Ratten där bak på vissa nya hjälmar

Aureola

Trådstartare
Jag måste verkligen ha en ny hjälm, min nuvarande är 13 år nu och har varit med om en hel del. Och jag vill ha en som jag tycker är lite snygg och annorlunda, mest för att jag alltid haft "baljor". Jag har speciellt fastnat för Cascos lättviktshjälmar. Men så ser jag hur de ser ut baktill. :nailbiting: Är dessa hjälmar verkligen säkra, med tanke på hur de ser ut..? De är ju utskurna baktill , precis där gropen i nacken är, under skallbenet liksom, och så sitter själva ratten där som man ändrar storleken med. ???????
Vågar man rida med en sån hjälm? Jag tänker att om man ramlar av kan det ju mycket väl bli så att man ramlar mot en bom eller en kant av nåt slag, och då trycks ju den där ratten rakt in i skallen på en!?
En annan hjälm jag kollar på (också Casco) men betydligt dyrare, har inte denna utskärningen, och känns därför betydligt säkrare, men den kostar ju massor.

Kanske får bli en ny "balja" igen :(
 
Sv: Ratten där bak på vissa nya hjälmar

tror inte de skulle få finnas på marknaden om de var osäkra. minns hur konservativ mamma var då jag byttehjälm från jofa till hjälm med bara remmar vid öronen. En sån måsteju vara MYCKET osäkrare osv... :)
 
Sv: Ratten där bak på vissa nya hjälmar

Men jag vet inte hur de testar och vilka som har testat. Jag vet att svenska konsumentverket bara har testat 11 hjälmar i år och då blev 10 underkända.Dessa hjälmar var mig veterligen inte ens med i testet(?)
 
Sv: Ratten där bak på vissa nya hjälmar

Jag kan ju räkna hur jag har stött till något med hjälmen de gånger jag fallit av. Och det är ALDRIG pannan före, eller ens sidorna, utan nästan alltid är det bakåt man dunsar i med huvudet... Det känns inget bra det här.
Hur känner ni andra, törs ni lita på att dessa hjälmar är helt säkra? Är det nån som har en sån hjälm som har fallit av med den -med nacken/bakhuvudet mot marken - och kan recensera..? (usch vad hemskt att skriva så! :P )
 
Sv: Ratten där bak på vissa nya hjälmar

Jag är övertygad om att du nojar i onödan.
Titta bara på cykelhjälmar, nästan alla har denna lösningen och har haft i 10+ år.
Hade det varit ett problem så hade dem försvunnit från marknaden, inte ökat.

Men köp en BoT/Mips hjälm då? Det ska ju vara den säkraste hjälmen du kan få tag på på marknaden.
Engelska hjälmar ska tydligen också vara säkrare än de flesta andra då England tydligen har striktare säkerhetskrav än många andra.
 
Sv: Ratten där bak på vissa nya hjälmar

Jag tror att din 13 åriga hjälm har varit bra mycket farligare än vad din nya kommer vara. På min hjälm så flexar denna ratt i skenorna som den sitter på
 
Sv: Ratten där bak på vissa nya hjälmar

kl
Hur testar man egentligen hjälmar? Jag köpte en cykelhjälm för ett par år sedan och det enda som fanns då var one size fits all. Jag insåg rätt snart att med en luftspalt på 0,5 cm runt huvudet förutom uppe på hjässan så lär den inte skydda i någon större utsträckning när man dimper i backen om man nu inte landar helt upp och ner. Numera använder jag den hjälmen endast med en lagom tjock mössa som gör att hjälmen sitter tight. Hjämen var testad och godkänd.
Är det någon som läst standarden för hur testerna utförs?
 
Sv: Ratten där bak på vissa nya hjälmar

Det finns visst olika storlekar på cykelhjälmar, även en drös olika passform.
Så jag är tämligen säker på att det finns en hjälm för alla.
Sen kan den ju vara både ful och svindyr om man har otur.

Hjälmar testas med slag från alla möjliga olika håll och kanter i olika temperaturer.
Materialet ska ju hålla och vara stötupptagande oavsett om det är 30+ eller 20-.
 
Sv: Ratten där bak på vissa nya hjälmar

Jag vill minnas att det viktigaste när det kommer till hur säker en hjälm är passformen :) Minns inte varnärhur jag läst det. Men minns att jag uppfattade studien som trovärdig.
 
Sv: Ratten där bak på vissa nya hjälmar

Jag har en sådan du beskriver, med ratten baktill och utskuret. Aldrig tänkt på det. Fallit så jag har landat på sidan med den samt slagit huvudet bakåt. Hjälmen har tagit emot det bra :)
 
Sv: Ratten där bak på vissa nya hjälmar

Tack alla för svar! Jag hann dock redan beställa hjälm innan jag hann läsa alla svaren.. jag "bangade ur" och köpte en mer klotformad sak (dock med lite glitter på så den är i alla fall långt mycket finare än de jag haft innan). Den är dock på öppet köp så jag kanske överväger att byta mot en utskuren, om den inte skulle passa.
 
Sv: Ratten där bak på vissa nya hjälmar

Då kan jag berätta att jag hade en Casco Mistrall, supernöjd med den tills den dagen jag ramlade av och slog i bakhuvudet... Ratten där bak sticker nämligen ut ca 1 cm utanför bakkanten på hjälmen så när jag landade med bakhuvudet först så var det inte hjälmen som tog smällen utan ratten, rakt in i huvudet på mig. Smällen blev så kraftig att linsen inuti mitt ena öga blev förstörd och jag kommer aldrig att få tillbaka fullgod syn på det ögat. Enligt min läkare beror det på hjälmen att slaget blev så pass riktat och fick så stor kraft och det var därför jag fick så allvarlig skada. Kommer inte köpa en hjälm av den typen igen...
 
Sv: Ratten där bak på vissa nya hjälmar

Har du anmält det till tillverkaren? Och kanske konsumentverket också? Så de varnar andra menar jag.
 
Sv: Ratten där bak på vissa nya hjälmar

Det var en mycket dålig konstruktion må jag säga!

Jag har en hjälm med "ratt" och den sticker inte ut ett dugg.
Tror knappt att jag kan skada mig på den ens om jag försöker?!
Sen kan man ju alltid ha otur och skada sig rejält även om det inte är fel på utrustningen men man kan väl inte gardera sig mot allt tyvärr!
 
Sv: Ratten där bak på vissa nya hjälmar

Då kan jag berätta att jag hade en Casco Mistrall, supernöjd med den tills den dagen jag ramlade av och slog i bakhuvudet... Ratten där bak sticker nämligen ut ca 1 cm utanför bakkanten på hjälmen så när jag landade med bakhuvudet först så var det inte hjälmen som tog smällen utan ratten, rakt in i huvudet på mig. Smällen blev så kraftig att linsen inuti mitt ena öga blev förstörd och jag kommer aldrig att få tillbaka fullgod syn på det ögat. Enligt min läkare beror det på hjälmen att slaget blev så pass riktat och fick så stor kraft och det var därför jag fick så allvarlig skada. Kommer inte köpa en hjälm av den typen igen...

Men nej!! Detta är precis det scenario jag befarade... jag är jätteledsen för din skull. Hoppas på nåt sätt att ditt öga reparerar sig ändå! :(
Men nu känner jag mig i alla fall stärkt i mitt beslut att inte köpa denna typ av hjälm vare sig till mig själv eller lillgrabben.
 
Sv: Ratten där bak på vissa nya hjälmar

Min hjälms "ratt" sticker INTE ut alls utanför själva "skyddet". Inte ens på största storleken tror jag. Jag drar in den till den minsta stl så tight det går (mitt lilla huvud) så den sticker inte ut något alls.
 
Sv: Ratten där bak på vissa nya hjälmar

Jag tror till skillnad från flera andra att du INTE nojar dig i onödan.
Som du själv redan vet så gick flertalet CE märkta välkända hjälmar inte igenom konsumentverkest tester med godkännt resultat.
Nu är jag inte påläst exakt hur det gick till osv, men klart är i alla fall att man faktiskt inte blint kan lita på att "jo men dom testas ju innan annars skulle man inte få sälja..." argumentet.

Hoppas du blir nöjd med din nya hjälm i alla fall. :)
 
Sv: Ratten där bak på vissa nya hjälmar

På min LAS-hjälm sticker inte den delen ut, dessutom så är den gjord i ganska mjuk plast så jag är helt övertygad om att den går sönder före mitt huvud ;)
 
Sv: Ratten där bak på vissa nya hjälmar

kl

Jag har en hjälm med en ratt baktill som inte alls sticker ut. När jag ramlade av gjorde jag en snygg bakåtrullning :) och slog i bakhuvudet men det var hjälmen som tog i marken, inte ratten.
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta om jag ställer världens dummaste fråga, men jag håller på och letar ny hjälm då den nuvarande har varit med några år för länge...
Svar
4
· Visningar
733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp