rätt pesron? Svår att hitta?

H

Havregryn

När ni lämnade ut eran ögonsten på foder? Hur svårt var de att hitta rätt person? Hittade ni ens rätt person? Är de svårt att hitta en person som är villig att ha en häst lånad i minst 3 år?

Sv: rätt pesron? Svår att hitta?

Jag har inte lånat ut någon själv men varit "andra parten" alltså lånaren.

Jag skulle tycka det var ok att låna i tre år!
Men med rätt att säga upp i förtid om något oförutsett skulle hända.
Jag menar tre år är ju en lång tid och saker kan ju ske som gör att man inte kan ha kvar hästen, oavsett om den är lånad eller egen.

Jag tycker det är viktigt att man har prövotid så att både ägaren och fodervärden känner sig nöjda med sitt beslut.

Det är ju jätteviktigt att som ägare kunna säga nej jag vill inte att min häst är kvar här, om man märker att det inte fungerar.

Min sambos dotter lånade ut sin häst på foder för många år sedan, skrev kontrakt på ett år, alla krav var inskrivna i kontraktet, ändå var det ett litet helvete att få tillbaka hästen när de bröt mot kontraktet (hon reds inget, verkades inte:eek: hon som alltid stått på stall fick börja gå på lösdrift i december:eek: osv osv) De valde att inte vara hemma när vi ringde och åkte dit:devil: det slutade med att vi åkte dit och hämtade hästen en dag.

Hennes andra häst (unghäst) som även den lånades ut på foder kom till en underbar tjej:love:
Där fick vi tillbaka en mycket väluppfostrad dam redo för inridning och inkörning tack vare att hon pysslat så mycket med henne:D

Så ja en bra fodervärd kan vara svår att hitta, själv skulle jag vilja ha hästen så nära att jag kunde hälsa på då och då, och att se till att fodervärden tycker det är ok:)

Usch man blir så lessen när man läser om hästar som inte får det bra hos fodervärden....:crazy: förstår inte att folk gör så med hästar

Jag har själv aldrig hyrt ut eller haft ngn häst på foder. Har ingen egen häst just nu heller utan är medryttare och rider privat på ridskola men om ngt år ungefär så har jag planerat att köpa eller ev ha häst på foder. Men tyvär så finns det väll inte så många som vill hyra ut en häst på foder som är ordentligt välutbildad..... det är mitt problem. De mesta man ser i annonser är varmblod och yngre hästar. Jag vill ha en häst utb. lägst MSV dressyr men vet inte hur jag ska ha pengar att köpa en så välutbildad häst:confused: så då är ju att ha en häst på foder ngt år ett alternativ men jag ska väll börja kolla lite mer seriöst senare i år eftersom jag mest går och drömmer nu:p Men jaa längtar :D

Skulle jag nu ta en häst på foder så känns det otroligt viktigt för mig att ha kontakt med ägaren för att tex be om råd m.m. Jag skulle heller inte ha några som helst problem med attt ägaren kom och hälsade på eller rider ngn gång i månaden eller så

Fast jag skulle dock aldrig skriva upp mig på ett kontrakt om tre år men kanske ett max. iaf..... beror väll lite på vad det är för häst och ägare iof

Senast ändrad av en moderator:

Klart att de ska finnas en chans att säga upp kontrakt, allt för hästens bästa.

ohh jist sånt när folk berättar blir man så skrämd lver och över vägar annat för hästen i stället. men sen finns de ju lyckliga berättelser också.

Kännas som att vissa som skaffar fiderhäst inte riktigt tar dme som sin egen och på så sätt inte behandlar den som sin egen heller och där med kanske hästen far illa.

nära för mig är mkt viktigt om inte i samma stall.

kul att höra att du som går i tankar att låna att du vill ha kontakt med hästägaren. Har som fått i skallen att vissa kanske vill ha avstånd fårn hästägaren bara för att de ska kännas mer som en egen häst.

eller jag vet inte, jag är så svammlig och orolig över detta ämne.

varfr skulle du inte skriva¨på ett kontrakt på längre tid än ett år? I mitt fall så ser jag hellre att hästen åker till ett hem där han ska stanna läääänge efterso jag inte har någon användning av honom och hos mis skulle han bara komma i andra hand gänte mot de andra hästarna. och jag skriver hellre ett kontrakt på längre tid med någon än bara ett år. ett år hinner man ibland inte ens lärakänna varandra helt.

för att jag inte vet hur mitt liv skulle se ut om tre år och så... börjar gymnasiet i höst och det är tänkt att när jag har vant mig vid att bo på internat ska försöka låna häst eller ev köpa. Så jag skulle nog säga till ägaren att jag om jag tycker om hästen kan tänka mig att ev ha den längre men skulle nog bara vilja skriva på ett år i taget

Lånade ut en av mina hästar förut. Fick många svar och lånade först ut henne till en jätteduktig tjej som jag kände att jag hade förtroende för. Efter tre veckor ringde tjejen och sa att de blivit problem och att hon inte kunde ha kvar henne. När jag kom dit hade hon dels blivit sparkat på bakbenet (som de vårdat själva men inte ringt vet. om vilket stod klart och tydligt i kontraktet att de skulle göra) och sedan hade hon blivit placerat i en alldeles för liten box då de ansåg att hon "behövde ha det trångt då hon gick omkring för mkt i boxen annars". Ändå hade vi faktiskt pratat flera ggr å varken spark eller boxvandringen nämdes. Efter detta valde jag att endast låna ut henne där jag hade 100 koll. Tjejen som då fick låna henne var kanske inte den som var mest rutinerad av dem som var intresserade men hon var mkt nogrann och ville lyssna på vad jag hade att berätta om hästen och frågade verkligen allt hon undrade. Så slutet gott allting gott. Mitt råd är att låna ut där man kan ha lite koll även om det verkar vara en bra fodervärd.

Hej hej!

Jag är fodervärd åt ett sto just nu, ska snart lämna tillbaka henne.
Men jag har haft kontakt med ägaren under hela tiden jag haft henne, har tyckt att det varit viktigt. Det är ju ändå hennes häst. Hade det varit jag som lånat ut min häst hade jag velat veta hur hästen har det och ifall något händer. Så när min pålla har gått omkull eller fått sår osv har jag hört av mig till ägaren. Ägaren har också varit och hälsat på flera gånger. Nu de senaste veckorna har hon även börjat rida lite smått. Sen så gjorde jag ju missen att inte skriva något kontrakt i början. Har skrivet ett nu på senare dagar.
Jag tror inte jag heller skulle skriva på ett kontrakt på 3 år, ett år i taget och sen förnya allt eftersom. Som de andra sagt, det kan ju komma något emellan. Lycka till!

När ni lämnade ut eran ögonsten på foder? Hur svårt var de att hitta rätt person? Hittade ni ens rätt person? Är de svårt att hitta en person som är villig att ha en häst lånad i minst 3 år?

Vi har lånat ut hästar emellanåt. Ena stoet, halvblod som är triangelmärkt har varit hos sin fodervärd i 1,5 år och det fungerar jättebra. Hon promenadrids. Ev ska vi ta föl på henne igen, vi får se.
Ett annat sto, ett gotlandsruss som är 19 år byter fodervärd vartannat år . Tyvärr. Barnen växer ur henne både fysiskt och kunskapmässigt. Dock har jag då koll på var hon hamnar därför säljer jag inte henne. Nu bestämmer jag och jag har tagit hem henne vid ett tillfälle. Hon är just nu hos fodervärd nr 4 sen mina barn slutade rida henne.
Gå på magkänslan! :idea:

Kolla upp ofta. Glöm inte att Du har ansvaret även om du lånat ut hästen!

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
752
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 970
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 853
Senast: ako
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka