Rättvisa i stallet?

Sv: Rättvisa i stallet?

Hur blir det med dammiga höet då?
Sånt är så otroligt viktigt!
/Veronican med häst med dammallergi...

Även om det löst sig vill jag ändå ställa en fråga.

Har förhållandena ändrats under tiden du hyrt in dig där?
Var höet bra från början?
Behövde du inte ta av och på täcken från början?

Nej det har det väl inte.

Alltså mina gick ju ute dygnet runt till ganska sent på året, sen åkte ju den ena så då fick ju nordis gå in på natten. Men det har ju blivit mer o mer täcken o byte ju kallare det blir typ.

Höt va bättre i början tror jag, fast det är ju samma leverantör.
Det är det yttersta lagret som dammar rejält.

Jag tänkte bara om du var medveten om det hela från början. Då är det ju väldigt dumt att klaga bakom ryggen på stallägarna, bättre att ta upp det med dem.

Tur att det löste sig ändå!

Mögel, låter det som, speciellt som du säger att det är det yttersta lagret som dammar. Det är svårt att lagra hö i år pga luftfuktigheten. Kanske därför det verkade bättre i början?

Jo alltså, jag byter ju täcke. Hästarn är ouppfostrade och jag vill inte behöva uppfostra deras hästar men så är det... Jag har blivit påhoppad av samma häst flera gånger. En av hästarna e dock jättesnäll, och min egen.

Jag tycker bara att jag kan få ta en morgon mindre lr något, eftersom jag måste byta på deras hela tiden medan de inte behöver göra mer än slänga in kraft och öppna dörren till min häst.

Sen så använder de nu min tomma box till att ha hö i, då borde väl inte jag behöva betala kallhyra för den!? Då nyttjar de ju den.

Ja, jag kan flytta när jag vill men vill inte betala 1600 i kallhyra i 2 mån till.. (2 boxar) Men de använder ju den ena.. :confused:

En tjej till som snackat om höt.. hennes ena häst är hosthäst så hon vill inte heller ha det men vi får inte köpa dit eget.
Vad kan man göra då?

Jag tror det är ett standardkontrakt. Ska se om jag kanrota fram det i skåpet.

Ehm de kan inte hindra er från att köpa eget hö och lägga in det i din tomma box och ta ut det höet som finns där nu,
Betalar du för boxen har du nyttjanderätten av den.
Och de kan tusan i mig inte förbjuda dig att köpa bra foder till din häst...

Nej det har det väl inte.

Alltså mina gick ju ute dygnet runt till ganska sent på året, sen åkte ju den ena så då fick ju nordis gå in på natten. Men det har ju blivit mer o mer täcken o byte ju kallare det blir typ.

Börja inte tumma på kvaliten av höet bara för att du får stanna kvar.

Om du tyckte höet var dåligt från början så är det samma hö idag med.

Det finns inte plats för alla att förvara sitt hö.
Det blir gråa moln när man tar av detta höt! :crazy:

Jag är inte ett dugg klemig med mina hästar, men jag hade aldrig gått med på att fodra mina hästar med ett sådant hö som du beskriver. Inte en chans. Hade jag inte kunnat resonera fram det med stallägaren hade jag ställt till ett helvetiskt liv om det tills stallägaren gav med sig och antingen slängde bort det dåliga höet (vilket är vettigast) och köpte nytt bättre till alla även om det innebär merpris för alla, eller lät mig köpa eget. Ett bra grovfoder är ju en riktigt fet grundsten i en vettig hästhållning... :crazy:

Annars kan man göra som hos en bekant till mig :smirk:
Stallägaren har kasserat en hel del hö för att det är mögligt, det kommer just sån där grå rök från det. Detta hö ligger i en annan del av byggnaden nu, långt från det nya, fräscha höet från en annan leverantör. Ibland lägger inackorderingen själv in hö i boxen till sin häst - helt ok. Stallägaren har talat om VAR höet ska tas och att de får ta så mycket de behöver därifrån. Samt att höet på den andra platsen absolut inte får användas eftersom det är dåligt! Men inackorderingen väljer ändå att hämta från det mögliga höet?! "Nej men det här är så fint, jag tar av detta. Det går så bra så" :eek: Stallägaren talar igen bestämt om att de INTE FÅR ta av det dåliga höet, däremot får de ta så mycket de vill av det fräscha. Stallägaren vill absolut inte att någon häst matas med det mögliga höet, h*n vill inte ens ha in det i stallet. Inackorderingen fortsätter att ta av det kasserade höet! Hur ska stallägaren göra?! :crazy:

oops - trådkapning :o
TS: Kul att det ordnat sig i stallet, men var noga med kvaliten på höet!

Tycker att h*n ska forsla bort det dåliga höet eftersom h*n verkar ha inhyrningar som inte fattar vad som är bäst för hästarna.

Verkar lite konstigt att de tar av det dåliga höet???

Jag står i ett stall där jag just nu har 1 häst.

Jag har sagt upp platsen och har precis kört tillbaka min foderhäst, så jag har bara 1 just nu. Det är 4 hästar till varav en tjej äger 2.
Inga pass ingår utan vi har ett schema med morgon, lunch och intag/kvällsmat (som är 1 pass då kvällsmaten ligger i boxen)

Det blir om man delar upp det 4,2 pass / person / vecka.
Och de vill att jag ska ta 3 morgon=utsläpp samt morgonfodring samt TÄCKESBYTE :mad:

Jag har en nordsvensk som aldrig har täcke, de andra hästarna har 1 på natten och ska bytas till 1 lr 2(dubbla) täcken innan de går ut.
Jag känner att det är orättvist att jag ska byta o hålla på i evigheter, när de aldrig behöver göra något med min förutom att öppna boxdörren. (vi har en gång till hagen)

Är jag väldigt knasig som känner så? :crazy:

Samt att jag ska ta 3 utsläpp.. Kul. För att en tjej jobbar (2hästar), men hon kan åka men måste åka igen senare för att rida osv då.
En tjej påstår att hon inte har bil på morgonen men hon tar ju bilen när hon har morgonen.. Och stallägaren har en sjukdom så hon kan inte lyfta tungt osv=inget täckesbyte.
Så då är det upp till mig.. men jag har nytt jobb som är på morgonen.. jag jobbar kvällstid vardagar så kan ej ta in.
Men jag hjälper till på helgen och hjälpte till på julafton OCH nyårsafton :crazy:

Hur löser man sånt här?

Längtar tills jag får flytta till lösdriften..

Undrar också om det finns något kryphål ur uppsägningstid?
Ett problem är att höt är så dammigt så jag får astma av att ta av det i stort sett, det flyger runt ett grått moln när man tar hö av balen. Kul att ge till hästen.. och vi får inte köpa dit eget.. jag vill slippa.. :cry:

RÄtt ska väl vara rätt?
RULLANDE SCHEMA där alla turas om kanske?

Däremot kan du ju inte vara sur över att behöva byta täcken?
Så länge tar det ju faktikst inte.
Och det ingår i att ha häst att hjälpa till med jourer (om man inte är helinackorderad på nåt lyxigt ställe)...

KL

nu verkar det som en del löst sig, men rent allmänt skulle jag ändå vilja dela med mig av lite synpunkter runt det du frågar om, eftersom jag har erfarenhet av samma frågeställningar.

När man står i kollektiv är grundregel nr ett att man inte själv kan betyrgsätta "värdet" på olika pass, dvs själv bestämma att vissa pass är mer eller mindre värda än andra.
Gör man det så innebär det att ALLA personer kommer ha olika definitioner om vad som är minst eller mest värt - utifrån sina egna preferenser, scheman osv.

valet du har, om vi nu pratar antal morgonfodringar/utsläpp - är att endera se det så som att det är de turer du KAN - eftersom du inte kan insläpp/natt. att du kan helger sen är INTE det samma i allas ögon som att det därför jämnar ut sig. frågar du någon så lovar jag att de skulle säga att jamen helgen är ju jättelätt då är man ju ledig osv.
eller så måste ni i stallet komma överrens om att ni delar antalet utsläpp, insläpp och nattfodringar rakt av utan skrupler - dvs ALLA ska ta dessa turer, och någorlunda lika antal av alla turer.
gör du det så kan det lösa en del - men helt klart ställa till kanske ännu mer - därför att folk jobbar osv. så på det sättet tycker jag du ska tänka till vad är smartast att bråka eller inte bråka om.

sista punkten ang. täckesbyten. Har ni en regel som accepterar täckesbyten i stallet så är det fullständigt orelevant om din häst har täcke eller ej. Punkt slut. det är ett kollektiv och då delar man på de tjänster som ska utföras, vare sig man personligen nyttjar dem eller ej.

mvh/mackan

Ja men visst är det konstigt!! Höet ska fraktas bort och eldas upp så snart det finns möjlighet, men det kommer nog inte kunna ske förrän framåt våren. Ska man verkligen behöva låsa in mögligt hö??!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 191
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 716
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 485
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka