Recept på köttfärssås på älgfärs?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Rie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 429

Rie

Trådstartare
Vi äter mest älgkött och därmed älgköttfärs.
Vad har ni för kryddor i era goda köttfärsröror med älg?
Vi har ledsnat lite på "det gamla vanliga".

Beror lite på vad vi har hemma. Men jag brukar köra viltfond, rödlök, vitlök, hot paprika pulver, kryddpeppar, salt och peppar. Lite kinesisk soya, ibland bbq sås om det finns i kylen. :)

Höll på att glömma det viktigaste, helst rödvin, har jag inget öppnat, balsamvinäger.

Kul med lite nya recept i tråden :) vi brukar använda vitlök, gul lök, svamp, paprika, soja,basilika, sambal olek, svartpeppar och cayennepeppar och lite worcestersås. Blandar i krossade tomater. Dottern tål inte mjölkprodukter så créme fraiche serveras till då det kan bli lite spicy.

• Gilla
Reactions: Rie
Ragu bianco om man vill ha variation :)

Har gjort en variant en gång också med lite salciccafärs och färsk salvia.

• Gilla
Har renkött som grund för köttfärssåsen så inte riktigt samma som älg men undviker att krydda vilt, salt räcker oftast för min del . Men de konserverade tomaterna i såsen får gärna vara av fabrikat Mutti, köpte en annan sort häromsistens och det var inte alls lika fin smak på dem trots känt märke och från Italien de också.

• Gilla
Jag brukar bryna färsen ordentligt, sedan ha i riven och brynt rotselleri (bryna rotselleri är en game changer, den blir fyllig, lite söt och umamirik istället för att smaka nyttigt.. :angel: ) Sedan lök, vitlök och morot som får mjukna på låg värme. Därefter i med krossade tomater, lagerblad, enbär, rödvin, buljongtärning, smulad torkad trattkantarell, lite örter (timjan, kanske lite rosmarin, mejram, oregano..). En liten slatt soja. Kanske lite torkad eller färsk chili om jag känner för det. Låta puttra länge och sedan en massa svartpeppar på slutet. Blanda med nästan färdigkokt pasta som får gå klart sista minuterna i såsen, toppa med riven västerbottenost. :d

Vill en plocka fram viltsmaken på älgfärsen lite mer så är ett tips att använda en rökt ost och riva på, tex scamorza. Jag och särbon gjorde några spektakulära köttfärssåser när Västerbottensost hade en rökt variant under en period :love:

Inte testat med just älgkött, men en inbakad paj (typ calzone) med curry i färsen! Stekt lök, 1 burk krossade tomater, tomatpuré, 2 krossade vitlöksklyftor, 1 msk paprikapulver, 1 - 1 1/2 tsk kardemumma (om man gillar det), minst 1 msk curry (gärna het), salt & peppar. Puttra ihop i 10 minuter minst. Låt kallna och blanda i 2 dl riven ost. Fyll pajdeg med färsen. Pensla med lättvispat ägg. Grädda i ugn 20-25 minuter, 200 grader. Jättegott!

• Gilla

Liknande trådar

Mat Vill höra om bukefalistenas julbord ! Extra kul om det varit med någon tvist eller något annorlunda tema. Eller om det bara varit ett... 2
Svar
35
· Visningar
1 854
Mat Mitt äldsta barn fyller 20 :nailbiting: 😵‍💫🥳 och jag vill baka en riktigt god tårta. Jag gillar att baka och brukar ta i lite när nån i... 2 3
Svar
46
· Visningar
3 374
Senast: Capybara
·
Mat Jag äter ju mycket knäckebröd just nu. Det är väldigt gott, med både det ena och det andra på faktiskt. Har haft en period med... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
2 538
Senast: Bulldoozer
·
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 350
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka