råttfunderingar...

laeikinois

Trådstartare
hej! i morgon blir jag äntligen råttägare till 2 fina råttor. men, har lite funderingar som jag tänkte buke-folket kunde hjälpa mig med...
skulle vara intresserad av att veta vad ni har valt för underlag i buren, har läst runt på massa olika sidor på internet men hittar både för och nackdelar med alla alternativ, känns därför lite krångligt att lista ut vad som kan vara bäst.
tips på inredning/aktivering/leksaker. jag har inrett buren med en del grejer, men det kan alltid vara kul att få flera tips!:)

sedan tänkte jag på dehär typ "chokladlinserna" för gnagare som finns i varenda butik, är de verkligen så bra till djuren? t.e.x råttor eller kaniner ska ju inte äta choklad, men gäller det även dessa?


det var nog det som jag kommer på nu. tacksam för svar.^^ :)

//Laeikinois
 
Sv: råttfunderingar...

För det första tänkte jag bara säga att jag tycker att du ska bli medlem på något av råttforumen, där finns betydligt fler som kan svara på dina frågor:)

Men som strö kan man använda alflis, toa-lätt eller stl-strö t.ex. Själv använder jag stl-strö som är rivet wellpapp och säljs på granngården. Vanligt spån ska man absolut INTE använda då det innehåller ämnen som är bl.a. cancerframkallande.

Sen kan man ju ge dem de linserna som man kan köpa på djuraffären. Men då bara som godis någon gång ibland. Och råttor kan till skillnad från t.ex. hundar faktiskt äta choklad, dock bör man inte ge några större mängder då det är onyttigt för dem, precis som det är för oss.

Varifrån köper du dina råttor? (frågar bara av ren nyfikenhet).

Hur som helst, lycka till med de små. Jag tror inte du kommer ångra dig, råttor är underbara husdjur:laugh:
 
Sv: råttfunderingar...

För det första tänkte jag bara säga att jag tycker att du ska bli medlem på något av råttforumen, där finns betydligt fler som kan svara på dina frågor:)

Men som strö kan man använda alflis, toa-lätt eller stl-strö t.ex. Själv använder jag stl-strö som är rivet wellpapp och säljs på granngården. Vanligt spån ska man absolut INTE använda då det innehåller ämnen som är bl.a. cancerframkallande.

Sen kan man ju ge dem de linserna som man kan köpa på djuraffären. Men då bara som godis någon gång ibland. Och råttor kan till skillnad från t.ex. hundar faktiskt äta choklad, dock bör man inte ge några större mängder då det är onyttigt för dem, precis som det är för oss.

Varifrån köper du dina råttor? (frågar bara av ren nyfikenhet).

Hur som helst, lycka till med de små. Jag tror inte du kommer ångra dig, råttor är underbara husdjur:laugh:

okej, tack för dina svar!:) jo, råttforum får jag väll ta och kika efter.^^
jag har velat ha råttor i flera år men inte haft möjlihet tidigare, så sista typ halvåret har jag letat råttor, velat ha 2 st och inte från djuraffär, utan köpa från uppfödare men har tyvärr inte hittat någon i närheten och har inte körkort så ha inte velat köpa råttor typ från skåne och behöva transportera långt på tåg, speciellt inte i denna kylan och med risk på förseningar.
så det blev att jag kontaktade en djuraffär som har en "egen" uppfödare, så då blev det direkt från uppfödare fast ändå via dujraffär, kan man säga.^^ dock kom det annat emellan så jag kommer inte kunna hämta den förrän i slutet av veckan.
 
Sv: råttfunderingar...

Okej dock finns det ingen seriös uppfödare som säljer till djuraffärer. Men hoppas du har tur med dina:)
 
Sv: råttfunderingar...

jag använder wellpapp till mina, kartongbitar.. kostar 50 kr för 10 kg.. dammar inte alls.

klart det finns seriösa uppfödare som säljer till djuraffärer.. vissa djuraffärer köper djur från uppfödare och djuren har stamtavla osv.
 
Sv: råttfunderingar...

jag använder wellpapp till mina, kartongbitar.. kostar 50 kr för 10 kg.. dammar inte alls.

klart det finns seriösa uppfödare som säljer till djuraffärer.. vissa djuraffärer köper djur från uppfödare och djuren har stamtavla osv.
Beror alldeles vad man lägger i värderingen seriös. Ett bättre sätt är väl i så fall att som djuraffär hänvisa till en uppfödare. Så slipper råttorna stressen det kan innebära att sitta i affär, smittorisken samt det faktum att de är ensamma större delen av dygnet och har begränsat med möjlighet att aktiveras utanför buren. En minoritet av uppfödare som säljer sina djur till djuraffär har dessutom möjlighet att välja vilken köparen blir och hålla fortsatt kontakt med denna för att utvärdera sina linjer.
 
Sv: råttfunderingar...

jag använder wellpapp till mina, kartongbitar.. kostar 50 kr för 10 kg.. dammar inte alls.

klart det finns seriösa uppfödare som säljer till djuraffärer.. vissa djuraffärer köper djur från uppfödare och djuren har stamtavla osv.


Vem som helst kan föda upp råttor, men för att vara seriös så får man ju ha koll på sina råttor som man fött upp och utvärdera även dem. Hur mycket betyder en "stamtavla" från en person som sålt sina råttor till djuraffären egentligen tror du? Tror du helt seriöst att den personen har koll på alla syskonen och alla andra släktingar. Vilka sjukdommar de fått, hur immunförsvaret varit, livslängd och allt sådant? Tror du på fullaste allvar att du kan ringa till en person som sålt råttorna till djuraffären och fråga om allt detta och få vettiga svar?

Tror du ens att man kan vara säker på att stamtavlan faktiskt stämmer? Vad säger att det inte bara är någon som suttit och skrivit ner några namn som lät bra? Jag har förresten aldrig någonsin hört talas om någon som ens fått med sig en "stamtavla" när de köpt råttor i djuraffären.

Sen behöver jag ju inte upprepa det Viva skrivit, men jag håller med henne till fullo.
 
Sv: råttfunderingar...

i mitt fall var det nu så (som jag skrev i mitt 2:a inlägg) att jag har nu i över ett halvårstid(närmare ett år) letat efter sk. seriös uppfödare omkring där jag bor, men inte hittat. och jag vill inte utsätta råttorna för en lång buss/tågresa, iom att varken jag eller pv har körkort, som kan innebära lång väntetid, stress, kyla m.m... därför kollade jag tillslut runt med djuraffärerna där jag bor ändå för att hitta den mest seriösa, och har hittat ett ställe som har kontakt med sin uppfödare och de har mitt nummer och ringer den dagen råttorna ska komma, så jag kan åka in och hämta dem=de slipper tillbringa tid i en djuraffär.
och ang stamtavla får folk säga vad dem vill, för det jag bry mig om att det är trevliga råttor, vilken stam det är sedan bry jag mig inte om.
 
Sv: råttfunderingar...

och ang stamtavla får folk säga vad dem vill, för det jag bry mig om att det är trevliga råttor, vilken stam det är sedan bry jag mig inte om.
Stamtavla är otroligt viktigt om man vill få fram friska och stabila djur, vilket väl borde vara prio ett vid avel? Inte bara för framtida ägare utan främst för djuren! Med en stamtavla kan man se bakåt och upptäcka problem som kan ligga dolda innan man väljer att ta en kull som får lida på grund av uppfödarens misstag. Nedan är tre jätte bra länkar angående avel på djur med okänd bakgrund (alltså utan stamtavla):

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=194544
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=198533
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=207920

Självklart köper du råttor varifrån du vill, men ville ändå förklara vikten av stamtavla. Det är inte bara en bit papper utan värdefull information som gagnar hela råttsläktet förutsatt att det hanteras på rätt sätt.
 
Sv: råttfunderingar...

men jag har inte tänkt att börja avla på dem! då hade det väll varit en annan sak. jag vill endast ha 2 råttor som sällskap/husdjur. så för mig så spelar det ingen roll om jag har stamtavla eller inte.
 
Sv: råttfunderingar...

men jag har inte tänkt att börja avla på dem! då hade det väll varit en annan sak. jag vill endast ha 2 råttor som sällskap/husdjur. så för mig så spelar det ingen roll om jag har stamtavla eller inte.
Nej, men föräldrarna till dina råttor har antagligen ingen stamtavla vilket betyder att de kan bära på sjukdomar uppfödaren inte känner till och som dina råttor i sin tur ärver. Det är inte roligt för varken ägare eller råtta när man plötsligt upptäcker att ens älskling är sjuk och måste avlivas vid 1 års ålder eller inte längre kan sitta tillsammans med andra råttor på grund av dåligt temperament. Sen finns det aldrig några garantier men om man vet vad man avlar på kan man minska riskerna, därför är stamtavla viktigt. Så även om du inte tänker avla stödjer du oseriös avel, vilket dock är helt upp till dig.
 
Sv: råttfunderingar...

Nej, men föräldrarna till dina råttor har antagligen ingen stamtavla vilket betyder att de kan bära på sjukdomar uppfödaren inte känner till och som dina råttor i sin tur ärver. Det är inte roligt för varken ägare eller råtta när man plötsligt upptäcker att ens älskling är sjuk och måste avlivas vid 1 års ålder eller inte längre kan sitta tillsammans med andra råttor på grund av dåligt temperament. Sen finns det aldrig några garantier men om man vet vad man avlar på kan man minska riskerna, därför är stamtavla viktigt. Så även om du inte tänker avla stödjer du oseriös avel, vilket dock är helt upp till dig.

jag har inte stamtavla på min häst heller, eller katten, är jag en dålig människa då som stödjer "oseriös avel?"

det är klart att det kan vara bra med stamtavla, MEN för mig som inte ska avla utan som sagt bara vill ha sällskapsråttor så lägger jag inte stor vikt i det, huvudsaken är att det är trevliga individer.
 
Sv: råttfunderingar...

närmsta "seriös" uppfödare som jag hittade bodde utanför hässleholm, i malmö, norrköping eller stockholmstrakten, jag bor mellan eksjö-mariannelund, och varken jag eller PV har körkort, och som jag förklarat i tidigare inlägg så vill jag inte utsätta råttorna för en sån lång tågresa (och och allt annat som det kan innebära), därför gjorde jag som jag gjorde, och känner mig nöjd med det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 105
Däggdjur Jag har lite då och då funderat på att skaffa tamråttor någon gång i framtiden. De verkar vara så otroligt mysiga och är förskräckligt...
Svar
4
· Visningar
1 774
Senast: Bexzor
·
Övr. Djur Jag har den senaste tiden börjat fundera lite smått på att köpa två råttor. Jag hade ju tänkt köpa kaniner innan men eftersom det blev...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 934
Senast: gul_zebra
·
Övr. Djur Kopierar inlägget jag skrev på Zoonen, vill ha så många svar som möjligt :) "Håller ju på med en hemsida, har varit lite krångel men nu...
Svar
16
· Visningar
2 778
Senast: Lejonflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp