Realistiskt räknat?

Sv: Realistiskt räknat?

Men om man säger så här då:

Boxplats: 3900
Hovslagare: 500
Försäkring: 700
Tävling: 500
Träning: 600
Utrustning: 300 (Finns pengar att ta ifrån om man behöver gå över gränsen någon gång i bland)
Pengar att lägga undan varje månad så att bufferten kan växa: 600
Summa: 7100kr

Vaccinationer får helt enkelt bli en kostnad man tar när den kommer, men annars blir det väll:

Vaccinationer: ca 85kr/månaden

Vad tror ni? Kan det funka?

Shit vad dyrt! :crazy: Bor du i Sthlm?

Jag betalar 1200+moms för kallhyra, halm och service (in- utsläpp, fodringar) och kilopris för grovfoder, kraftfoder mm efter vad jag använder. Denna månad slutade på 2600 ca för den större pållen som äter MASSOR och 2400 för den "lilla" (170 cm i mkh), alltså samma som du betalar 3900 för.

Jag räknar med (per häst) utöver stall och foder;
-hovis 400/ mån (BiLLIG hovis),
-försäkring (genomsnitt) 700/mån
-träning 1000/ mån
-tävling 1000/mån (har unga hästar så det är mest lokalt)
-utrustning, jag har "allt" redan, men flugmedel, pälsglans, förbandsmtrl, lagning av täcken, nån ny småpryl ibland kostar massor! Köper man en sadel för 15000 blir det ju mer än 1000 kr/mån bara det...
men ca 500/mån
-avbetalning på lån för hästtransport 500/mån
-vacc 50/mån

det är alltid SJUKT mkt dyrare att ha häst än man tror, tänk på det och försök hitta billiga lösningar på de fasta utgifterna så får du mer över till rörliga!

Mina hästar kostar alltså i snitt 6000/häst och månad, jag har dock räknat ganska högt, under sommarsäsongen blir det ju billigare med foder och utrustning, men dyrare med tävling, under vintervilan kostar varken träning eller tävling etc. Jag bor ett par 100 m från stallet så transportkostnad behöver jag inte tänka på, förutom bensin till tävling.

Senast ändrad av en moderator:

Folk tycker att 800 kronor är dyrt för en stallplats här med full service. Du kan få en stallplats på en anläggning med ridhus för cirka 1 500 kronor här.

Jag försöker själv hyra ut en boxplats i mitt stall men det verkar omöjligt. Jag vill ha ynka 800 kronor i månaden och erbjuder in och utsläpp alla dagar i veckan samt fodringar och eventuella täckesbyten. Hagarna är kanon och på gården finns en stor ridbana med belysning och runt knuten finns många fina ridvägar. Stallet är nyrenoverat med stora bra boxar.

:eek: :eek: :eek:

*önskar att man skulle bott i sverige just nu*
jag skulle ha flyttat in på direkten! :bump:

(nu är inte min stallhyra helt galet mycket dyrare men lite nog, dessutom har inte jag pålle vid något nyrenoverat stall eller upplyst ridbana)

Shit vad dyrt! :crazy: Bor du i Sthlm?

Nej, men ungefär en timme bort :D ;)

Denna månad slutade på 2600 ca för den större pållen som äter MASSOR och 2400 för den "lilla" (170 cm i mkh), alltså samma som du betalar 3900 för.

Jo, visst önskade man att man kunde hitta ett lämpligt stall som var lite billigare. :grin: Men häromkring kostar det så mycket om man vill ha ridhus och okej förbindelser med buss...

När jag får mitt efterlängtade körkort blir det en annan femma :banana: Men å andra sidan tillkommer ju då kostnader för bensin och bil... Och då gissar jag att det blir ungefär lika dyrt i alla fall :crazy:

Och man VILL shoppa till sin häst. Man vill inte bara ha en billig grimma, man vill ha två fina. Man vill inte ha ett träns, för man hittar ett till som är såååå snyggt. Och man råkar svänga förbi hästaffären och se ett schabrak som man bara :love: och man hör talas om ett bett som man vill testa och...

:angel::angel: Känner inte aaaaalls igen det där:o

Tycker din beräkning låter ganska logisk. Tänk bara på att det finns andra saker som kan behövas läggas till som man kanske inte tänker på.
Avmaskningar, årliga tandkontrollen, eventuella vitaminer och kosttillskott osv.

Jag brukar även försöka se till att ha pengar till grundavgiften för eventuell veterinär + lite pengar utöver detta (för den rörliga kostnaden).

Sen som någon annan skrev så är det ju mest pengar som behövs i början när man skaffar häst.
Saker som sadel och täcken kan dra iväg rejält i pris, iaf om du vill ha en vettig som ligger bra på hästen.
Jag köpte två sadlar och lite småkraffs för strax över 20' i höstas. Inte så billigt, men det är ju sånt som måste köpas. :p

Nu skrev du inte exakt vad som ingick i foderväg men jag uppskattar detta för en stor häst

grovfoder 15kg X 30 dagar á 2.50kr/kg = 1125

strö 1 bal spån/vecka á 80kr = 320kr

in och uttag (+ täckesbyten)och fodring ca 30 min/ dag á 100kr/h x 30 dagar = 1500kr

ridhushyra ca 300kr/ månad

kallhyra 1000kr/ månad

Om vi räknar i runda slängar på vad stallägaren erbjuder för tjänster och om hon tar ynka 100kr i timmen för jobbet så blir det 1500kr utan moms för bara in och utsläpp, fodring samt täckesbyte om hon gör jobbet snabbt och använder 30 min till en häst.

Du skrev inget om att strö ingick men jag räknade på det ändå.

totalt landar det på 4245kr utan moms på tjänster!

Med andra ord så har ju du din häst inackorderad billigare än vad det bör kosta med en någorlunda timlön för arbetet stallägaren lägger ned! Visst det är mycket pengar men jag förstår inte att folk gnäller på att det är dyrt, ska stallägren jobba gratis?

För övrigt så hade jag aldrig hyrt ut stallplatser för ynka 800kr i månaden där både in och utsläpp samt fodring ingår. Det blir ju till att jobba gratis och inte får man så mycket som tack för hjälpen alla gånger heller utan mest klagomål på priset.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka