Reaktion på plåster

bettysmatte

Trådstartare
Fick två "åldersvårtor" ( :p ) borttagna från ryggen i fredags. Inga stygn krävdes, utan det räckte med plåster. Plåster med VÄLDIGT bra klister....:eek: Jag hade de första till på lördagen, och bytte sedan till nya som fick sitta till igår morse (enligt läkaren kunde de sitta två dagar utan problem). När jag plockade bort dem igår har speciellt det ena lämnat ilskna röda märken precis där klistret var. Det småkliar precis hela tiden, men jag har lyckats låta bli att klia mig. Jag köpte hydrokortison-salva efter jobbet och när den kom på så kände jag hur det lugnade sig med en gång. Något annat man bör göra? Jag har alltså inget plåster där nu, utan har låtit huden få vara bar sedan igår.
 
Jag har vid ett par tillfällen reagerat på plåster. En gång så att huden i princip lossnade. Har en tidigare bekant som fick rejäl utslag av plåster.

Kan du testa med kompress och kirurgtejp istället?
 
Jag har vid ett par tillfällen reagerat på plåster. En gång så att huden i princip lossnade. Har en tidigare bekant som fick rejäl utslag av plåster.

Kan du testa med kompress och kirurgtejp istället?
Tycker inte att jag behöver plåster alls längre :) . Jag undrar mest hur jag bäst blir av med den ilsket röda reaktionen i huden. Hydrokortison-salva verkar lugna kliandet, men jag kanske bör göra något annat också?
 
Eventuell reaktion på kolofonium som kan finnas i vissa häftmaterial såsom plåster, kirurgtejp osv. Jag fick en extrem reaktion mot den klassiska kirurgtejpen på röd rulle en gång, svullna utslag med vätskande blåsor som kliade så jag grät mig genom nätterna flera dagar i rad. Bland det värsta jag upplevt, höll på att bli galen! Fick använda starka steroidkrämer i flera veckor för att lindra.

Fungerar det med hydrokortison skulle jag köra vidare på det.
 
Fick två "åldersvårtor" ( :p ) borttagna från ryggen i fredags. Inga stygn krävdes, utan det räckte med plåster. Plåster med VÄLDIGT bra klister....:eek: Jag hade de första till på lördagen, och bytte sedan till nya som fick sitta till igår morse (enligt läkaren kunde de sitta två dagar utan problem). När jag plockade bort dem igår har speciellt det ena lämnat ilskna röda märken precis där klistret var. Det småkliar precis hela tiden, men jag har lyckats låta bli att klia mig. Jag köpte hydrokortison-salva efter jobbet och när den kom på så kände jag hur det lugnade sig med en gång. Något annat man bör göra? Jag har alltså inget plåster där nu, utan har låtit huden få vara bar sedan igår.
Jag arbetade för många år sedan med framkallning i mörkrum och hanterade mycket kemikalier, men också tejp och fick eksemliknande utslag på händerna. Fick då göra ett epikutantestpå ryggen, man tejpade upp en rutad tavla på min rygg och la på diverse allergen och så gick jag med det två jobbiga dygn med hysterisk klåda och återvände sen till företagshälsovården för utvärdering. Då följe min hud med tejpen när den drogs bort, hela ryggen var typ sargad där all tejp suttit, men allergenprickade ytorna var jättefina.

Så ja, man kan absolut reagera mot tejp, det ska vara ganska vanligt. I mitt fall reagerar jag mot akrylater kom man fram till men det finns ett annat ämne som heter kolfonom(?) som är vanligt förekommande i plåster - i synnerhet plåster som 'diversetillverkare' producerar och som säljs billigt. googla!

Kirurgtejp funkar inte för mig heller, men det finns akrylatfri silikontejp/plåster.
 
Jag arbetade för många år sedan med framkallning i mörkrum och hanterade mycket kemikalier, men också tejp och fick eksemliknande utslag på händerna. Fick då göra ett epikutantestpå ryggen, man tejpade upp en rutad tavla på min rygg och la på diverse allergen och så gick jag med det två jobbiga dygn med hysterisk klåda och återvände sen till företagshälsovården för utvärdering. Då följe min hud med tejpen när den drogs bort, hela ryggen var typ sargad där all tejp suttit, men allergenprickade ytorna var jättefina.

Så ja, man kan absolut reagera mot tejp, det ska vara ganska vanligt. I mitt fall reagerar jag mot akrylater kom man fram till men det finns ett annat ämne som heter kolfonom(?) som är vanligt förekommande i plåster - i synnerhet plåster som 'diversetillverkare' producerar och som säljs billigt. googla!

Kirurgtejp funkar inte för mig heller, men det finns akrylatfri silikontejp/plåster.
Tegaderm var det som jag fick med mig från VC. Vet inte om de räknas som dyrare eller billigare plåster, men min hud tyckte INTE om dem... :p
 
Tegaderm var det som jag fick med mig från VC. Vet inte om de räknas som dyrare eller billigare plåster, men min hud tyckte INTE om dem... :p
Ah, jag tål inte den heller. Är det dessutom sånt med transparent ruta så är det ännu värre att ha på när man får klåda av klistret och av tät ruta över nåt som kli-läker...
 
Jag har reagerat på sån där tejp som används i vården, det gick om efter ett par dagar. Använde nån kortisonkräm klass III som jag råkade ha hemma.
 
Fick två "åldersvårtor" ( :p ) borttagna från ryggen i fredags. Inga stygn krävdes, utan det räckte med plåster. Plåster med VÄLDIGT bra klister....:eek: Jag hade de första till på lördagen, och bytte sedan till nya som fick sitta till igår morse (enligt läkaren kunde de sitta två dagar utan problem). När jag plockade bort dem igår har speciellt det ena lämnat ilskna röda märken precis där klistret var. Det småkliar precis hela tiden, men jag har lyckats låta bli att klia mig. Jag köpte hydrokortison-salva efter jobbet och när den kom på så kände jag hur det lugnade sig med en gång. Något annat man bör göra? Jag har alltså inget plåster där nu, utan har låtit huden få vara bar sedan igår.
måste fråga, vart gick du för att få dem borttagna? Vårdcentral eller privat?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag rakade benen med hyvel för första gången på länge, på midsommarafton. Det brukar börja klia några dagar efter och jag kan få röda...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
13 636
Senast: Petrow90
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 589
Senast: Caoimhe
·
Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp