Rätt tillpassning av martingal

Wembley

Trådstartare
Finns det några råd/riktlinjer för hur en martingal skall tillpassas för att vara effektiv? Jag har aldrig haft en häst som har behov av en martingal tidigare. Min nye pålle har dock en tendens att köra upp sitt huvud när han blir ivrig eller stressad och då har jag noll kontakt med munnen. Det känns riktigt otäckt som igår t ex när det stormade ute och han blev rädd för en presenning, då galopperar han iväg med huvudet högt och jag har dålig/ingen kontakt med munnen och svårigheter att få stopp på honom.

Några råd?

Sv: Rätt tillpassning av martingal

en martingal håller inte ned huvudet på hästen utan förhindra att hästen kan slå upp huvudet och skalla dig....

man brukar spänna halsringen så den sitter tight och öglorna som du trär tygeln genom når till halva halsen, alltså halvägs upp till mankammen mitt på halsen.

glöm inte att du ska ha flugor på tygeln!

en martingal håller inte ned huvudet på hästen utan förhindra att hästen kan slå upp huvudet och skalla dig....

man brukar spänna halsringen så den sitter tight och öglorna som du trär tygeln genom når till halva halsen, alltså halvägs upp till mankammen mitt på halsen.

glöm inte att du ska ha flugor på tygeln!

:bow: Tack för ditt svar! Förstår att den inte håller ner huvudet på hästen, men det känns inte som om hans huvud var långt borta från att skalla mig, så behovet av en martingal finns och frågan är att avpassa den rätt, så att den inte blir för lång och jag ändå blir skallat. Det är själva längden på martingalen som gör mig osäker. När är den för lång eller för kort? Den ska ju självklart inte störa hästen i normalläge då den skall hänga "slak/lös". Men jag tror att jag fick ett bra svar på det i just slutet av ditt inlägg

Senast ändrad:

Ett tips är att dra öglorna rakt upp, när martingalen är fastsatt. Då ska öglorna vara i samma nivå så som höftkölen baktill.

Det är ett bra mått att börja med, sen kan den ju naturligtvis behöva kortas eller längas, beroende på häst.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 259
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 301
Senast: paradiset
·
Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 700
S
Träning min 4 åriga arab är hopplös. Har börjat sticka när man rider, behöver inte gå fort i tempo, men bara sticker och stannar inte i första... 2
Svar
33
· Visningar
6 552
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka