andra förslag?
 
Sv: Rastråd

Papillon! Åh herregud vilken underbar ras det är!! Stora hundar i liten förpackning, med på allt, älskar att jobba men njuter av att mysa i soffan... och sedan är de jäkligt vassa på agility och lydnad :).
 
Sv: Rastråd

Sheltie var den ras jag direkt kom att tänka på när jag läste ditt inlägg! Spretig mentalitet så leta valp kritiskt men de bra är riktigt bra och rättså allroundiga! Dessutom tror jag att deras temperament och attityd kan passa in bra i en vintisflock. DSG har jag dålig koll på men spontant så känns det inte som att man ser några när man är ute och tränar/tävlar...
Ett annat förslag är mellanpudel, störtsköna små hundar med massa arbetslust. En sån skulle jag gärna ha själv faktiskt. Papillon kansek också om du inte tycker de är för små?
 
Sv: Rastråd

Cocker spaniel!

En ras men två varianter (sedan hundra år, så ingen oroar sig för det). Utställnings/allroundcockern (som är den vanligaste) är fortfarande en mycket sportig hund som glatt hänger med på det mesta. Det finns dock en del soffkuddar i populationen, men generellt sett så kan de flesta utställnings/allroundcockrar mycket mer än vad de får. Ska man ställa ut krävs pälsvård.

En av mina uppfödningar när han apporterar en duva. Han är viltspårchampion, tränar agility med lill-matte (favoritgrenen), har LP1 och tränar för lydnadsklass 2.

morris.jpg


Jaktcockern är renavlad på jaktliga egenskaper sedan ett sekel. Tycks börja bli populär som agilityhund då de har alla egenskaperna som en "vanlig" cocker (snabbhet, förighet, arbetsvilja) - men med turbo. Kan inte ställas ut (eller - jo, men man kan inte förvänta sig mer än ett VG i bästa fall).

En jaktcocker, engelsk import. De kan skilja ganska mycket i typ och utseende.

java.jpg


Tittar man på de två hundarna ovan så kan man inte tro att det är samma ras, men när man umgås med dem är det ingen tvekan att så är fallet. Båda varianterna är mycket trevliga och gosiga familjehundar. Funkar bra i flock och med andra djur. Sedan tycker jag att spaniels och vinthundar generellt går bra ihop eftersom de har samma leksätt - man springer:rofl:!

Storlek, hanar 39-41 cm, tikar 38-39 cm. Vissa variationer finns, men de flesta ligger någonstans där. Bland jaktcockrarna är variationen större (eftersom de avlats uteslutande med utgångspunkt i de jaktliga egenskaperna).

Hälsa: det finns en del bekämpningsprogram, men faktiskt är de största problemen enligt försäkringsstatistiken öron- och ögonproblem. Till viss del kan detta motverkas genom ordentlig skötsel av öron. Med ögonen tror jag att det nya ögonlysningsprotokollet som ger mer information om hur hunden ser ut runt ögat kan bli en värdefull hjälp. Har aldrig hört om ögon/öronproblem hos jaktcockrar över huvud taget.

Mentalitet: är betydligt bättre än ryktet! Jag tycker det är viktigt att man tittar på föräldradjuren och väljer avkommor efter sådana som verkar sunda. Cockern ska själv vara kontaktsökande och inte blyg. Sedan kan de vara väldigt förarbundna och ointresserade av andra människor än matte/husse, men det är en annan sak och man brukar se skillnaden - titta hur hunden beter sig med matte/husse. En cocker skall vara glad och livlig!

Cocker av båda varianterna har en viss egensinnighet (det ingår i rasen), men om man är van vid vinthundar tror jag inte det är något som kommer att störa dig.

De hänger med på allt, men kan gott och väl tänka sig en dag i soffan. Jag har två tikar som båda fyllt sju år och haft var sin valpkull. En annan utmärkande egenskap är att de inte blir vuxna. Det är full fart hela tiden, ingen större skillnad mot när de var valpar.
 
Sv: Rastråd

[...] Ett annat förslag är mellanpudel, störtsköna små hundar med massa arbetslust.[...]

Jag kan bara hålla med! Jag tycker det är så tråkigt att många dissar pudlar för att de bara sett dem i avancerade utställningsfrisyrer och därför endast ser pälsen. Pudlar är verkligen extremt glada, arbetsvilliga hundar!
 
Sv: Rastråd

Papillon! Åh herregud vilken underbar ras det är!! Stora hundar i liten förpackning, med på allt, älskar att jobba men njuter av att mysa i soffan... och sedan är de jäkligt vassa på agility och lydnad :).

Ja, papillon har varit en av mina funderingar tidigare men jag är lite tveksam. Har sett många bra på banan, men flera av dem har också varit jobbiga att leva med, mycket egna tankar och tagit väldigt mkt plats. Kanske blir lite för mkt hund trots den lilla storleken.. Dessutom är de ju ganska små i förhållande till whipparna och jag skulle nog vara lite orolig för att den skulle bli skadad.
 
Sv: Rastråd

Sheltie var den ras jag direkt kom att tänka på när jag läste ditt inlägg! Spretig mentalitet så leta valp kritiskt men de bra är riktigt bra och rättså allroundiga! Dessutom tror jag att deras temperament och attityd kan passa in bra i en vintisflock. DSG har jag dålig koll på men spontant så känns det inte som att man ser några när man är ute och tränar/tävlar...
Ett annat förslag är mellanpudel, störtsköna små hundar med massa arbetslust. En sån skulle jag gärna ha själv faktiskt. Papillon kansek också om du inte tycker de är för små?

Mm, sheltie stor som sagt högt i kurs. Funderingarna går dock just kring mentaliteten - jag har sett ganska många osäkra och rädda shelties och är rädd för att få en sådan, även om man är noga i valpvalet. Jag tycker också att sheltie känns som ganska förarbundna och inte självständiga, kanske lite för förarbundna för mig? Men där är ju helt klart gränsen hårfin, jag vill ju inte ha en för självständig hund heller. Kan hålla med dig om att mentaliteten borde passa i flock med vinthund, vet flera stycken som har både whipp och sheltie.

DSG fastnade jag för redan första gången vi letade hund och det var nära att det blev en sådan istället för whippet. Har sett några i 3:an, men visst ser man inte jättemånga på tävlingar. Känns dock som att de borde ha en del att komma med... Nån som har mer erfarenhet av DSG?

Pudel har också passerat tanken, men varken jag eller sambon känner att det är en hund för oss, även om de är tuffa.

Pappis får du läsa motiveringen ovan...
 
Sv: Rastråd

Cocker spaniel!

Cocker har varit ett av våra huvudalternativ innan och är helt klart intressant. Farhågorna är dock att en cocker skulle bli väldigt mycket husses hund. Det är han som lägger viltspår - jag tycker det är lite äckligt med blodet. Han skulle gärna ha en cocker och gå jaktprov och så med, jag är inte lika säker på att jag skulle vilja syssla med den biten. Men cocker är helt klart av intresse.

I aktivitet och fart, hur mycket skiljer en bra "allroundcocker" från en jaktcocker? På agilitybanan har jag sett Klickerkloks jaktcockrar och de är riktigt tuffa. Det känns dock som att en jaktcocker borde ha ett större behov av regelbunden aktivitet och kan ha svårt med de där lugnare dagarna? En jaktcocker känns självklart att man bör jaga eller gå jaktprov med - hur stort är behovet av att få utlopp för de egenskaperna hos en bra allroundcocker?

En av våra stallägare har en jaktcocker, ung lika gammal som vår lille, och de älskar verkligen att leka med varandra. Han är också en hund som jag träningsmässigt och mentalt skulle kunna tänka mig, men jag har från andra med cockererfarenhet fått höra att han är lugn för att vara en jaktcocker...
 
Senast ändrad:
Sv: Rastråd

Fast även de mest aktiva brukshundar klarar ju några lugna dagar så jag tycker nog att en jaktcocker bör klara det också?

Sheltie är ju populära i agilityn men de flesta jag har träffat har varit riktigt mesiga..

Är largehundarna helt uteslutna?
Känns som att tex Kelpie, aussie eller BC vore säkrare kort om du nu vill satsa? :)
Då ökar visserligen aktiveringskraven en del, men lugna dagar funkar ju fortfarande.
 
Sv: Rastråd

Fast även de mest aktiva brukshundar klarar ju några lugna dagar så jag tycker nog att en jaktcocker bör klara det också?

Jo, det är sant, det är bara det där att samtidigt som jag vill ha bra träningshund är jag rädd för att inte kunna erbjuda tillräckligt, det är ju ändå lite skillnad mot whipparna även om Lingon numera är riktigt träningssugen och ofta blir lite otålig om det inte händer något roligt en dag.

Sheltie är ju populära i agilityn men de flesta jag har träffat har varit riktigt mesiga..

Mm, jag tänker till exempel på de två som gick kursen med oss - ingen av dem är en hund jag skulle vilja ha... Men vi har ju några riktigt bra på BK/HU också, men jag har sett dem för lite vid sidan av banan för att säga om de verkar tuffare i vardagen.

Är largehundarna helt uteslutna?
Känns som att tex Kelpie, aussie eller BC vore säkrare kort om du nu vill satsa? :)
Då ökar visserligen aktiveringskraven en del, men lugna dagar funkar ju fortfarande.

Ja, mer eller mindre uteslutna. En BC kan jag verkligen inte se mig själv med i nuläget, kanske i framtiden men inte nu... Kelpie har min sambos morbror och de är tuffa, men inte min typ av hund. Aussie har jag ju sett en del, till exempel din Ila, och det är lite samma sak där - tuffa hundar, men inte min typ riktigt. Ska man inte ha Aussie, BC eller kelpie känns det som att largehund är aktuellt för då är det svårt att konkurrera..

Nivån jag drömmer om är att kvala upp till klass 3 och sen faktiskt ha en chans att konkurrera där. Inte att kvala in till SM kanske, men att kunna knipa nån SM-pinne då och då nån gång i framtiden. Även om Lingon kanske nån gång kan kvala till 3:an så har vi väl där inte en chans...
 
Senast ändrad:
Sv: Rastråd

Okej då förstår jag :)

Det borde ju finnas bra linjer även på sheltiesidan.. Får hoppas några rasentusiaster hittar hit och kan tipsa lite :)
 
Sv: Rastråd

Lite beroende på hur lätt tränad hund du vill ha så kan både nån av lapphundarna och Kooikerhondje passa. Båda är lite sånna att man kan behöva vara uppfinningsrik för att behålla deras uppmärksamhet och tränas bäst i många men korta pass, fartfyllda grenar som agility gillas dock något bättre:)

Min Finska lapphund är en helt underbar hund som verkligen föredrar att vara aktiv men har inga problem alls att slappa istället. Tyvärr blev hon en stor tik och alltså precis för stor för att få gå i agilityklass medium, och det är väl den enda nackdelen, att de ligger så på gränsen mellan storlekarna.

Kooikern är jag tyvärr inte så insatt i längre men har hört att de är en väldigt populär och framgångsrik agilityhund i Finland. De är något mindre än lapphunden och det ska mkt till om de växer över medium. Kunde jag bara bestämma mig om jag tycker det är jobbigt eller roligt och utmanande att variera träningen så skulle Kooikern alla gånger vara min nästa ras.

"Problemet" med båda är att man måste forska lite i linjer och vara kritisk när man väljer uppfödare/valp så att man har störst chans att få det man letar efter. Hos de finska (kanske till viss del hos alla lapphundar) är det aktiviteten man kikar efter så en träningssugen ägare får en lika träningssugen hund och inte en soffpotatis.

Hos Kooikern är det mentaliteten man får hålla koll på. Den reservation rasen Ska ha kan tyvärr slå över till osäkra och aggresiva hundar, men jag uppfattar det som att det med åren blivit bättre.

(bah jag kan visst inte skriva något kort om saker jag gillar:angel: )
 
Sv: Rastråd

Kooikerhondje verkar vara en trevlig hundras, läste lite om den. Har aldrig hört talas om denna innan..
 
Sv: Rastråd

Egentligen är jag fel person att säga att Kooikern är en trevlig ras då den hund jag växte upp med var ett praktexemplar på vad som kunde gå fel. Men ändå av någon konstig anledning fastnade den rasen totalt i mitt hjärta.

Den är fortfarande en väldigt liten ras här i landet, tror den kom till Sverige väldigt sent typ 90talet. Iallafall så hade min familj en hund från den kullen som var den första som parats i Sverige eller något sådant - 97 skaffade mina föräldrar en Kooiker hane ur den kullen med tanken att det skulle vara en bra sällskaps och familjehund (jag var bara 8år då). Och det var tyvärr så fel det bara kunde bli. Vår hund blev gravt understimulerad och det i kombination med att hans pappa insågs nedärva en dålig mentalitet till sina söner blev ju så fel det bara kunde bli. Osäker ledde till agressiv i den grad att hade han varit av en större ras eller hamnat i en annan familj med mindre barn så hade han inte fått överleva sin 3årsdag. Nu blev han 10 innan sjukdom tog honom och även om det ibland var hemskt att leva med en sådan hund så lärde jag mig så otroligt mycket om hur man kan hantera och möta liknande hundar. Det sorgliga var att bara ca 2år innan han fick lämna livet så insåg jag att det var superroligt att träna hund och började träna "på riktigt" med honom - och han började bli en annan hund. Jag sörjer så att jag inte upptäckte det tidigare innan han började bli gammal och sjuk:(

På grund av min erfarenhet av detta har jag nästan aldrig rekomenderat Kooiker som ras till någon men nu när jag själv är intresserad igen (fast egentligen har jag nog aldrig slutat) så har jag läst och sett det jobb uppfödarna har gjort under dessa typ 15 år och det känns som om rasen är mer stabil nu och till det bättre.

Bara för det känner jag att jag måste förtydliga lite igen. Kooikern SKA inte vara en ren sällskapshund för då mår den så dåligt att den kan agera utåt. Men får den bara jobba med knopp och kropp så får man en härlig hund som inte har problem att ta det lugnare ett par dagar för att den har fått använda all den energi de har i en förhållandevis liten kropp. Med jobba menar jag inte bara lite trickträning 5min varje dag utan det Plus en eller ett par vändor på klubben med agilityträning, spår eller vadsom som hunden tycker är roligt och blir sådär skönt trött av. Sådant jag egentligen tycker att alla hundar är värda men som många kan vara behagliga utan men lever upp om de får - det är ett måste för Kooikern.
 
Sv: Rastråd

Så helhetsbilden av denna ras är lite av en arbetsmaskin? Kan den jämföras med någon annan ras rent mentalt??
 
Sv: Rastråd

Jag känner att jag har lite för lite kunskap om andra raser för att riktigt rättvist kunna säga vad den liknar mentalt. Kanske något mellan sheltie och tollare? Kooikern är definitivt inte lika mild som en Cavalier vilket de flesta tycker den liknar. Det var ju trots allt en ganska självständig jakthund från början och används fortfarande som det i hemlandet om jag inte missminner mig. Kanske känner någon mer insatt att jag överdriver lite pga min erfarenhet av en "dålig" hund. Men att det är en hund som kräver sin ägare tror jag helt på. Jag valde ju själv bort rasen sist jag skaffade hund för att jag ville liksom börja om med något enklare. Kanske de gamla trådarna om Kooiker finns kvar på forumet där fler än jag skrivit om rasen. Jag vill ändå säga att om man är intresserad så ut med er och träffa hundarna i verkligheten! Det är ju ett måste för att bilda sig en egen uppfattning om rasen;)
 
Sv: Rastråd

kl

Puttar upp min egen tråd lite - nu under hösten börjar det bli dags att fundera på det här med ras igen.

Just nu är det alltså Sheltie och Dansk-Svensk gårdshund som står högst upp, med jaktcocker som outsider.
Erfarenheter av dessa raser - både som agilityhundar och mer allmänt som familjehundar? Andra förslag?

De jag inte tidigare kommenterat är lapphundarna och kooiker. Lappisarna tilltalar mig inte alls... Kooiker har jag en hos en träningskompis, har sett några fler, men nja.. Jag vet inte? Tycker den hanen jag känner är lite för skarp och jag vet inte om de verkar ha flockmentalitet direkt? Ska kolla lite närmare på rasen i stort dock...
 
Sv: Rastråd

Lancashire heeler:idea:

Otroligt roliga hundar. Alltid med på allting, kul att träna med, föriga till tusen om man siktar in sig på dom med mer vallanlag, skitkul på agilyplanen och slappar gärna i soffan hemma. Oftast väldigt bra spårhundar med.
 
Senast ändrad:
Sv: Rastråd

Lancashire heeler:idea:

Otroligt roliga hundar. Alltid med på allting, kul att träna med, föriga till tusen om man siktar in sig på dom med mer vallanlag, skitkul på agilyplanen och slappar gärna i soffan hemma. Oftast väldigt bra spårhundar med.

Ja, det har jag faktiskt sneglat på lite... Här finns en Norrie, en skittuff liten hund. Får nog läsa på om heeler lite!
 
Sv: Rastråd

Ja, det har jag faktiskt sneglat på lite... Här finns en Norrie, en skittuff liten hund. Får nog läsa på om heeler lite!

Aha - Norrie i Linköping med matte Linnéa kanske;)

Norrie är en äldre helbror till min yngsta tik - och även hon är en otroligt arbetsvillig och suveränt förig hund, med en vilja som aldrig sinar:) Polly har även visat sig vara en suverän hund på blodspår och jag hoppas nu kunna göra anlagsprovet med henne under hösten (hon är 10 månader nu)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 755
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 941
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 272
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp