Realistiskt räknat?

L

LitenPrickigPonni

Sökt men kan inte hitta en sådan tråd, ni får gärna länka om det finns en annan :angel:

I alla fall, om man har en boxhyra på 3900 (ink foder, in & utsläpp, ridhus osv) vad är det då för övriga kostnader man ska räkna på med storhäst?

Är det realistiskt med följande:
:: Hovslagare: 400kr månaden (om man räknar att hästen inte behöver skos varje månad men med någon tappsko här och där)

:: Försäkring: 700kr

:: Tävling: 600kr (någon tävling i månaden på lokal nivå)

:: Träningar: 600kr

:: Utrustning/övrigt: 300kr (utslaget alltså, en månad kanske man lägger 400kr på ett täcke och någon månad kanske något mindre)

Ska man lägga till pengar på något ställe? Någon post som saknas? Hur brukar ni räkna?

:bow::bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Realistiskt räknat?

:: Hovslagare: 400kr månaden (om man räknar att hästen inte behöver skos varje månad men med någon tappsko här och där)

Förstår inte riktigt detta, du måste ju verka och sko din häst innan den tappar skorna? eller var kanske inte så du menade?

Jag tänkte var 6 vecka ungefär, är det för snålt kanske ?:confused: :angel:

Kanske lite meningslöst inlägg men jag reagerade på din stallhyra, OJ VAD DYRT!:eek: Men det varierar väl väldigt beroende på var man är i landet :)

Skoning var 6:e vecka är väl inte snålt, det är så ofta man brukar ha det.

Vet du någon hovslagare som tar det priset eller är det en uppskattning? Härikring tar hovslagarna 1000 kr/skoning, och det är väl vanligast att man skor var 8:e vecka, så räkna med 500 kr/månaden. Tappskor kostar förstås extra. Vad försäkringen kostar är omöjligt att svara på, skiljer otroligt mycket. Jag betalar 300 kr/mån för min ridhäst, men en kompis betalar 2000 kr/mån för sin.

Det är så svårt att sätta ett generellt pris på vad utrustningen kostar egentligen :p Visst kanske man kan säga att det kostar 300 kr/mån utslaget på ett år, men det är ju liksom knappt realistiskt att tänka att man bara ska köpa precis det som behövs. Dessutom vet man heller aldrig vad som behövs. Inte visste jag att min häst behövde en brösta till sin sadel när jag köpte honom, så det var 300 kr som jag inte räknat med. Och har man otur så är det inte bara ett vintertäcke som får inhandlas utan tre, för att hagkompisen biter sönder dem. Då kan vi snacka tusentals kronor på ett par månader. Det där med utrustning tycker jag nästan är allra, allra svårast att prissätta.
Och man VILL shoppa till sin häst. Man vill inte bara ha en billig grimma, man vill ha två fina. Man vill inte ha ett träns, för man hittar ett till som är såååå snyggt. Och man råkar svänga förbi hästaffären och se ett schabrak som man bara :love: och man hör talas om ett bett som man vill testa och...

Jag har egentligen köpstopp över sommaren till min nya häst, för han kom med den allra mesta utrustningen (sadel, träns, grimma, borstar, alla täcken, schabrak, benskydd...) och jag har massor sedan min gamla häst. Men så inser man att man behöver en del saker, igår åkte jag till Hööks för att kika på den där bröstan och kom därifrån med en ny hink och en (svindyr, glömde kolla prislappen... :o) curbstrap utöver bröstan. 500 kr borta. Det var ändå grejer jag behövde och hade köpt förr eller senare. Sedan såg jag en tjej som broderar nosludd. SJÄLVKLART måste min nya häst ha ett rosa nosludd med sitt namn. Och en ny rosa grimma där det står "Kung i stallet". Köpstopp, jo tack... Det är svårt att hejda sig.

Fast du kanske är myyyycket bättre på att hålla i din plånbok än vad jag är :p

Senast ändrad:

Vet du någon hovslagare som tar det priset eller är det en uppskattning? Härikring tar hovslagarna 1000 kr/skoning, och det är väl vanligast att man skor var 8:e vecka, så räkna med 500 kr/månaden. Tappskor kostar förstås extra.

Hm, jag kanske borde höja upp till 500 isf, oavsett så är det väll bättre att ligga lite högt. Skulle det visa sig bli billigare är det ju bara en positiv överraskning ;):D

Man vill inte bara ha en billig grimma, man vill ha två fina. Man vill inte ha ett träns, för man hittar ett till som är såååå snyggt. Och man råkar svänga förbi hästaffären och se ett schabrak som man bara :love: och man hör talas om ett bett som man vill testa och...

Så sant så sant ;) Hästaffärer är så himla farliga :angel:
Nästan så att man kanske borde lämna kortet hemma och bara ta ut precis så mycket man behöver för just den där grejen man verkligen behöver. Annars lät det där nosluddet väldigt gulligt... :angel:

Glöm inte veterinärkostnader. Kan skena iväg ordentligt. Vår häst reste sig illa i boxen, och det gick på strax under 10 000 kr totalt (inkl. mediciner) varav så lite var ersättninggrundande på A1-försäkringen att vi m e m fick betala hela beloppet själv.

T ex går ju en 10-dagars omgång sulfa på runt 1500 kr (sist jag löste ut), och det täcks inte av de vanliga försäkringarna.

min hovis var har 8 may, det var 800 for 4 hastar (trim only). nasta gang hon kommer ar 8 augusti, japp sa ofta behover jag gora pallarnas fotter. de gar barfota (old macs om riden) och sliter ner sjalva. Visst tant fjordis har lite langa fotter vid det laget men inte varre an att det fungerar.. langre tid dock och hon snubblar pa sina tar.
Araberna sliter nastan inte alls, gammelvallack behover bara jamnas till..

For skor, har jag hort 800 hon haller med skor. Och da rekommenderar hon var 8e vecka.. Men skor kan anvandas igen manga ganger..
Rakna med oforutsatta avgifter av en slag eller annan. Ha ett konto for det, som du sa man kanske hittar ett fynd som bara maste handlas och da finns det pengar till det.. (fick sjalv ett globus bett for halva pris igar woohoo).

Det många glömmer, så även jag :o, är oförutsedda veterinärkostnader. Även den friskaste häst kan få kissing spines, erlichia, borrelia, hovbensfraktur i stall och hage, kolik med buköppning som följd. Man kan inte räkna med att en häst håller sig frisk i all evinnerlighet, bara för att den inte varit sjuk/skadad hos tidigare ägare. Så det viktigaste av allt är en veterinärbuffert och den bör ju vara på så mkt du kan stoppa undan, då klinikbesök och klinikövernattningar inte är gratis.

Senast ändrad:

Men om man säger så här då:

Boxplats: 3900
Hovslagare: 500
Försäkring: 700
Tävling: 500
Träning: 600
Utrustning: 300 (Finns pengar att ta ifrån om man behöver gå över gränsen någon gång i bland)
Pengar att lägga undan varje månad så att bufferten kan växa: 600
Summa: 7100kr

Vaccinationer får helt enkelt bli en kostnad man tar när den kommer, men annars blir det väll:

Vaccinationer: ca 85kr/månaden

Vad tror ni? Kan det funka?

Senast ändrad av en moderator:

hr du over 7000 att lagga pa hast per manad?? om svaret ar ja, da funker det val. jag spenderar inte sa mkt pa 4 men da har jag inte heller en stallhyra pa 3900 for en hast lol..
dock betalar jag mig sjalv lon sa att saga, jag gor arbetet och det kostar ju ocksa, men ser aldrig nagra pengar fran det.. gissar val att njutningen att fa see en hast sticka in huvudet genom sovrumsfonstret och saga hallo ar min betalning...
jovisst ja, glom inte transport till och fran detta stall du skall sta i. antingen bensin/slitage av bil eller cykel eller kommun transportkostnad...

Men om man säger så här då:

Boxplats: 3900
Hovslagare: 500
Försäkring: 700
Tävling: 500
Träning: 600
Utrustning: 300 (Finns pengar att ta ifrån om man behöver gå över gränsen någon gång i bland)
Pengar att lägga undan varje månad så att bufferten kan växa: 600
Summa: 7100kr

Vaccinationer får helt enkelt bli en kostnad man tar när den kommer, men annars blir det väll:

Vaccinationer: ca 85kr/månaden

Vad tror ni? Kan det funka?

Tror att du nog får lägga till lite mer på tävling och träning om du inte räknar med att bara göra det hemma. För det kommer ju en del transportkostnader till då. Samma så kan du behöva åka iväg med hästen t ex till klinik och har du ingen släp/transport själv så blir det ju en kostnad + kostnaden för dragbilen som jag inte heller vet om du har.
En sak till som inte direkt framgår av din lista är om tillskott t ex mineraler och salt ingår i foder. Om inte så tillkommer ju kostnad även för det.

Om du inte har haft häst tidigare (samma storlek) kan du räkna med en betydligt högre kostnad för utrustning. Det är massor av prylar som behövs. Det är först när du har en grundutrustning med ett par grimmor 1-2 träns (bra med reservprylar), sadel, täcken efter tycke och smak, flugtäcke/mask, borstar, transportskydd, hinkar, sadel med tillbehör, brodd nyckel, håltång, 2-3 vojlockar/schabrak+ ett för tävling, longergjord+ linor mm som man kan räkan kostnaderna i några 100-lappar i månaden. För en så låg summa får du förbrukningsvaror plus kan kanske ersätta någon mindre pryl.

Hej!

Vad mer beror ju lite på vad som ingår i hyran också och hur lättfödd hästen är. Behöver du köpa till en massa dyra extrafoder för att den ska hålla vikten?

Försäkringen kan nog bli dyrare, men det beror på ras, värde och tidigare skador.

Jag betalar 350 kr/gång för träning dvs 700/månad, så det beror ju på tränare och hur många gånger du vil träna.

Vet.kostnader bör du räkna med varje månad- minst 1000 skulle jag säja (när hästen väl behöver det blir det dyrt). Vaccinationerna kostade i höstas 350 kr/spruta, men det är ju bara 1 gång/år.

Hovslagaren kändes kanske lite låg- men det beror ju också på vilken typ av häst och vad hovslagare tar. Min tar mer än så.

Och så tävling- har du egen transport? Har du räknat in bensin? Transporthyra där jag bor är ca 350 eller mer/gång.

Enkelt uttryckt- hästar är ALLTID dyrare än man tänkt sej och man ka alltid räkna upp kostnadera för allt- då blir man lite mindre chockad..

/lavinia, som lägger alldeles för mycket pengar på pålle egentligen

Jag bor strax utanför Växjö och här skulle INGEN kunna tänka sig att betala 3 900 kronor i månaden för en stallplats. Folk tycker att 800 kronor är dyrt för en stallplats här med full service. Du kan få en stallplats på en anläggning med ridhus för cirka 1 500 kronor här.

Jag försöker själv hyra ut en boxplats i mitt stall men det verkar omöjligt. Jag vill ha ynka 800 kronor i månaden och erbjuder in och utsläpp alla dagar i veckan samt fodringar och eventuella täckesbyten. Hagarna är kanon och på gården finns en stor ridbana med belysning och runt knuten finns många fina ridvägar. Stallet är nyrenoverat med stora bra boxar. Fick ett SMS för ett tag sedan från en tjej som sa "400 kronor så hyr jag en plats hos dig" :rofl: Jag svarade inte ens, fann inga ord. Frågan är, skulle dessa snålisar till hästägare kunna tänka sig att ta hand om någon annans häst för 400 kronor i månaden? Nej, tror knappast det..

Jag tror faktiskt att det stämmer att folk från Småland är ovanligt snåla. De vill ha så mycket men betala så lite som möjligt. Patetiskt.. :angel:

Träning blir lätt dyrare. Jag hade en period där jag tränade hopping 1 gång per vecka, 150:-, och dressyr 1 gång per vecka 200:-. Och så red jag för en tränare som kom 1 helg per månad, 500:-. Det blir 1900:-/månad. Inte helt nödvändlig, men väldigt roligt. Nu har jag tyvärr ingen tränare alls. Blir billigt, men det är verkligen värt att kosta på sig träningar, särskilt i början när hästen är ny.

:eek: 400 spänn??Är människan galen eller vad??!

Visst är det skillnad på landsbygds- och storstadspriser men någonstans måste det ju finnas en nedre gräns. Ja menar själva arbetet med in- och utsläpp är ju detsamma...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka