Redigerade bilder får mindre upplösning, hur gör jag??

JessicaM

Trådstartare
Finns det något sätt jag kan få mina bilder i högre upplösning.. Har redigerat en del bilder o då sänktes upplösningen avsevärt!!

Vill få upp upplösningen så jag kan beställa kort på dem (tex hos fuji)

Sv: Redigerade bilder får mindre upplösning, hur gör jag??

varför har du sänkt upplösningen vid redigering då?

vanliga 10x15cm-papperskopior blir ganska bra även i låg upplösning..

Finns det något sätt jag kan få mina bilder i högre upplösning.. Har redigerat en del bilder o då sänktes upplösningen avsevärt!!
Utan att veta vilket program du använt, vad för redigering du gjort, och hur du sedan sparat bilderna, så är det omöjligt att ge konkreta råd.

Om du med redigering menar beskärning så är det naturligt att bildstorleken ändras. Har du - till exempel - en bild som är 3000 x 2000 pixlar stor och vill skriva ut den på ett papper som är 30 x 20 cm (ungefär A4) så kommer utskriften att ha 100 pixlar per cm. Beskär du istället bildfilen (proportionellt) till en fjärdedel och fortfarande vill skriva ut den som 30 x 20 cm så får du förstås nöja dig med 50 pixlar per cm.

Om du ofta behöver beskära dina bilder kraftigt så behöver du antingen fylla ut bildytan bättre med huvudmotivet redan vid fotograferingen (kan innebära att du behöver skaffa objektiv med längre brännvidd) eller skaffa en kamera med högre upplösning (kan innebära kompromisser i bildkvalitet) eller nöja dig med mindre utskriftformat.

Senast ändrad:

Vilket program? Vad har du sparat de redigerade bilderna som?

Gissar att det är JPEG/JPGbilder du redigerar. Vet du med dig från början att det är en bild du ska redigera mycket är det bättre att först spara den i TFFformat innan du gör nåt öht (en del kameror kan även spara bilder i TFFformat redan från början.)

Bilder "tål" inte att redigeras hur mycket som helst utan att kvalitén påverkas

Finns även nån inställning (i PS iallafall) där du kan få lite bättre kvalité på bilden om den ska beskäras mycket

Kolla vilken inställning du har på bildkvalitén i kameran.
Grovt förenklat...

Ska jag vara helt ärlig tycker jag att bilderna blir tusen gånger bättre om man ser till att ha tillräckligt bra material att arbeta med redan från början, så man slipper gå in och redigera allt för mycket.

Sen är det självklart stor skillnad i kvalité från kamera till kamera.

Menar du att jag ska ändra inställningarna i kameran från jpeg till TFFF?

Om du säger vilken kamera och vilket program du jobbar i blir det oändligt mycket lättare att ge dig bra råd.

Menar du att jag ska ändra inställningarna i kameran från jpeg till TFFF?

Det beror ju självklart på vilken kamera och vilket/vilka bildredigeringsprogram du har. Precis som Madick skriver blir det ju tusen gånger lättare för oss andra att hjälpa dig om du skriver vad det är för grejer du har. Annars får vi bara sitta och gissa oss fram...

Liknande trådar

IT & mobiler Jag söker en app där jag kan lägga in allting som har med djuren att göra. Allmän information, checklista, påminnelser, veterinärbesök...
Svar
13
· Visningar
397
Senast: Lyan
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 170
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 428
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka