rätt till ersättning

Bukefalos 30 år!

johanna

Trådstartare
Har köpt en chihuahua dyrt av uppfödare. Båda föräldrar har ingen patella enligt dem.
vid 8 månaders ålder visar det sig att våran har grav patella på båda bakbenen. Uppfödaren hade dolda fel på valparna. Min undran är om jag har rätt till ersättning av uppfödaren för bla operationer. Och spelar det någon roll om det finns dolda fel försäkring? Vet jag skall ta kontakt med uppfödaren men...Får känslan att de inte vill ha kontakt av någon anledning:/ Vore så tacksam för svar här

Har köpt en chihuahua dyrt av uppfödare. Båda föräldrar har ingen patella enligt dem.
vid 8 månaders ålder visar det sig att våran har grav patella på båda bakbenen. Uppfödaren hade dolda fel på valparna. Min undran är om jag har rätt till ersättning av uppfödaren för bla operationer. Och spelar det någon roll om det finns dolda fel försäkring? Vet jag skall ta kontakt med uppfödaren men...Får känslan att de inte vill ha kontakt av någon anledning:/ Vore så tacksam för svar här
Om det är en renrasig hund ska du kunna se patellastatusen på hunddata om föräldrarna har patellaintyg. I övrigt så är patella en känd risk hos småhundar som man får ta med i beaktandet när man köper en liten hund. Vidare är det en utvecklingsrubbing, inte ett medfött fel, så om du inte kan bevisa att valpen hade patella vid leverans så är det inte ett dolt fel.

Däremot så borde operation täckas av ditt försäkringsbolag.

har inte föräldrarna några knän? :)

Nej men säger som ovan att pl är tyvärr vanligt hos småhundar och hundar med pl kan få valpar utan pl och vice versa.
En eventuell operation ska väl täckas av din egen försäkring? Vilken grad rör det sig om?
En inte så allvarlig pl brukar funka fint utan operation bara man är noga med att hålla hunden väl musklad :)

Gå i uppförsbackar sakta och gå i blåbärsris och liknande för att stärka hunden.

Dolda fel-försäkringen täcker bara upp till hundens inköpspris, inte behandlingar. Du har i regel inte rätt till någon utbetalning från uppfödaren om det inte handlar om att de aktivt ljugit, då kommer konsumenträtten in (men som reklamationsärende, så uppfödaren ska betala tillbaka köpesumman och du lämna tillbaka hunden). Om föräldrarna är kollade och har felfri patella så borde det stå i deras hälsoflik på Avelsdata.

Tyvärr är det så med levande varelser att ibland blir det fel, hur mycket uppfödaren än säkrat sig genom hälsotester mm.

Dolda fel-försäkringen täcker bara upp till hundens inköpspris, inte behandlingar. Du har i regel inte rätt till någon utbetalning från uppfödaren om det inte handlar om att de aktivt ljugit, då kommer konsumenträtten in (men som reklamationsärende, så uppfödaren ska betala tillbaka köpesumman och du lämna tillbaka hunden). Om föräldrarna är kollade och har felfri patella så borde det stå i deras hälsoflik på Avelsdata.

Tyvärr är det så med levande varelser att ibland blir det fel, hur mycket uppfödaren än säkrat sig genom hälsotester mm.
Dolda fel gäller bara för dolda fel. Patellaluxation är en utvecklingsrubbning och faller inte under dolda fel. Spelar ingen roll vad föräldrarnas patellastatus är @johanna . Som ovan skrev gäller det också bara upp till inköpspris. Du får alltså reglera hundens operationer på dens egna veterinärvårdsförsäkring.

Om det är en renrasig hund ska du kunna se patellastatusen på hunddata om föräldrarna har patellaintyg. I övrigt så är patella en känd risk hos småhundar som man får ta med i beaktandet när man köper en liten hund. Vidare är det en utvecklingsrubbing, inte ett medfött fel, så om du inte kan bevisa att valpen hade patella vid leverans så är det inte ett dolt fel.

Däremot så borde operation täckas av ditt försäkringsbolag.
Detta verkar konsumentköp lagen säga:/
Säljaren är skyldig att ersätta köparen för dolda fel som uppkommer hos valpen i tre år från leveransdagen, säljaren ansvarar för de fel som fanns vid avlämnandet även om felet visar sig först senare (20 § KköpL). En förutsättning för att köparen ska få göra felet gällande är att hen meddelar säljaren om detta inom skälig tid från det att hen upptäckte felet, 2 månader efter felet upptäcktes. Detta kallas reklamation och den ska göras så fort som möjligt.

Därefter så kan ni kräva avhjälpande, prisavdrag, omleverans eller hävning och få pengarna tillbaka (22-28 §§ KköpL). För att häva köpet så måste det röra sig om ett väsentligt fel (29 § KköpL). Eftersom det i detta fall rör sig om en hund så blir denna uppräkning av påföljder begränsade, det mest aktuella i detta fall är därmed prisavdrag och annan ersättning för skada.

En kommentar rent allmänt. För noviser som läser.

Även om föräldrar är fria från patella, höftled eller armbågsfel eller vad det nu må vara så kan flera av deras syskon, mor och farföräldrars syskon osv ha defekter. Arv gäller hela släkten och familjebilden.
Därför så ska man inte förlita sig på föräldrarnas hälsa.

Vill man veta hur familjebilden ser ut i en kull man är intresserad av så slå upp föräldrarna på avelsdata och klicka på namen i stamtavlan och på kullsyskon.

Till TS, jag hoppas verkligen att det blir bra med din lilla vovve.

Även om föräldrar är fria från patella, höftled eller armbågsfel eller vad det nu må vara så kan flera av deras syskon, mor och farföräldrars syskon osv ha defekter. Arv gäller hela släkten och familjebilden.

Vill man veta hur familjebilden ser ut i en kull man är intresserad av så slå upp föräldrarna på avelsdata och klicka på namen i stamtavlan och på kullsyskon.

Dessutom kan man ju få skit i en kull även om föräldrarna på båda sidor är fria i flera led. Avel är banne mig inte enkelt 😅

För att komplicera saker ytterligare kan patella kollats "för tidigt"
Min pappis kollades vid 13 månader UA. Ett par år senare låg ena kulan permanent ur läge. Opererande veterinär (Strömsholm) sa att hunden behöver ha blivit ite äldre och vuxit färdigt innan man kollar.

Så min gick alltså från UA till operation.

Detta verkar konsumentköp lagen säga:/
Säljaren är skyldig att ersätta köparen för dolda fel som uppkommer hos valpen i tre år från leveransdagen, säljaren ansvarar för de fel som fanns vid avlämnandet även om felet visar sig först senare (20 § KköpL). En förutsättning för att köparen ska få göra felet gällande är att hen meddelar säljaren om detta inom skälig tid från det att hen upptäckte felet, 2 månader efter felet upptäcktes. Detta kallas reklamation och den ska göras så fort som möjligt.

Därefter så kan ni kräva avhjälpande, prisavdrag, omleverans eller hävning och få pengarna tillbaka (22-28 §§ KköpL). För att häva köpet så måste det röra sig om ett väsentligt fel (29 § KköpL). Eftersom det i detta fall rör sig om en hund så blir denna uppräkning av påföljder begränsade, det mest aktuella i detta fall är därmed prisavdrag och annan ersättning för skada.
Patella luxation är inget dolt fel, utan en utvecklingsrubbning. Alltså är inte uppfödaren skyldig att ersätta dig för detta. Det är levande varelser vi sysslar med och så länge uppfödaren avlar på dokumenterat PL-fria hundar så har ju denne gjort allt denne kan för att föda upp så knäfriska valpar som möjligt. Det är dock aldrig någon garanti och ibland går det inte som planerat.
Ett dolt fel är något som fanns vid leverans, men som inte kan förväntas hittas vid en vanlig veterinärbesiktning. Små valpar har så outvecklade leder vid leverans att de inte kan ha saker som patella luxation, höftledsfel etc, utan det är något som dyker upp under valpens uppväxt. Det är inte ens helt och hållet genetiskt, utan en kombination av genetik och miljö.
Det är jättetråkigt att din hund inte är frisk, men förhoppningsvis har du en bra försäkring som hjälper dig med kostnaderna för operation. Hundens egen försäkring täcker ändå mer än vad uppfödaren skulle vara skyldig att ersätta om det varit ett dolt fel och vid ett dolt fel gäller inte hundens egen försäkring. Det är alltså alltid bättre att något inte räknas som ett dolt fel, eftersom uppfödaren endast är skyldig att ersätta upp till inköpspriset.

Flera har redan svarat, här är min erfarenhet. En av mina tidigare hundar fick patellaluxation. Det här var längesen, men jag fick prata med mitt försäkringsbolags veterinär (vet inte ens om de har sådana längre) som förklarade så här: patellaluxation är inte medfött, om än troligen ärftligt, men det räknas inte som dolt fel. Däremot gick operationens kostnad på min försäkring, och jag informerade såklart uppfödaren.

Lycka till med operationerna!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka