Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två.

Har en liten BC-tik nu som har tendenser till att vara reaktiv/proaktiv (eller vad man nu vill kalla det) och som har väldigt nära till att uttrycka känslor i allmänhet. I övrigt världens mysigaste hund som passar oss mycket bra.

Vi håller på med nosework, personspår, lite rallylydnad och agility. Vi vill ha en hund som kan hänga på dessa aktiviteter och som gärna hänger med på långa vandringar i alla typer av väder. Jag vill även testa bruks men är total nybörjare inom det. Möjligheter att testa vallning finns men är troligen inget vi kommer kunna tillse på regelbunden basis.

Det viktigaste för oss är att det dels inte är en för stor och stark hund (min sambo är kort och lätt och hon orkar inte hålla emot en allt för stor hund, gränsen går väl kanske vid 25 kg). Vi vill inte hålla på med massa pälsvård (borstning ok men inte massa trim osv). Helst ser vi att det är en lite tystare ras, något skall då och då är såklart okej men de raser som är kända för att skälla massor går bort.

Det viktigaste för oss är i övrigt en god mentalitet, socialt trygg men inte översocial, miljöstark, arbetsvillig och förig (dock helst ej förarvek). Och kanske det viktigaste GOD hälsa.

Vi står i kö för en planerad terv-kull men det är inte bindande. Sambon är rädd att det blir en för stor hund, i övrigt gillar vi de inte allt för skarpa varianterna av belgare.

Vi är även inne på kelpie och jaktgolden.

Tar gärna in förslag och idéer.
En collie kanske korthårig variant då?
Passar ju dessutom bra ihop med er hund då dom leker samma typ av leker och har samma språk.

Finns även riktigt fräsiga pudlar som man kan klippa ner om man vill slippa pälsvård.
Även där har ni en mildare typ av hund men som samtidigt går att träna med (även bruks ja)
 
Jobba självständigt. Hur menar du? Skicka hunden på en uppletanderuta/sökruta och sen ska jobba självständigt tills den hittat ett föremål/figurant? Eller jobba självständigt som i vissa vakthundsraser som självständigt ska fatta beslut om den som kommer in på området hör hemma där eller inte och självständigt jaga bort inkräktaren? Eller självständigt som hos jakthundar som självständigt ska göra sitt jobb under jakten utan en jägare som ger kommandon hela tiden? Eller självständigt som en råtthund som ska gå på gården och ta råttor och möss?
Exempel nummer ett främst i vårt fall.
 
En collie kanske korthårig variant då?
Passar ju dessutom bra ihop med er hund då dom leker samma typ av leker och har samma språk.

Finns även riktigt fräsiga pudlar som man kan klippa ner om man vill slippa pälsvård.
Även där har ni en mildare typ av hund men som samtidigt går att träna med (även bruks ja)
Pudel är jag förtjust i men inte sambon. Vi ska kika på korthårig collie. Är deras mentalitet bättre än de långhåriga tro?
 
@Dentaku @inverterad ni som är collie experter?

@DeCloe nej, korthåren är inte bättre än långhåren, däremot har mycket positivt hänt med colliens mentalitet generellt på senare år. Det gäller dock inte hela populationen så är man intresserad av collie måste man sätta sig med sin hemläxa - lära sig om MI, titta på linjer, MH-protokoll, lära sig om olika uppfödares avelsmål, osv. Om man gör det jobbet så kan en collie oavsett hårlag absolut passa bra för det ni tänkt er!
 
Jag kan bara instämma i vad @inverterad skriver. Det finns collies med riktigt trevlig mentalitet av båda hårlagen, och det finns tyvärr en hel del rädslor man måste se upp för också. Men tack vare att mentalindex, MI, finns att tillgå är det numera mycket lättare att sålla när man letar valp.
 
Det skulle jag inte kalla självständighet om man tänker på hela skalan av hundraser och användningsområden som hundar kan användas till.
Okej. Då tar jag tillbaka delen med självständighet om min definition av begreppet inte är korrekt 😊
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 924
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 257
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 352
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 556
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp