rätt hund för rätt ändamål??

tinissen

Trådstartare
funderingarna kretsar lite kring nästa hund, både jag o min man skulle tycka det var intressant att träna hund för att söka mögel eller narkotika eller annat, till en början hade vi funderingar på att fortsätta med tollare som vi har nu men det kanske inte är den optimala rasen?
min man har haft shcäfer så länge han levat (tills han träffade mig;)) och hans familj har haft hundar i K9 och i tjänst hos polis.
jag har ingen större erfarenhet av andra hundar än tollaren, bordercollie och karelsk björnhund.
så kom med era erfarenheter och råd.

Sv: rätt hund för rätt ändamål??

jag har haft mögelhund och upplever det lättare med mindre hundtyp som kan ta sig in överallt, så därför säger jag dessa hundar:) dansk-svensk gårdshund, laggotto, pudel, springerspaniel(alla spanielraserna) borderterrier, jack-russel (med reservation för lämplig individ)finns fler men inte i mitt huvud just nu:D

ja DSG och pudel har jag bra erfarenheten av så det är raser vi kan tänka oss.

hur stor är efterfråga här i sverige med hundar tränade på ex mögel eller narkotika, försvunna personer osv?

Min valps uppfödaren har en valp som är tränad till mögelhund (av sin ägare) och tydligen funkar bra till det. :) Rasen är lancashire heeler.

Jag tror nog att en tollare skulle funka till det, dock har jag förstått att det är praktiskt att ha en liten hund eftersom den då kommer in i alla vrår, skåp och så vidare. Jag tror också du behöver en arbetsvillig hund som inte ger upp direkt och ber matte om hjälp utan har lite driv att fortsätta söka. Med andra ord finns det nog många raser som funkar som mögelhund. När vi köpte hus fanns det som tillval att ta ut en mögelhund hos den besiktningsfirma vi anlitade och det intryck jag har fått är att det finns en möjlighet att om inte på heltid men iaf på deltid få det att funka med mögelhund.

Narkotikasök måste vara främst vill tullen och jag gissar att de utbildar sina egna hundar, de har väl egna hundförare också?
Försvunna personer är nog främst polisens hundförare som har hand om.

mögelhundar i sverige finns vad jag vet inte många, det fanns en firma som hade väldigt dåligt tränade hundar som förstörde marknaden. Jag tror dcok med bra drive och en komunikation med byggherrarna(inte privat) så går det, men du måste kunna visa att hunden verkligen kan

Det blir ju lite svårt att träna på att söka narkotika om hunden inte är tjänstehund hos polis och tull... Däremot kan du utbilda din hund till mögelhund och räddningshund, men det senare genererar inga pengar om det är det du är ute efter. En tollare kan mycket väl fungera, om du hittar rätt hund. Rasen är inte särskilt homogen när det kommer till arbetsförmågan. Andra förslag på raser är labbe (den mindre modellen) och kelpie.

mögelhundar i sverige finns vad jag vet inte många, det fanns en firma som hade väldigt dåligt tränade hundar som förstörde marknaden. Jag tror dcok med bra drive och en komunikation med byggherrarna(inte privat) så går det, men du måste kunna visa att hunden verkligen kan

tillägg: jag tror det finns flera bra hundar där ute men lika många som inte är bra, om du kan visa att dina hundar är perfekta så går det säkert väldigt bra

Fieldspaniel verkar vara kanon för det ändamålet. Typ cocker spaniel size men verkar vara mer arbetstypen (cocker spaniels går ju också att arbeta med men ändå :D). Har sett en sån som narkotikahund på tv från UK/USA.

Field spaniel är ju markant mycket större än cockrar. Iaf dom jag träffat. :p

baktanken är inte att tjäna pengar, men om man lyckas med träningen så hade det varit superkul att få vara med på riktigt oavsett om man tjänar några pengar eller ej..! mögelhund är nog det som både jag o min man skulle vilja träna framtida hund för.

poliser har vi alldeles för många i umgängeskretsen så möjligheten finns.:) även om det förmodligen inte blir något på de hållet.

vi har några krav på hunden utöver frisk o bra psyke osv.

snygg o titta på och viktmässigt mellan 10-25kg, och inte i kategorin mkt pälsvård.
men jag sitter o tittar i min enorma rasbok, alla DSG har kuperade svansar?, de vill vi ju inte ha. jag är som sagt inte så bekant med rasen.:D

Hur gammal är din rasbok? Svanskupering har varit förbjudet i ganska många år i Sverige.

Det är möjligt men långt ifrån alla föds ju med stubbsvans och kupering gör som sagt inte i Sverige.

Hur går man tillväga för att få hunden att arbeta som mögelhund eller räddningshund? Alltså inte själva träningen, men att "skaffa jobb" åt den?

jag vet att svanskupering är förbjuden i sverige, boken är gjord 2006.

det var 3 olika dsg på bilden på sidan och alla var kuperade, därför undrade jag om det var medfött..
jag har bara träffat 1 dsg vad jag kan komma ihåg, tidigare. och jag tänkte aldrig på om där var en svans eller ej...:)

vi har pratat lite löst med en del byggföretag eftersom vi renoverat en hel del och de har tyckt det skulle vara smidigt o ha med en mögelhund vid exvis en jordabalksbesiktning vid hus, men då gäller det ju att veta att man har en bra hund.. vi ska nog kolla av lite intresse hos mäklarna i stan oxå den dagen det blir aktuellt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 507
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 928
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 026
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 337
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka