Råttor & möss, vad göra??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Liqo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 13 311
L

Liqo

Har nu två gånger sett en råtta/mus i stallet.
Undrar vad jag ska göra åt det? Det är ju inte så bra att dom springer omkring, det är ju trots allt skadedjur.

Och hur vet jag skillnaden mellan en råtta och en mus?? (Dum fråga kanske, men alla som jag har frågat har gett olika svar....) :confused:

Sv: Råttor & möss, vad göra??

råttor är mörka, stora som råttor ( tänk smalt marsvin) och alldeles underbara att ha som husdjur.

möss är små, har smal smal svans. ibland ljusa på magen.

har man möss har man inte råttor, och det är ju möss som är det vanligaste, så jag utgår från det.

Möss är ju inget farligt att ha så länge de inte kan ta sig ner i fodret. har man tunnor behöver man inte bry sig. annars kan man fånga dem med en levande musfälla, och kolla den varje dag och släppa dem långt bort. Man kan oxå använda fällor o döda dem... :crazy: bästa betet är något med kött, eller pasta/ris, INTE ost, möss gillar inte ost så mycket. Råttor gör visserligen...

Något som är störigt är om man har möss bland ens vojlockar o sånt, för de gillar att gnaga o bygga på i dem.

skaffa katt, det finns många katter som behöver nya hem.

Vi har en mus i vår foderkammare, och vi börjar gilla henne så nu har vi börjat ge mat i ena hörnet så att hon inte ska gnaga på annat :) funkar bra hittlills.

Det man ska undvika är att ge nåt sorts gift, det ger svåra magkrampor i flera timmar. Magen fräts upp innifrån och musen förblöder inuti. Inte djurvänligt!

Skaffa en katt! :idea:
En råtta är STOR. Ofta större än en igelkott.

ha Ha!! större än en igelkott, har ni dvärg igelkottar hos er?

råttor är inte så stora. har haft råttor flera år! och de största väger typ 800 gram.. en igelkott väger nog 1-2 kilo eller mer!
en vanlig bondråtta äger nog 4-500 gram. hannarna kan ibland vara större men endast med mycket god mat.

lura inte i folk en massa skräckhistorier om söta rådisar! :love:

jag tror faktiskt att de flesta katter inte tar råttor. Mina katter var livrädda för mina TAMråttor som bara ville pussas :) får nog skaffa en Rått weiler

:banana:

Det finns faktiskt stoooora råttor. Vi hade råttor i ladugården ett år som var i strl med våra katter. Såpass stora att katterna ej tordes ta dom. Dom var vidriga. :crazy:
Kan ju säga att jag VÄGRADE gå upp på höskullen tills pappa hade fått död(råttgift) på dom.

bortsett från storleken så är skillnaden att möss har päls på svansen medan råttor har 'naken' svans. Fast det är ju inte ofta de 'vilda' mössen/råttorna står still tillräckligt länge för att man ska hinna se det :D

snigelfarmor skrev:
jag tror faktiskt att de flesta katter inte tar råttor. Mina katter var livrädda för mina TAMråttor som bara ville pussas :) får nog skaffa en Rått weiler :banana:

:rofl:

Håller med, min katt var livrädd för min tamråtta jag hade! Han var rätt stor, som ett marsvin ungefär fast inte lika rund :angel: ;)

Ett tips!
Det bästa att agna musfällan med är choklad, helst guldnougat.

Fáfnir

Råttor är stora..ibland riktigt stora, en bekant hade råttor i sin verkstad, dom var 15-20 cm (utan svans) tom hundarna var rädda.
hittade en råtta utanför jobbet den var en bra bit över 10cm lång

Tamråttor och "vild" råttor är inte riktigt samma..

Här i jönköping är det ett rått-år enligt anticimex, tydligen har det inte vart så mkt råttor på många år. Där det finns råttor finns inga möss och tvärt om.

Du kan ju rådfråga anticimex (eller annan liknande firma) vad du ska ha för gift eftersom du inte är säker på vad för något det är. På jobbet har vi gift som tar både möss och råttor.
Tips är att du skaffar ett par katter dom brukar hålla relativt rent och snyggt.

Levande möss och rått fällor är ingen hit, för det första måste man ju tömma det -äckligt sen är det ju med ganska stor säkerhet att råttan/musen snart är tillbaka i stallet igen så då är det ju bara meningslös arbete.

ja, men inte så stora. Tamråttor är större än vilda dessutom och i Sverige som ligger långt framme i råttaveln finns inga kiloråttor. Jag tror det är eran rädsla som bygger på storleken :)

som katter?? knappast.

affemia.gif

denna rådisen är en stor hanne, men katt? ännu en ny typ av dvärg katt tillsammans med dvärg igelkotten. bor du i dvärgbyn? :devil:

o detta är min extremt stora hona Indra, men katt? Jag har ju två medelstora katter själv och hannens tass är som råttans panna , för de gillade att peta på varandra o sen springa åt varsitt håll :)

längden: kan vara lika lång som en katt med svans o allting. men så kan man inte tänka ju.

nån sa att möss har hår på sin svans, det har råttor oxå, mjukt o lent hår. hannarna har lite mera svinborst.

Låt inte er fantasi skena iväg när ni ser en råtta stor som en...råtta.

Senast ändrad av en moderator:

Ett år hade vi råttor i stallet och de var allt annat än trevliga. De var faktiskt riktigt aggressiva, en gång när jag motat in en i ett hörn så vände den och anföll kvasten :crazy: :eek: . Tack o lov för vår katt han är värdens bästa jägare och håller stallet i princip rent. Han jagar allt, från åkersorkar till harar!!! En gång kom han släpande med en hare som var lika stor som han själv :eek: :cool: . Han är dessutom väldigt generös och när han fångat en råtta så äter han bara halva själv och lämnar rästen till min häst :eek: så när man kommer ut och ska mocka så ligger det en bakdel av en råtta i ett av hörnen :crazy: :smirk:

jo mota in mig i ett hörn så ska du få se på kvastbitning!

Råttor är otroligt sociala djur som är smartare än hundar. Även om få får bevisa det. De skyddar sitt hem och sina barn, och de gör det bra, därför har vissa katter restriktioner :) Min hund tog inte heller råttor.

Jag gillar inte vilda råttor. De är aggressiva när de måste och då kan de hoppa på en. En råtta biter lätt av ett finger! Vilda råttor får helt enkelt bo nån annanstans än i mitt stall!

Tamråttor har inte kvar det aggressiva beteendet, om man avlar på bra linjer dvs (zooråttor ingår ej där) så man kan aldrig jämföra en vild o en tam råtta. Skriver detta för att folk inte ska bli rädd för mina små gullungar som ju är avlade i hundra år på temperament.

/j

Min råtta var mkt större än den där!! :eek: Var det någon muterad råtta jag hade då? :D

Det enda vi ser i stallet är döda möss, dom två katterna är väldigt flitiga. :)

den som låg utanför jobbet också, den jag såg var minst dubbelt så fet och säkert 5cm längre

Det mest effektiva medlet mot möss heter katt. :smirk:

Och om ifrågavarande katt är riktigt, riktigt modig kanske den tar råttor också. Långt ifrån alla katter är så modiga.
I vårt stall finns en hund (korsning mellan nakenhund och något annat) som är en suverän råttjagare.

Vad gäller råttor rekommenderar jag en kontakt med Anticimex.

Immer

Men skaffa en katt då??? Jag har två katter i stallet, och efter att jag fick dom har jag inte sett en ända liten gnagare, förutom döda som jag får som "present". :p

Tycker inte om att lägga ut gift, hunder och katter kan komma åt det!! :crazy:

Jag har oxå fått råttor (el möss) i sadelkammaren!! Inte så trevligt precis...häromdagen när jag skulle ta ner en sadel fick jag två råttor i handen!!!! Inte för att jag är rädd för dom, men när man känner klorna mot handen när man inte är beredd så e d ju inte så kul...

Katterna har varit lite slöa på sistone, men antalet råttor har iaf minskat. Nu ser jag dom inte i sadelkammaren längre, utan har sett nån i stallet. Det är ju iaf bättre att dom är där där dom inte kan gnaga på läder eller så...

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 354
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 659
Senast: 13579vas
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka