Red i en sadel som var av.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare DuploBit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 205
D

DuploBit

Jag har något som jag skämms så otroligt mycket över.
Jag hade en sadel till mitt russ som jag fick med när jag köpte henne.
Jag red i sadeln och varje gång efter att man suttit upp så bockade hon och sparkade bakut.
Men hon lugnade sig fort efter ett tag..
Jag var med sadeln till en expert, och hon sa att bommen var av,
Jag vick ett hemskt dåligt sammvete.. men häst hade gått med en sadel som var av ett bra tag.. Då förstog jag varför hon var galen när man satt upp...:o
Det är hemskt när man upptäcker att man råkat skada sin älskade häst på grund av dålig tillsyn av utrustning.:o

Från och med nu så ska en expert få passa ut och titta på sadlar innan jag köper eller använder någon på mina hästar..

// En som lär av sina misstag

Sv: Red i en sadel som var av.

Ja, man får trösta sig med det.
Från och med det så körs hon bara..

:o

Ska du inte köpa en ny sadel då?

Om bommen redan var av när du fick med sadeln från förra ägarna tycker jag det var dåligt av dom att inte kolla upp det, och om dom redan viste det, inte informera dig.

alla är barn i börja o alla gör fel. Känn inte sådär, du tog ju iaf tag i det och det är det viktigaste :)

Tyvärr är det av sina misstag man lär sig saker.
Hästar försöker oftast berätta något när de uppför sig illa. Ibland är signalerna små och ibland säger de till på skarpen.
// Linda

Nej, någon ny sadel är inte nödvändig.. Jag är för stor och min lillebror (som är handikappad) är den ände som rider henne och då i en pytteliten westernsadel, och det har funkat bra hittills..
Jag trivs bäst bakom henne i en rockard då hon är så underbar att köra.
Tack för all medkänsla :bow:

Chima skrev:
Hur vet man att bommen är av? :o :crazy:
Sätt bakvalvet på sadeln i magen på dig själv. Ta tag i framvalvet och tryck det mot dig. Sadeln ska inte böja sig eller knarra. Då är bommen av eller sprucken.
Ta tag på var sin sida om framvalvet och försök böja sadelns ortspetsar mot varandra. Här ska sadeln också vara tyst och inte kunna gå att böja ihop.
Hoppas du förstår har jag menar.
// Linda

mahlmt skrev:
Sätt bakvalvet på sadeln i magen på dig själv. Ta tag i framvalvet och tryck det mot dig. Sadeln ska inte böja sig eller knarra. Då är bommen av eller sprucken.
Ta tag på var sin sida om framvalvet och försök böja sadelns ortspetsar mot varandra. Här ska sadeln också vara tyst och inte kunna gå att böja ihop.
Hoppas du förstår har jag menar.
// Linda

Ja, jag förstår, tack :bow:

Sadeln är sne och det kan vara veck i lädret ovanpå den.
Hästen kan börja att gå fel och protestera. Man kan skicka in sadeln till en sadelmakare så kan de titta och det var det jag gjorde.

Chima skrev:
Hur vet man att bommen är av? :o :crazy:

Ibland kan man, förutom att göra som mahlmt skrev se på lädret ifall det är något knasigt med bommen; man ska vara misstänksam ifall lädret är "rynkigt" i sitsen!

Går det att laga bomen ?
I sånna fall hur dyrt?

Det beror på vilken sadel det är och om det är värt att laga den, ofta är det bara att köpa en ny sadel, så var det i mitt fall.
Men ofta eller alltid kan sadelmakaren säga om den går att laga och om det är värt det.

Det kan dock vara vanskligt att generalisera!
Passiersadlar med PS-baum ger efter lite när du böjer ihop sadeln mot dig och det blir veck.Har provat på ett flertal och alla har varit likadana.MEN,ingen har knakat och flera av dem har sadelmakare kollat,utan att finna något fel!

MoQ skrev:
Det kan dock vara vanskligt att generalisera!
Passiersadlar med PS-baum ger efter lite när du böjer ihop sadeln mot dig och det blir veck.Har provat på ett flertal och alla har varit likadana.MEN,ingen har knakat och flera av dem har sadelmakare kollat,utan att finna något fel!

Precis. Det finns sadlar med mer böjbara bommar, som sviktr lite om man böjer. Men självklart inte vanliga träbommar tex

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 716
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 680
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror... 2
Svar
20
· Visningar
5 420
Senast: Freazer
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka