Rasval, labrador?

megin

Trådstartare
Jag planerar att skaffa en hund, inte just nu men kanske om ett år eller två. Jag har aldrig haft någon egen hund eller tränat hund, däremot är jag djursjukvårdare och träffar och hanterar hundar dagligen. Jag har också goda kontakter med hundkunniga människor.

Jag är löjligt förtjust i labradorer (av jakttyp) med är osäker på om jag kan ge hunden vad den behöver.

Hunden skulle självfallet få ordentliga promenader och jag vill även träna och gå kurser men har inga tävlingsambitioner. Jag skulle gärna prova på lydnad, spår, agility mm för att se vad som passar mig och hunden, och om det blir en labrador skulle givetvis apportering vara en del av träningen. Jaktprov el liknande skulle jag absolut kunna tänka mig för avelsutvärdering men jag är inte intresserad av praktisk jakt.

Jag bor i lägenhet i utkanten av Uppsala i ett område där det är gott om promenadvägar och grönytor samt relativt nära till skogsområde. Jag kan ha hunden med mig på jobbet och kan få hjälp med passning vid behov.

Jag vill ha en medelstor hund (ca 15-25 kg), tik, korthårig och lätt att hålla ren. Jag vill ha en förig hund som är ”enkel” och okomplicerad, aktiv och lättmotiverad men måste kunna koppla av, lättlärd och med en positiv inställning. Minimal jaktinstinkt (jaga efter vilt). Hunden måste fungera med katter och gärna vara social med både andra hundar och människor. Viktigt med en god hälsostatus. Jag är i första hand inriktad på en vuxen omplacering då jag har svårt att vara hemma den tid som behövs med en valp.

Jag är lugn och försiktig som person och vill därför ha en hund som reagerar på små signaler, jag gillar inte att behöva ryta till eller fysiskt korrigera allt för mycket. Därmed inte sagt att jag tycker att fjäsk och mata med köttbullar är det bästa sättet att lära hunden något.

Jag förstår ju såklart att alla hundar är individer och att träning och uppfostran har en stor del i hur hunden fungerar, men jag är mån om att välja en hund av en ras där förutsättningarna för att vi ska trivas ihop är så bra som möjligt.

Låter det som att en labrador skulle kunna vara rätt ras för mig eller har ni några andra förslag?
 
Sv: Rasval, labrador?

Jag tycker det låter som en labbe kan passa dig bra. Särskilt då du funderar på vuxen omplacering, då kan du ju ha hunden på prov en period och se så den verkligen passar dig och ditt liv!
 
Sv: Rasval, labrador?

Jag tycker absolut att en labba kan vara rätt för dej!

Själv skulle jag dock rekommendera en DP-labbe och inte en labbe med rena jaktlinjer.

/Swat
 
Sv: Rasval, labrador?

Vad skönt att höra att ni är positiva till labradoren!

Swat: har du några förslag på hur man hittar bra kennlar med DP-linjer?
 
Sv: Rasval, labrador?

Labbe kan absolut passa, men inte en ren jakt. Dp passar nog bättre som Swat säger.
Men du får nog räkna med att hunden har vilt/jakt intresse. Det är trots allt en apporterande fågelhund.
Vår ena labbe kommer ifrån Minnows kennel och vi har träffat massor av andra hundar därifrån. Alla är supergoa med lagom mkt action. Vår gammelman har en klar och tydlig av och på knapp. Jättego kompis men kanske inte bästa jakthunden på jordklotet, men han fixar det med betyg godkänt och används aktivt. Han har ett högt viltintresse, men "hänger inte i när det blir för svåra uppgifter. .
Unghundern vi har med superduper jaktlinjer är nåt helt annat att bita i. Hon kräver en hel del jobb, och har lite "nerv" om man ska jämföra. Dock är hon förigare än hanen.

/LL
 
Sv: Rasval, labrador?

Jag kanske var lite otydlig. Att hunden har ett viltintresse så till vida att den gärna apporterar eller spårar om den får möjlighet är inte något problem. Däremot vill jag inte ha en hund som försvinner långt ut till skogs för att den fick vädring på något vilt. Jag vill att det (med träning såklart) ska gå att ha hunden lös utan att hela tiden behöva ha nageln i ögat på den för att den inte ska dra iväg.

Tyvärr har jag fått uppfattningen att många av de som avlar för DP ofta har en hög med tjocka utställningslabbar och sedan parat med en mindre tjock labbe som deltagit i ett jaktprov eller liknande. Jag hoppas att det bara är en fördom och att det inte är så det ser ut på majoriteten av kennlarna. Tack för tipset om Minnows, det ska kollas upp.

Jag vill ha en mindre, atletisk och arbetsvillig hund och tyvärr har de kennlar jag kikat på haft hundar som inte riktigt stämt in på det jag vill ha, iaf utifrån bilderna på hemsidorna.
 
Sv: Rasval, labrador?

Om du är beredd på att det är en livlig ras med stort aktivitetsbehov kan jaktlabbe passa dig. Låt dig dock inte luras av deras söta yttre, de behöver tydliga ramar för att inte bli ... jobbiga. Det är som sagt en livlig ras;) Men de är mjuka och lättförda. Och härliga:love:

Tycker inte du ska köpa en DP-labbe om det är en jakt du vill ha. Det finns lugnare linjer även hos jaktlabrador och köper du en vuxen är det ju lättare att veta också.

Lycka till!
 
Sv: Rasval, labrador?

Har du några tips på linjer som är lite lugnare eller kennlar som avlar på dessa?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 784
Senast: Elektron
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 588
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 538
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 238
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp