Råttor & möss, vad göra??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Liqo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 13 311
Sv: Råttor & möss, vad göra??

jag har en flegmatisk katt som heter Sune, han tycker att livet bara går ut på två saker; att ligga mjukt och varmt och slappa eller att jaga råtta! Han är fenomenal och tar stoora äckliga råttor, han tycker ju större desto bättre. Sork är för smått. är han inne så rör han sig knappt. Ibland "leasar" vi ut honom, då ligger han på någons soffa en hel helg och blir klappad. mums.
Sorkarna i sadelkammarn får jag ta med fälla, Sune befattar sig inte med dem!

snälla snälla, skilj på råttor och möss!!!!!! jag garanterar att det var möss du fick i handen. råttor är bra Mycket mera smarta än så!

och kan ni inte skilja på dem, då är det dags att läsa på. Det är en enorm skillnad! låt inte rädsla förblinda er, utan läs på så att ni förstår er på djuren istället. De vilda möss jag har i stallet matar vi. De blir mindre o mindre rädda och vi ser dem varje dag :) Får snart döpa dem. :) Rädsla baseras på okunskap eller arv från tokiga kvinnor.
bryt den trenden. ska ni döda dem måste ni överslista dem, för att använda gift borde vara straffbart!

jo jag vet att det var möss, därför skrev jag ju det inom parantes, men jag är van att kalla dom råttor så därför skrev jag det oxå

Varför borde det vara straffbart att använda gift? Vi hade råttinvasion i vårt boningshus på vinden, jag var väldigt tacksam när de dog av giftet från Anticimex. Man lägger giftet i lådor så att inga andra djur kan komma åt det. Gift är säkerligen ett plågsammare sätt att dö än t.ex. en katt eller en fälla, men de är skadedjur. Vi använder oss av katter, fällor och gift (i lådor).

straffbart, jo för att det är ju staffbart att ge det till din hund, din katt din man, men av någon anledning räknas inte råttor som är ett av de mest högtstående djur vi har i Sverige. Pga att de äter saker som är våra.

Jag förstår att man måste bli av med en råttfamilj som gör skada, men man kan även plocka undan alla saker som de kan skada. och låta de leva sina liv genom att hitta gräfrö, kottar, småkryp som de egentligen ska.
Giftet är mycket plågsamt och tar lång tid att verka.
Råttor är såpass smarta att de då oxå berättar för de andra i familjen att de inte ska äta råttgiftet, om de hinner associera med lådan.

Jag vill bara att alla djur ska få ha samma status, och att folk inte ska vara rädda för råttor utan höja sin kunskapsnivå. Rädslan för råttor är obefogad då ingen människa nånsin har dött av en råtta. och nej, råttor hade inte pest, det var loppor som spred pesten.

katter kan dö av att äta en råtta med gift i...och även en massa andra djur kan du döda om du använder gift. rävar tex.
Vad levde de av på vinden???? glasfiber?

"Vår" katt var precis likadan. Hon kunde släpa med sig sina finaste jaktfynd och rada upp dem framför ytterdörren. Det hände mer än en gång att grannarna ringde på och ville att jag skulle städa upp kadavren som låg i trappen. :D

min pappa har sett monster råttor på sitt gamla jobb, en stor sockerbruk!
De var lika stora som en katt, och de fick skjuta dom för de åt ALLT inkl. kattungar.. :eek: *ryser* Han hade aldrig sett såna stora råttor!

äh...en råtta kan inte bli som en katt...ge er. tro inte på allt rädda människor berättar.

Varför skulle vilda råttor som rör sig otroligt mycket mer än en tam råtta, äter mindre bra kost och föder och parar sig hela tiden vara större? Jämför med vildhästar, så har vi återknutit till hästintresset vi alla har gemensamt som tur är :)

Två gånger? Hos mig sitter dom på rad med haklappen på i havrelådan varje morgon.

min pappa är INTE rädd för råttor, men de råttorna var det hemskaste och största han sett!

Du kan aldrig helt bli av med möss från stallet, men för att undvika en invasion så ska man se till att ha det rent, inget foderspill överallt. Ha foder i tunnor, sopa rent varje dag. Skaffa katt om det besvärar dig.

Att inte kunna se skillnad på möss och råttor verkar skrämmande okunnigt och får mig att fundera om ni ens ser skillnad på katt och råtta....

Råttor är mycket intelligenta djur som är svåra att överlista med både gift och fällor. Har en råtta fastnat i en fälla så står de andra vid sidan om och "garvar" och vet att de aldrig kommer göra samma misstag.
Möss däremot är både kannibaler och ganska j-a elaka både mot andra möss och även mot människor.

snigelfarmor skrev:
som katter?? knappast.

QUOTE]
Jag kan intyga att det FINNS råtter stora som katter! Det var många år sen nu som jag såg dom, men jag skämtar inte! Katten var livrädd och råttgift bet inte på dom. Ist blev de tvugna att skjuta (!) dom, för nåt annat sätt fanns inte att få bukt med råttorna!
De bodde i ett stort gammalt stall, i vilket det bedrevs ridskola..då vill man inte ha så stora råttor där. Numera bor det bara små möss där, och de gör inte så mycket förnär.

Här måste jag hålla med, vilda råttor kan faktiskt bli fruktansvärt stora.

Nu har jag skickat iväg en förfrågan till råttlistan, Sveriges största forum om råttor, även vilda.

Vi får se vad de säger...

Borde skicka till anticimex oxå..o se vad de säger om era berättelser.

Vet ni hur stora katter är???

Pratar vi samma storlek, rygghöjd? eller längd? då kan en daggmask vara stor som en katt oxå ju.

/jenny

Som katter har nog jag inte sagt att de blir men de kan bli som mindre taxar iallafall :eek: .... De vet alla som, precis som jag, travat över Hötorget en tidig sommarmorgon..

Senast ändrad av en moderator:

du heter inte baryard i efternamn? ursäkta Johnson-Baryard :)

såg en rekordråtta på en hemsida, vågde 1052 gram. det vägde min katt när han var typ 4 månader. (gillar att retas)

hon på bilden vid vägguttaget vägde 700 gram, och var ju en hona. Hennes mamma var en av sveriges största honråttor!

Om man inte vill ha gift är kattor det enda som hjälper mot råttor och möss tycker jag. Såvida man inte har såna kattor som vi :crazy:. Dom släpar in sina levande byten till oss genom kattluckan :eek:
Även om katten inte fångar råttorna så blir de störda när katten smyger runt och jagar. Har man tur flyttar de till grannarna istället. :angel: Det hände oss på vår förra gård när vi fick invasion av vandringsråttor :D :D

För er som inte kan se skillnad på mus och råtta...... ;)

Här var det en mus
mimmimus2b.jpg

och här en råtta
Mimmiratta2.jpg

Största råttan som våra kattor har tagit var enorm, drygt en tredjedel så stor som katten. På grövsta stället var råttsvansen lika grov som min tumme.

Mössen käkar kattorna gärna upp, men inte råttorna. Där tuggar de bara av en bit av svansen (se bilden) som trofè.

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 354
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 659
Senast: 13579vas
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka