Recept på tomatsås

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare zanzan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 712

zanzan

Trådstartare
Jag har fått en ganska stor skörd cocktailtomater och googlar mig tokig på ett recept på tomatsås. Hittar inget jag blir nöjd med. Någon som sitter inne på något busenkelt som gärna går att frysa🍅😋

Inte tomatsås direkt men jag har gjort tomatchutney. Jättegott! Går säkert att frysa in om man vill eller konservera på nåt sätt. Jag har gjort så lite att vi hinner äta upp det.

Den här är mycket bra:
Finhacka 3 lökar och 5 klyftor vitlök. Fräs i olivolja. I med 1,5 kg tomater, 1 lagerblad, 1 msk socker, salt, svartpeppar och 2 msk balsamvinäger. Koka ca en timme. Smula ner oregano och låt det stå och dra ca 15 min.

Jag konserverade tomater för ett par år sedan. Blir som typ hemgjorda krossade tomater.
Mixa tomaterna, eller skär dem i lagom stora bitar.
Koka upp tomatröran.
Fyll glasburkar, med tättslutande lock, med den varma tomatröran.
Ställ sen burkarna i en kastrull, häll i vatten så att det täcker burkarna, och koka i en timme. (lägg en disktrasa eller liknande i botten av kastrullen. skramlar det inte)
Detta ger helkonserv med väldigt lång hållbarhet.

Jag tycker det blir fantastiskt att rosta färska tomater först, länge på låg värme i ugnen ihop med lite olivolja, balsamico, salt och peppar. Men dina hemodlade tomater kanske smakar så gott redan att det är onödigt!
Annars är mina favoritknep att låta lite av kvisten de sitter på koka med, ger mycket smak, och om du ska ha tomatpuré i att rosta den långsamt på låg värme i olivolja i grytan innan du tillsätter mer vätska/tomater.

Vi grillar dem i ugnen först, helst tillsammans med lök, vitlök, aubergine och zucchini. Sedan purerar vi till önskad konsistens och konserverar (men man kan naturligtvis frysa ocksa).

Om vi gör soppa rostar vi i regel inte, da vill vi ha mer vätska kvar. Fräser lite lök och vitlök, skär tomater i bitar, later koka ihop och purerar.

Liknande trådar

Övr. Hund Ny fråga - i anledning av ny hund. Vi spenderar julloven i Tandådalen i vår säsongsuppställda husvagn. Vid tiden för det stora helvetet...
Svar
0
· Visningar
261
Senast: SaraMara
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 130
Senast: Pilot
·
Hundträning I fredags kom min adoptivhund från ett shelter i Rumänien. Han är runt 5–6 månader gammal, och som ni kan tänka er har det varit en stor... 2
Svar
34
· Visningar
5 379
Senast: Sel
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 297
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår