Rätt sadel för ryttaren?

Ragge_

Trådstartare
Ska provrida sadlar med min häst hos en sadelutprovare i helgen och efterlyser lite tips och råd på vad man ska tänka på, känna efter osv.
Hur vet jag att sadeln passar Mig? :)

Sv: Rätt sadel för ryttaren?

Du ska fråga tusen frågor om allting, för att veta hur sadeln blir utprovad osv, och för att kunna vara kritisk och titta så att även du tycker att sadeln ligger bra! :)

För din egen del ska det kännas bra. Tänk igenom innan vad du trivs i för sadel (om det nu är hopp/ dressyr du ska prova ut) om du trivs i smal/ bred midja, vad för stöd, sitsstorlek djup i sitsen osv. Sen är det bara att känna efter så du kommer ner i sadeln och får en korrekt sits och att det känns bra, att du ska kunna trivas i sadeln och komma till ridning. Och att hästen trivs i den såklart! Lycka till med din nya sadel :laugh:

Sadeln passar dig om du känner att du kan sitta rakt upp å ned utan att behöva spänna dig någonstans för att sitta korrekt och bekvämt.

Sen är det ju en smaksak om du föredrar djupare sits, stora knästöd osv.

Om du känner att du sitter som gjuten i sadeln och hästen skulle kunna göra vad som helst sitter man också bra :)

Sånt man kan känna efter/titta på är ju att man hamnar i en bra sits, inte är jobbigt att typ rida lätt. Att du inte känner dig fastlåst eller tvingad till en viss position samt om den är mjuk & skön, har knästöden på rätt ställe för dina ben osv :)

Du ska fråga tusen frågor om allting, för att veta hur sadeln blir utprovad osv, och för att kunna vara kritisk och titta så att även du tycker att sadeln ligger bra! :)
T.ex vad för frågor ska man fråga??

kl

Jag tycker också det är jättesvårt att prova sadel, även om jag bara tagit hem och provat. Det jag tänker på nu inte är helt bra med den sadel jag har nu är att det inte känns som att sänkeln hamnar rätt och knästöden ger inte något stöd alls så det är sånt jag skulle tänka på vid nästa sadelköp. Sen också att den är mjuk och skön att sitta i *haft hård sadel tidigare*

T.ex vad för frågor ska man fråga??

kl

Jag tycker också det är jättesvårt att prova sadel, även om jag bara tagit hem och provat. Det jag tänker på nu inte är helt bra med den sadel jag har nu är att det inte känns som att sänkeln hamnar rätt och knästöden ger inte något stöd alls så det är sånt jag skulle tänka på vid nästa sadelköp. Sen också att den är mjuk och skön att sitta i *haft hård sadel tidigare*

Fråga exempelvis vad utprovaren tittar på, hur hen tycker att din häst är i ryggen, vad det är för stoppning, bomvidd, typ av sadel osv.. om den ligger an hur man ska titta det osv. Så att man sätter utprovaren lite "på sin spets" och för att lära sig! :)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
864
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
796
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka