Sv: rätt pesron? Svår att hitta?
Jag har inte lånat ut någon själv men varit "andra parten" alltså lånaren.
Jag skulle tycka det var ok att låna i tre år!
Men med rätt att säga upp i förtid om något oförutsett skulle hända.
Jag menar tre år är ju en lång tid och saker kan ju ske som gör att man inte kan ha kvar hästen, oavsett om den är lånad eller egen.
Jag tycker det är viktigt att man har prövotid så att både ägaren och fodervärden känner sig nöjda med sitt beslut.
Det är ju jätteviktigt att som ägare kunna säga nej jag vill inte att min häst är kvar här, om man märker att det inte fungerar.
Min sambos dotter lånade ut sin häst på foder för många år sedan, skrev kontrakt på ett år, alla krav var inskrivna i kontraktet, ändå var det ett litet helvete att få tillbaka hästen när de bröt mot kontraktet (hon reds inget, verkades inte

hon som alltid stått på stall fick börja gå på lösdrift i december

osv osv) De valde att inte vara hemma när vi ringde och åkte dit

det slutade med att vi åkte dit och hämtade hästen en dag.
Hennes andra häst (unghäst) som även den lånades ut på foder kom till en underbar tjej
Där fick vi tillbaka en mycket väluppfostrad dam redo för inridning och inkörning tack vare att hon pysslat så mycket med henne
Så ja en bra fodervärd kan vara svår att hitta, själv skulle jag vilja ha hästen så nära att jag kunde hälsa på då och då, och att se till att fodervärden tycker det är ok