Regnar det in i hjälmarna..? Och andra hjälmfrågor

Aureola

Trådstartare
Ursäkta om jag ställer världens dummaste fråga, men jag håller på och letar ny hjälm då den nuvarande har varit med några år för länge och några avramlingar för många - och hjälmmarknaden nu är inte riktigt som då :p
Jag ser riktigt många fina, sportiga hjälmar utan den där "onödiga" men tidigare så obligatoriska hjälmknoppen och jag tänker att det är en sån jag vill ha. Men så tänker jag att jag får ju rida i regn en hel del; även om jag rider i ridhuset så är det 15 min dit och lika mycket hem. Och alla dessa moderna hjälmar har ju hål överallt! :crazy: Min fråga är då: Vart tar regnet vägen som lyckas leta sig in genom dessa hål..?
En annan fråga: Jag har fastnat mest för en av Uvex' modeller (uvision degradé tror jag den hette?) men sen läst här att Uvision-hjälmarna fått underkänt på konsumentverkets test och blivit återkallade - men då undrar jag hur det kan vara att de fortfarande säljs? Är det förbättrade modeller som säljs då..? Jag får självklart ställa frågan till ÅF som jag köper av men tänkte fråga om det kanske är någon här som vet.
Sista frågan: Cascos Mistrall-hjälmar: Nån som har erfarenhet av dem? De känns ju lite "osäkra" pga att de ser så små ut - de går inte ner över nacke och öron ju - fast det gör ju också att de ser väldigt sportiga och snygga ut! Men man vill ju ha en säker hjälm först och främst. :crazy:
 
Sv: Regnar det in i hjälmarna..? Och andra hjälmfrågor

Har lånat en casco och ridit i en gång. Jag tyckte den va väldigt obekväm och det kändes/såg ut som en cykelhjälm på mitt huvud :o Jag har en annan lättviktshjälm från horse life som jag fullkomligt älskar! :love: Jag tycker inte att det regnar in i hjälmen, har hänt en gång att jag har blivit blöt om huvudet och det var en gång i somras när himlen fullkomligt öppnade sig under en uteritt, både jag och den andra som var med såg ut som dränkta katter efteråt så det var nog inte så konstigt om man blev lite blöt :p
 
Sv: Regnar det in i hjälmarna..? Och andra hjälmfrågor

Ska även säga att jag inte skulle vilja ha en hjälm som inte går ner så långt. Även om tester är gjorda osv. så tycker inte jag att det känns särskilt säkert! :)
 
Sv: Regnar det in i hjälmarna..? Och andra hjälmfrågor

Nä precis, det är just denna cykelhjälmslook som jag dels gillar och dels förfäras av :D Jag vet inte hur jag ska ha det. Men det lutar mer och mer åt en till "balja" - kanske inte så långt som Boer-hjälmarna eller Jofa, men nåt åt det hållet... De finns ju också i modernt utförande men de kostar ju dubbelt så mycket. (tex Casco Champ) Vad är det för en lättviktshjälm från Horselife som du har?
 
Sv: Regnar det in i hjälmarna..? Och andra hjälmfrågor

Googla på "horse life hjälm" så kommer några modeller upp, jag har den svarta med läderskärm och silverdetalj fram. Min mamma har den utan läderskärm och även hon är helnöjd men jag ville ha den som såg lite "lyxigare" ut och som enligt mig är lite snyggare när det inte bara är plast :D Den går även ner rätt långt bak vilket jag gillar, känns stabilt och säkert och den är riktigt skön! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp