Rättvisa i stallet?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag står i ett stall där jag just nu har 1 häst.

Jag har sagt upp platsen och har precis kört tillbaka min foderhäst, så jag har bara 1 just nu. Det är 4 hästar till varav en tjej äger 2.
Inga pass ingår utan vi har ett schema med morgon, lunch och intag/kvällsmat (som är 1 pass då kvällsmaten ligger i boxen)

Det blir om man delar upp det 4,2 pass / person / vecka.
Och de vill att jag ska ta 3 morgon=utsläpp samt morgonfodring samt TÄCKESBYTE :mad:

Jag har en nordsvensk som aldrig har täcke, de andra hästarna har 1 på natten och ska bytas till 1 lr 2(dubbla) täcken innan de går ut.
Jag känner att det är orättvist att jag ska byta o hålla på i evigheter, när de aldrig behöver göra något med min förutom att öppna boxdörren. (vi har en gång till hagen)

Är jag väldigt knasig som känner så? :crazy:

Samt att jag ska ta 3 utsläpp.. Kul. För att en tjej jobbar (2hästar), men hon kan åka men måste åka igen senare för att rida osv då.
En tjej påstår att hon inte har bil på morgonen men hon tar ju bilen när hon har morgonen.. Och stallägaren har en sjukdom så hon kan inte lyfta tungt osv=inget täckesbyte.
Så då är det upp till mig.. men jag har nytt jobb som är på morgonen.. jag jobbar kvällstid vardagar så kan ej ta in.
Men jag hjälper till på helgen och hjälpte till på julafton OCH nyårsafton :crazy:

Hur löser man sånt här?

Längtar tills jag får flytta till lösdriften..

Undrar också om det finns något kryphål ur uppsägningstid?
Ett problem är att höt är så dammigt så jag får astma av att ta av det i stort sett, det flyger runt ett grått moln när man tar hö av balen. Kul att ge till hästen.. och vi får inte köpa dit eget.. jag vill slippa.. :cry:

Sv: Rättvisa i stallet?

om jag var du s hade jag försökt tänka på hästarnas bästa och bytt täcke... men vad står i kontraktet? kan du inte prata med dem om du tycker det är orättvist? det måste väll vara enklast?

är kommer nya hästen?

jag tycker att alla ska göra lika mycket. men någon gräns får man ju sätta. tex så finns det ju som som vill ha sina hästar lindande i boxen och så. de kanske inte ska ingå i passen tycker jag. men vanliga täckesbyten tycker jag att man ska göra. sen så tycker jag att alla pass delas upp på hästantalet. om man har en häst ska man inte göra lika mycket som någon som har 3 st. sen så ska alla ta lika många mornar, luncker, middagar och kvällar om man inte kan komma överens om något annat. inte ska en stakcare behöva ta alla mornar bara för att den kan. då ska den inte behöva ta lika många pass tex. för mornarna är bra mycket jobbigare än dom andra passen tycker jag i alla fall.

du kan fytta när du vill antar jag. bara du betalar för dig. om du vill kan du maila ditt kontrakt så kan jag läsa igenom och hjälpa dig. har lärt mig tyda kontrakt vid det här laget efter att jag nästan blev av med hästen för 3 år sedan och så har jag hjälp kompisar med kontrakt...

de där med höt låter inge trevlig alls. är det ingen annan som bryr sig?

Jo alltså, jag byter ju täcke. Hästarn är ouppfostrade och jag vill inte behöva uppfostra deras hästar men så är det... Jag har blivit påhoppad av samma häst flera gånger. En av hästarna e dock jättesnäll, och min egen.

Jag tycker bara att jag kan få ta en morgon mindre lr något, eftersom jag måste byta på deras hela tiden medan de inte behöver göra mer än slänga in kraft och öppna dörren till min häst.

Sen så använder de nu min tomma box till att ha hö i, då borde väl inte jag behöva betala kallhyra för den!? Då nyttjar de ju den.

Ja, jag kan flytta när jag vill men vill inte betala 1600 i kallhyra i 2 mån till.. (2 boxar) Men de använder ju den ena.. :confused:

En tjej till som snackat om höt.. hennes ena häst är hosthäst så hon vill inte heller ha det men vi får inte köpa dit eget.
Vad kan man göra då?

Jag tror det är ett standardkontrakt. Ska se om jag kanrota fram det i skåpet.

Så länge du betalar uppsägningshyra för den tomma boxen så får dom INTE nyttja den. I såfall ska du inte betala någon hyra. Ang erat hö, förstår inte din stallägare att man INTE har höförvaring i ett stall ? Höet blir fuktigt och därmed dåligt ganska så fort.

Varför får ni inte köpa eget hö ? Motivering ?

Dessutom anser jag det mest rättvisa är att man delar efter HUR många hästar folk har, inte efter personer. Det blir ju jätteorättvist om en person har tex 3 hästar och en annan bara 1 och ska ta lika många pass ändå.

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg.

Men hur som helst tycker jag att den enda rättvisa principen är = jobb delat med antal hästar. Tex: står det 5 hästar i stallet så radar man först upp jobben som finns:
*utsläpp inkl täckesbyte (men där kan man ju diskutera just det du säger att har en häst inget extrajobb med täcke så kanske den "hästens pass" ska vara mer sällan eller något sånt).
*Insläpp
*Fodring
osv
Sen räknar man ut: 7 utsläpp på en vecka delat med 5 hästar = 1,4 utsläpp per häst o vecka. Då ska alltså tjejen som har två hästar ta 2,8 utsläpp/vecka. Så får man förstås räkna om per 2 veckor eller 4 eller något så att man får ett ungefärligt jämnt antal.
Om alla anser att utsläpp och insläpp är att bedöma som "likvärdigt jobb" kan man ju slå ihop dessa och räkna att det är 14 utsläpp/insläpp på en vecka och alltså 2,8 av någotdera för en häst och 5,6 för den som har två hästar. Om det då passar bäst för någon att ta bara insläpp så kan den välja att göra det.

Folk som inte har bil på morgonen, är sjuka eller annat får helt enkelt antingen kompensera genom att göra mer av annat jobb eller skaffa medhjälpare som tar deras pass.

Jag tycker bara att jag kan få ta en morgon mindre lr något, eftersom jag måste byta på deras hela tiden medan de inte behöver göra mer än slänga in kraft och öppna dörren till min häst.
Tycker jag med! Men det måste ni ju "förhandla" om. ta upp det med stallkompisarna!
Du ska absolut inte betala för en box som andra använder!

En tjej till som snackat om höt.. hennes ena häst är hosthäst så hon vill inte heller ha det men vi får inte köpa dit eget.
Vad kan man göra då?
.
Finns väl bara ett alternativ då: flytta.

Knepigt stall. Dåligt hö är aldrig kul (fråga mig som hade dålig förvaring innan vi byggde om - o nu har en hosthäst :( )

Om man ska ha schema tycker jag att man delar upp sysslorna efter antal hästar (som någon skrev innan) o inte efter antal personer. Har man fler hästar får man helt enkelt ta fler pass. Låter ju självklart.

Förstår det där med täcken, o det är ju aldrig kul att "klä på" ouppfostrade hästar, men å andra sidan blir det väldigt svårt att göra något schema om man ska ta hänsyn till täcken. Ex ska den som har lite struliga knäppen släppa ut en extra gång? Eller ska den med en något sur häst släppa ut en extra gång?

O du ska aldrig betala hyra för en box som de använder. Om du betalar för en tom box ska den vara just TOM. Det är ju som att betala hyra för en lägenhet som hyresvärden använder som lagerlokal, typ.

nackdelen med inackorderingsstall är ju att det är nästintill omöjligt att få det rättvist..
Men hade jag varit du hade jag sagt till på skarpen, det låter som de andra bara har dåliga ursäkter för att slippa ta på sig nåt som tar längre tid.
När är din planerade flytt ifrån stallet?
Det med höet låter ju inte alls särskilt kul det heller:crazy: kanske kan det vara värt att ligga ute med dubbla stallhyror om det bara gäller en kortare period? om det då finns möjlighet att flytta in i det nya tidigare då förståss.

Så länge du betalar uppsägningshyra för den tomma boxen så får dom INTE nyttja den. I såfall ska du inte betala någon hyra. Ang erat hö, förstår inte din stallägare att man INTE har höförvaring i ett stall ? Höet blir fuktigt och därmed dåligt ganska så fort.

Varför får ni inte köpa eget hö ? Motivering ?

Dessutom anser jag det mest rättvisa är att man delar efter HUR många hästar folk har, inte efter personer. Det blir ju jätteorättvist om en person har tex 3 hästar och en annan bara 1 och ska ta lika många pass ändå.
Då ska jag säga att jag betalar minsann ingen kallhyra nästa månad.
Vilket även betyder att jag har råd att flytta :angel:

Det finns inte plats för alla att förvara sitt hö.
Det blir gråa moln när man tar av detta höt! :crazy:

Vi delar passen efter hur många hästar man har, inte hur många personer det är. Men jag jobbar och kan inte ta så många morgonpass som de vill!

Min sambo sa att han kunde följa med o säga till på skarpen.. :o
Man kanske kan få flytta tidigare utan kallhyra om de tycker man är krånglig som ställer krav :)

nackdelen med inackorderingsstall är ju att det är nästintill omöjligt att få det rättvist..
Men hade jag varit du hade jag sagt till på skarpen, det låter som de andra bara har dåliga ursäkter för att slippa ta på sig nåt som tar längre tid.
När är din planerade flytt ifrån stallet?
Det med höet låter ju inte alls särskilt kul det heller:crazy: kanske kan det vara värt att ligga ute med dubbla stallhyror om det bara gäller en kortare period? om det då finns möjlighet att flytta in i det nya tidigare då förståss.
Jag ska göra det, imorgon!
Jag har ju 2 boxar att betala kallhyra för i 2 mån till, slipper jag en av dom så flyttar jag. Har ej råd med 2 kallhyror.
Det nya flyttar jag in i när jag vill.

Stallmöte kanske vore något, men nu ska du ju flytta, så det behöver du ju inte bry dig om med detta stall.

Däremot hade jag under inga omständigheter fodrat med dåligt hö! Oavsett om jag "fick" ta dit eget eller inte, och oavsett om det innebär att jag fick en extrakostnad med att köpa till eget hö/lusern, så blir det i längden bra mycket billigare än att riskera hälsan på sin häst! Om höt är så dåligt att det ryker om det är ju risken stor att du står där med en hosthäst för livet sedan!

du behöver inte betala för boxen dom använder. då har dom brytit kontraktet!

Håller med föregående talare!

Det mest rättvisa är att man delar jobbet på antal hästar varje person äger!
Dessutom får de väl inte använda den tomma boxen så länge du betalar hyra?:confused:

Tänkte lite kring problemet med täckesbyte. Måste hästarna få sina täcken bytta över natten? I de tre olika stall jag har stått i under årens lopp har det aldrig varit någon annan värmekälla än *hästarna själva*, dvs att blir en skillnad på futtiga 3-5 grader inne/ute, minus blåst. Det verkar som att de flesta stall är utan annat element och det är väl för att temperaturen i ett stall helst inte ska vara värmande då det kan försämra luftkvalitéen.

Har haft täckesbyte i tidigare stall men där jag står nu har vi inte det, den främsta anledningen är att det inte känns nödvändigt. Självklart byts det täcken om hästarna kommer in genomsura på kvällen och det hjälps vi åt med. Dvs den/dom som är där vid insläpp fixar det, då de vet att alla vi andra skulle göra samma sak.
Annars kan jag inte komma på en bra anledning att byta täcke på min häst enbart över natten, jag byter när jag känner att det behövs pga temp o väder (men det kan jag göra själv när jag är där, oavsett tid). Det rör henne inte särskilt mycket att stå med thermo+tunnare regntäcke istället för bara thermo. Anledning skulle väl vara om en häst fick mkt skav el liknande från sitt täcke och behövde vila ifrån det... men då borde den kanske få sig ett nytt, lite snällare mot kroppen?

Ingen häst har någonsin varit svettig/frusen då den gått med samma täcke inne/ute hos oss. Så föreslå det, även om du ska flytta nu :d.. kan hjälpa dom en hel del med att minska stallsysslor som tar tid.

Om du snart skall flytta så är rådet: Strunta i det och se fram emot det nya stallet istället! Det är inte lönt att gräva ner sig i saker som ändå snart är borta.

Utför inga täckesbyten,utan ska dom ha täcken så får hästen ha det på sig när du släpper ut.. Dela upp fodringarna/pers.. kan inte någon ta på morgonen så får dom fixa det själva med någon som gör det. EX 1 morgon, 1 em, och 1 kvällsfoding/vecka och pers. Då ska dom tas med.

Dom anväder en box som är din?? Är dom puckade eller?? Det är DIN box, ska dom använda den får dom betala för den med.

Om du ändå har bestämt att flytta så ta ingen diskussion med dom, det blir värre. Jag vet det! Jag försökte att göra saken bättre innan jag flyttade, men det blev bara värre! Hoppas bara dom inte läst denna tråd.. Jag blev hotad att dom skulle anmäla mig för förtal för jag hade frågat om tips och råd här.. Jag hade inte nämnt några namn ens.. Känner dom sig träffade så VET dom ju att det är sant, annars hade det inte berört dom..

De har läst tråden och vi har pratat mycket idag.

Nu vet jag hur omtyckt och uppskattad jag är i stallet :o
Jag har känt mig så utanför osv, det har inte vart menat så.
Allt har rett upp sig och jag ska faktiskt stanna i stallet, båda jag och hästen trivs jättebra så det är bra att det ordnade sig. :love:

ang den box du betalar kallhyra för just nu, det hyresvärden inte får göra är att HYRA UT DEN och få in dubbla hyror, stallägaren får nyttja boxen till att förvara grejor i sålänge hyresvärden inte får pengar för det som förvaras i boxen gör dom inget fel..
dock kan ju du ta dit dina grejer och förvara där, då måste dom ta bort höet..

Det måste väl vara per häst man delar upp sysslorna och inte per person? Det hade iaf jag tyckt vara mest rättvist. Sedan kan man påpeka att man inte vill byta täcken på andras hästar och heller inte göra det, men om man har skrivit på ett kontrakt där man förbundit sig att göra det så att det nog svårt att slippa. Vi har många hästar i stallet där täcken ska på/av, nu är det stallägaren som släpperut/tar in, men kommer jag t ex tidigare än henne en helg släpper jag ut mina som har samma täcken alltid + övriga som har det, jag byter inte täcken på andras hästar.

Oj då, såg inte att allt hade löst sig redan, grattis och lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 191
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 716
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 485
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka