Råttor & möss, vad göra??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Liqo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 13 311
Sv: Råttor & möss, vad göra??

Magnum skrev:
snigelfarmor skrev:
som katter?? knappast.

QUOTE]
Jag kan intyga att det FINNS råtter stora som katter! Det var många år sen nu som jag såg dom, men jag skämtar inte! Katten var livrädd och råttgift bet inte på dom. Ist blev de tvugna att skjuta (!) dom, för nåt annat sätt fanns inte att få bukt med råttorna!
De bodde i ett stort gammalt stall, i vilket det bedrevs ridskola..då vill man inte ha så stora råttor där. Numera bor det bara små möss där, och de gör inte så mycket förnär.

Svarar mej själv :) En händelse jag minns ang de stora råtterna var när katten o råttan kom från varsitt håll bakom en hink, när de sen fick syn på varann var det katten som drog iväg o va livrädd...vilken normalstor råtta skrämmer en katt så den blir RÄDD?

nån frågade "vet ni hur stora katter är??" Om man tar en liten katts(kanske en honkatt de brukar ju va lite mindre) kropp, alltså utan ben, så har du en sån råttstorlek jag menar. Alltså ingen jättekatt är det ju..(..jag menar iaf) men själva grejen..

:)

om du kikar på bilderna så känns det som att en råtta har några kilo tills den blir så stor, och det var ju en honkatt.

mina katter blir rädda för sånt de inte ser, ex runt hörn. sen vet du väl inte vilken upplevelse katten hade innan, det kanske satt sina spår att möta en tuff intelligent rådis :) hehe*

synd att ni inte har bildbevis på era kattstora råttor, tror väldigt många inom råttavels värden velat ha tag på en sån.

Kan du inte fråga din pappa om de begravde/slängde råttan, han borde kanske då märkt att tyngden inte var en katts, och jag tror nog att den gott fick plats på skyffeln om han använde en sån.

otroligt underhållande tråd iallafall :)

snigelfarmor skrev:
katter kan dö av att äta en råtta med gift i...och även en massa andra djur kan du döda om du använder gift. rävar tex.
Det krävs att en katt äter ett 50-tal "gift-preparerade" möss på ett dygn för att den ska ta någon skada.
När det gäller hur stor en råtta kan bli är du ute på väldigt hal is!
Det är nog ingen dum idé att du ringer anticimex och får lite fakta om vilda råttor.

ett 50 tal? vet en hund som dog av att äta en råtta. en rottweiler faktiskt.

hal is? knappast. än så länge har ingen här sett en så stor råtta som nån beskriver utifrån vad rädda människor har sett. snart börjar väl folk säga att de sett möss stora som marsvin mm mm. Jag har fött upp möss i flera år, och hade en del där ämnesomsättningen inte var normal, alltså blev de väldigt stora. Sånt kan inte hända i vilda livet pga deras rörelse och pga kylan. om en råtta el. mus inte äter större delen av dygnet fryser den ihjäl, alltså måste den konstant röra sig i jakt på mat. Hur skulle den kunna bli ett fettoberg stor som en katt då? Varför finns det inte människor som är 3.60 långa om råttor kan 10 dubbla sin storlek? varför blir inte nåt djur dubbelt så stort som normalt? För det går inte! En råtta i det vilda kan inte växa så mycket, speciellt inte med tanke på att de bara lever 2-4 år och blir könsmogna vid ca 2 månader. Hur skulle deras skelett klara att bli tio ggr så stort som sin mamma-pappa? och hur kommer det sig att anticimex skriver att en råtta blir max ca 25 cm lång. Höjden kan max skilja sig 5 centimeter på en sån råtta och en normal på 15-20 cm. och alla vet att råttor är ungefär dubbelt så långa som höga. ur ett logiskt perspektiv kan inga råttor bli så stora i det vilda, inte ens i tamt tillstånd.
Men kanske en dag får vi ufo på vår planet och även jätteråttor som äter katter. :cool:

snigelfarmor skrev:
ett 50 tal? vet en hund som dog av att äta en råtta. en rottweiler faktiskt.
Jag skrev ett 50-tal MÖSS inte råttor. Du vill ju att alla ska lära sig att göra skillnad på råttor och möss, du kan ju börja själv.
Har du sett en giftstation som anticimex lägger ut? Det verkar inte så.
Om ni misstänkte att hunden fått i sig gift, varför gav ni den inte motgift då?
Ring det där samtalet till anticimex. Det behöver du. Dom kan också förklara för dig att den hunden inte kan ha dött enbart pga en råtta.
Möjligen om det var en glupsk rottveiler som satte råttan i halsen. :D

hm..förnärmad*

50 möss motsvarar? fler än en råtta. 3-5 möss är en råtta, du kan ju börja med att läsa vad JAG skriver och sen tänka.
Hunden var inte min hund såklart, för jag plågar inte djur genom att lägga ut råttgift som tar flera dagar på sig att döda ett djur med inre blödningar. När vi hade hund på gården hade vi inga råttor heller.

Har nyss fått bekräftat att det svenska rekordet på råtta är 1027 gram. Väger dina katter så mycket tycker jag att djurskyddet behöver kopplas in.
min katt väger 6 kilo i snitt. en råtta som är 6 gånger så stor som det svenska rekordet????? Nä.

och det där med ett femtiotals möss, om en mus äter 5 gram råttgift och dör av det, vad händer om katten äter dubbelt så mycket dvs två möss? Tror du inte den tar skada av det då? Kanske inte dör men nog får vi lite magsår allt.

från SVA´s hemsida http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=241

"Råttgift som innehåller antikoagulerande ämnen kan skada alla däggdjur och fåglar. Hundar och katter får vanligen i sig giftet genom att de kommer åt att äta det preparerade bete som lagts ut till gnagarna eller genom att äta många gnagare som i sin tur fått i sig giftet. Vanligaste formen av tillbud är hundar av typen "herre i matskålen" som äter det mesta i matväg. Vid besök på lantgårdar och ridskolor finns därför starka skäl att hålla hunden i band för att undvika olyckshändelser. Katter har inte samma benägenhet att äta av råttgiftet direkt utan riskerar främst att påverkas då de äter förgiftade möss. Detta kallas i dagligt tal för sekundärförgiftning. En viss skillnad i riskprofil kan dock urskiljas. Katter som har möss som "stapelföda" och regelbundet intar påverkade möss kan förgiftas med fatal utgång medan "hemma-katter" inte utsätts för samma risk eftersom de oftast endast intar någon enstaka mus. Antikoagulanterna verkar kumulativt, dvs. upprepade intag av små doser är relativt sett farligare än en enstaka större dos, vilket kan utgöra grund till den beskrivna skillnaden."

" De äldre typerna av råttgift (t.ex. warfarin och kumatetralyl) kräver vanligen flera "portioner" under längre tid för att orsaka skada, medan de nyare varianterna (brodifacoum, bromadiolon, difenakum och flokumafen) är mer giftiga och kan vara dödande efter en enstaka dos. De äldre gifterna utsöndras relativt snabbt ur kroppen medan de nyare, som utvecklades under 1970 och 80-talen, stannar kvar längre. Intag av relativt små mängder råttgift under längre tid kan till slut ge en ackumulerad gifteffekt. Det finns uppgifter om att så lite som 0,2 mg warfarin per kg kroppsvikt under en längre tid kan döda hundar."

" Förgiftningen är som sagt dosberoende och djuren blir vanligen inte dåliga direkt efter att de fått i sig giftet eftersom de koagulationsfaktorer som redan finns i blodet räcker 24-36 timmar, men det bildas inga nya. Symtomen utgörs av olika effekter av försämrad koagulation och därav följande blödningar: blodbrist, svaghet, svart avföring (blodblandad), blod i urinen, näsblödningar eller blödningar till bröst- eller bukhålan. Hälta ses ibland som följd av blödningar i och kring leder. Hos dräktiga djur kan förgiftningen leda till fosterdöd och abort.
""
och detta ger vissa levande intelligenta djur som har förmågan att övervinna oss.

SVA står för statens veterinärmedicinska anstalt.

jag är inte ute efter något annat än fakta, och fakta kan inte vara 6 kilos råttor.

Chilipeppar!

Hörde på radio där en skadedjursbekämpare rekommenderade att strö ut chilipeppar där man inte vill att mössen ska gå in, skall vara mycket effektivt. Hans bästa råttfälle-agn-tips var Japp :d

Centaur skrev:
Men skaffa en katt då??? Jag har två katter i stallet, och efter att jag fick dom har jag inte sett en ända liten gnagare, förutom döda som jag får som "present". :p

Tycker inte om att lägga ut gift, hunder och katter kan komma åt det!! :crazy:

Tar man ut Anticimex och de ställer ut lådor så måste katterna vara i storlek med små möss för att komma åt betet.

Men det är ju klart, någon påstod ju att råttorna var i storlek med katt så,,, :angel:

Jag har haft både mus o råtta på logen, men aldrig haft problem med att avverka dom med hjälp av Anticimex...

Råtterna va stora iaf..
Sen att jag uppfattade dem som "skitstora" (eller kattstora, till endels förtret) ;) är nog bara min upplevelse (då). Uppenbarligen kan de inte bli så stora, men så var min uppfattning iaf...

Vi hade också problem med möss i stallet tidigare... Dom tog sin in i alla skåper och åt upp vårt fikabröd och mina bandageunderlägg :mad: :D

Vi skaffade tillslut en stallkatt och sedan dess har vi inte haft några som helst problem! Nu när vintern är här ligger han för det mesta i sin korg ovanför elementet och latar sig (kastrerad hankatt ni vet...) men det verkar som att hans blotta närvaro skrämmer bort mössen. Vi har även sett honom med flera byten... Han har t.ex. fångat råttor i grannstallet (stoooooora feta bestar) och så har han även fångat kajor...

Så... skaffa katt! :)

Men... finns det inte något som kallas "skeppsråttor" och som är mycket större än vanliga brunråttor? :confused: Vi hade iallafall sånna i vår ladugård och dom var bra mycket större än ett marsvin..

I Kiruna har man fått invasion av jätteråttor kan man läsa idag. Dessa mäter 46cm från näsa till svansspets och det är ganska stort...

mina råttor brukade boxa bort vitlök om vi visade det för dem..de avskydde vitlök.. och älskade nagellack! så det ska ni inte hälla ut i hörnen :)

Vet att det finns VÄLDIGT stora råttor..Fråga nån gammal bonde om du känner nån sådan. Förr när pappa hade tjurar hade han jätteråttor i sina ladugårdar, kom en dag hem med två stycken över cykelstyret bara för att vissa hur himla stora de var! Har även sambo som kör lastbil och brukar ligga och sova på industriområden i sthlm och där ska det också finnas riktiga bjässar.Har i stallet aldrig fått några i klass med dessa men så fort jag under någon period inte har haft stallkatt har fördt mössen å sen också råttorna dykt upp...Så skaffa katt! Brukar räcka att den bara finns där för att råttor å möss ska hålla sig undan.

ÄR Bonde! och resten av släkten oxå.. och alla skulle de säkert säga att råttorna är stora som hundar!

råttor jagar bort möss, så om ni har möss, skaffa råttor :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 354
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 659
Senast: 13579vas
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka