Rasvalstråd

Minerva

Trådstartare
Ytterligare en tråd ^^
Denna är dock inte ämnad för mig, utan en vän.

Tips o allt sånt vilka raser som skulle kunna passa henne.

"kraven" då.

* ska vara storlek "stor" typ rottis storlek eller större
* helst en grov hund men inget krav
* ska väl mest vara en sällskapshund, kanske gå på någon utställning o kanske någon kurs.
* ska inte klättra för väggarna om den inte är tvungen att ta kortare promenader någon gång ibland, tex vid sjukdom eller liknande.

berätta gärna om egna erfarenheter oxå :bump:

Sv: Rasvalstråd

Men vad ska de göra med hunden? Bara ligga hemma i soffan? ;)

Du får nog berätta lite mer utförligt.

haha nä det hoppas jag verkligen inte ^^
Men hon har väl inte några jätte ambitioner att tävla så liksom, utan det är väl mest promenadkompis, som sagt lite utställning o en o annan hundkurs.
ska nog prata med henne lite mer oxå :p men som hon sa så va det mest promenadkompis.
Hon tkr Irländsk varghund är riktigt fin, men jag kan ju ingenting om dom så jag kan varken säga ja eller nej till om den rasen skulle passa henne :p
Inte en för "svår" ras heller då jag ärligt inte tror hon skulle klara av det, just nu iaf, sen kan man ju självklart lära sig ^^

Hon tkr Irländsk varghund är riktigt fin, men jag kan ju ingenting om dom så jag kan varken säga ja eller nej till om den rasen skulle passa henne :p

Irländska varghundarna är jättemysiga! Fördelen med vinthundarna är att de oftast inte kräver mental träning för att vara glada, även om man KAN träna lite allt möjligt med dem. De är glada så länge de får ligga bekvämt inne, gå långa promenader ute och springa lösa då och då. Dock är vinthundar självständiga och de flesta har stark jaktlust, så att ha dem lösa kan vara svårt. Har visserligen hört att varghundarna ska vara lättare på den biten, men jag har också hört att de är "som de andra vinthundarna".

Gillar hon varghunden kan jag annars tipsa om Skotsk Hjorthund. De är lika raggiga och söta som varghundarna, men lättare i kroppen och inte lika osunda. Många varghundar blir inte så gamla, det finns problem med hjärtan och skelettcancer inom rasen och jag har även hört att det ska finnas höftproblem där. Dessutom, har minst hälften av varghundarna jag ser, liggsår på armbågarna. Ser mindre mysigt ut.

Hjorthundarna har visserligen också lite problem med hjärtan (men jag tror inte det är lika mycket som hos varghundarna) och när jag idag läste igenom deras RAS-dokument verkade det inte finnas direkt några fler problem med dem.

Innan hon köper en så stor hund som en irländsk varghund så ska hon nog låna hem en sådan hund en vecka eller så för att se hur det fungerar i vardagslivet.

Det är väldigt roligt med stora hundar, men väldigt opraktiskt också. De passar inte i en vanlig kombibil utan behöver en specialbil. De tar inte upp en normal bia-bädd utan kräver mer utrymme än så.

En irländsk varghund är ingen hund man har i sängen liksom. Det är en hund som kräver sitt utrymme!

Varghundar är otroliga hundar! :love:

Snälla, glada, enkla och anpassningsbara.

Men det kräver lite finess att äga en, dom tar plats (Framför allt vid transport) och kräver noggrann omvårdnad när dom växer - foder och anpassad motion. Dom är ofta väldigt "jobbiga" som unghundar, flamsiga, glada och förstår inte sin egen storlek, men är i allmänhet lätta att uppfostra och träna.

Rasen har mycket sjukdomar; hjärtfel, lunginflammation och cancer är inte ovanligt och man ska vara noga med att köpa från linjer som avlar på lagom stora hundar. Dom ska vara eleganta och lätta i kroppen trots sin storlek.

Det går knappt att hitta några sötare valpar heller :love:
27968_423796826412_685746412_5967181_6817041_n.jpg

+ ramona

Tack! det tänkte inte ens jag på :o att dom är stor visste jag ju, men det där med transporten fanns inte alls i huvudet.
Så för fram denna infon med :)

Kom gärna med förslag på andra raser om ni tror det är någon som passar bättre :)

Alltså, om hon kan tänka sig att ha andra raser som kan tänkas ha svårt med en helt fungerande inkallning, en hund som är lite "katt i hundförpackning" många gånger, så kan hon ju egentligen kika på alla vinthundar. De må se "klena" ut på bild om man är van vid rottisar, men många av dem är det absolut inte.
Tittar man på exempelvis saluki och galgo espanol är det fortfarande ganska stora hundar (saluki är mellan ca 60 och 70cm i mankhöjd), men helt klart smidiga att resa med osv eftersom de är ihopvikbara :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 691
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 667
Senast: Tiger tok
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 890
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 954
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka