Sv: Rätta inställningen för foto i skarpt solljus, Nikon D40
Jag dristar mig att komplettera Irenes snabba svar;
Vilken är den bästa inställningen för fotande vid soligt väder?
Kameran, även din digitala, har ett begränsat ljusomfång som den kan fånga på bild. I riktigt starkt solsken kommer kameran inte att kunna fånga hela skalan från ljusaste ljust ner till mörkaste skugga, utan i praktiken måste du i de flesta fall välja om du vill a) exponera rätt på mörka motiv och låta de ljusaste partierna försvinna (fräta ut) i vitt eller b) exponera rätt på ljusa motiv och låta de mörkaste partierna försvinna ner i helsvart. Fotograferar du människor, vars hud ligger ungefär i mitten av omfånget, så kan både a och b ske samtidigt.
Poängen för att exponera rätt i starkt motljus är att kamerans exponeringsmätning behöver ta hänsyn till just motivet och inte till den [mycket ljusare] bakgrunden. Om motivet fyller ut ganska mycket av bilden kan du lösa det genom att välja spotmätning som inställningsalternativ för ljusmätningen, det innebär att mätningen tar hänsyn till enbart det som finns just i mitten av bilden. Med spotmätningen som ledning väljer du manuellt läge ("M") och ställer in exponeringen rätt. Om du inte vill ha motivet precis mitt i din bildkomposition, så kan du mäta (trycka ner avtryckaren halvvägs) mitt på motivet, och därefter hålla avtryckaren nedtryckt medan du riktar om kameran och sedan trycker av. Låter mer komplicerat än det är, vilket du kommer att märka.

Alternativt - om kameran inte har möjlighet till spotmätning - kan du gå så nära motivet att det fyller upp större delen av bilden, ställa in rätt exponering, och därefter backa och komponera om.
Ett tredje, och ofta mer praktiskt, alternativ är att hålla upp din egen hand i motljuset och mäta på den. Det förutsätter förstås att motivet också har hud, eller är ungefär lika ljust som din hand.

Dessutom förutsätter det att ljusförhållandena är ungefär likadana vid dig som vid motivet.
Har även frågor om en sån (nu lyser okunnigheten igenom ännu mer

) solstråleavgränsare (?) som man sätter på objektivet. Ska den vara på enbart vid skarpt solsken eller kan den hjälpa till vid allt ljus?
Motljusskyddet använder du för att förhindra att solen lyser direkt på objektivets lins, vilket ofta ger en kontrastlös och mjölkig bild även om solen inte syns i bild. Motljusskyddet har ingen effekt vid starkt indirekt ljus utan bara för direkt infallande ljus från solen eller annan stark liten ljuskälla. Ett motljusskydd som fungerar för ett så vidvinkligt objektiv som 18 mm är ofta verkningslöst vid mer inzoomade inställningar, i Irenes förslag om att skugga med handen är ofta enklast. Prova dig fram, du märker direkt i sökaren när handen skuggar solen.