N
neferra
Sv: Realistiskt räknat?
Shit vad dyrt!
Bor du i Sthlm?
Jag betalar 1200+moms för kallhyra, halm och service (in- utsläpp, fodringar) och kilopris för grovfoder, kraftfoder mm efter vad jag använder. Denna månad slutade på 2600 ca för den större pållen som äter MASSOR och 2400 för den "lilla" (170 cm i mkh), alltså samma som du betalar 3900 för.
Jag räknar med (per häst) utöver stall och foder;
-hovis 400/ mån (BiLLIG hovis),
-försäkring (genomsnitt) 700/mån
-träning 1000/ mån
-tävling 1000/mån (har unga hästar så det är mest lokalt)
-utrustning, jag har "allt" redan, men flugmedel, pälsglans, förbandsmtrl, lagning av täcken, nån ny småpryl ibland kostar massor! Köper man en sadel för 15000 blir det ju mer än 1000 kr/mån bara det...
men ca 500/mån
-avbetalning på lån för hästtransport 500/mån
-vacc 50/mån
det är alltid SJUKT mkt dyrare att ha häst än man tror, tänk på det och försök hitta billiga lösningar på de fasta utgifterna så får du mer över till rörliga!
Mina hästar kostar alltså i snitt 6000/häst och månad, jag har dock räknat ganska högt, under sommarsäsongen blir det ju billigare med foder och utrustning, men dyrare med tävling, under vintervilan kostar varken träning eller tävling etc. Jag bor ett par 100 m från stallet så transportkostnad behöver jag inte tänka på, förutom bensin till tävling.
Men om man säger så här då:
Boxplats: 3900
Hovslagare: 500
Försäkring: 700
Tävling: 500
Träning: 600
Utrustning: 300 (Finns pengar att ta ifrån om man behöver gå över gränsen någon gång i bland)
Pengar att lägga undan varje månad så att bufferten kan växa: 600
Summa: 7100kr
Vaccinationer får helt enkelt bli en kostnad man tar när den kommer, men annars blir det väll:
Vaccinationer: ca 85kr/månaden
Vad tror ni? Kan det funka?
Shit vad dyrt!
Jag betalar 1200+moms för kallhyra, halm och service (in- utsläpp, fodringar) och kilopris för grovfoder, kraftfoder mm efter vad jag använder. Denna månad slutade på 2600 ca för den större pållen som äter MASSOR och 2400 för den "lilla" (170 cm i mkh), alltså samma som du betalar 3900 för.
Jag räknar med (per häst) utöver stall och foder;
-hovis 400/ mån (BiLLIG hovis),
-försäkring (genomsnitt) 700/mån
-träning 1000/ mån
-tävling 1000/mån (har unga hästar så det är mest lokalt)
-utrustning, jag har "allt" redan, men flugmedel, pälsglans, förbandsmtrl, lagning av täcken, nån ny småpryl ibland kostar massor! Köper man en sadel för 15000 blir det ju mer än 1000 kr/mån bara det...
men ca 500/mån
-avbetalning på lån för hästtransport 500/mån
-vacc 50/mån
det är alltid SJUKT mkt dyrare att ha häst än man tror, tänk på det och försök hitta billiga lösningar på de fasta utgifterna så får du mer över till rörliga!
Mina hästar kostar alltså i snitt 6000/häst och månad, jag har dock räknat ganska högt, under sommarsäsongen blir det ju billigare med foder och utrustning, men dyrare med tävling, under vintervilan kostar varken träning eller tävling etc. Jag bor ett par 100 m från stallet så transportkostnad behöver jag inte tänka på, förutom bensin till tävling.
Senast ändrad av en moderator: