Redo för att sköta eget stall?

J

jemps

Hej!
Jag är en 15-årig tjej som har haft egen häst i snart ett år. Jag har ridit sedan jag var 2. Mina föräldrar kunde inget om hästar när jag fick hästen, men de börjar lära sig mer och mer. De kan mycket om hur hästen ska skötas och så, men inget om själva ridningen.

Vi letar nu hus, och ett krav var ju såklart att det skulle finnas ett stall i närheten där min pålle kunde stå. Nu har vi hittat ett hus med stall på tomten (litet, 4 boxar).

Frågan är bara, tycker ni att vi är redo för att ha ett eget stall (och då stå helt själv för skötseln av det)? Båda mina föräldrar jobbar hemma, så det kommer alltid att vara någon som ser till hästarna.

Vi kommer att ha min nuvarande pålle+en till som vi ska köpa i stallet. Jag kommer att stå för all ridning av hästarna, eftersom mina föräldrar inte kan något om ridning, men de kommer att ställa upp i allt annat arbete såsom mockning, fodring, in/utsläpp m.m. Det är nämligen sådant de kan.

Det ligger även en anläggning med ridhus och tränare någon kilometer från stallet, där jag kan få hjälp vad gäller ridningen.

Alla faciliteter finns för hästarna btw, ridbana, hagar, vatten, el, gödselstack och sådant är ordnat.

Vad tror ni? Kommer det att hålla?

Tacksam för svar!

Jenny

Sv: Redo för att sköta eget stall?

Kan hända, men tänk igenom beslutet väldigt nogrannt först. det är mycket jobb med ett eget stall.

Å har i funderat på att istället för att köpa in en till häst, kasnke ha inackorderingar? Erbjuder man även mockning som en tillägstjänst kan man tjäna en del på det oxå per månad :) Ett stall här i närheten erbjuder mockningstjänst som tillägg för 600 kr i månaden.

Jag har funderat ordentligt, och tycker att det låter bra faktiskt. Känner mej redo ;) I mitt första stall jag stod i var det helt kollektiv skötsel, jag fixade i princip allt själv, och då var jag tolv år (foderhäst hade jag då).

Har faktiskt inte funderat på inackorderingar. Fast det låter som en bra idé då vi kommer få två boxar över. Jo, det låter bra. Så kan vi få in lite pengar också :)

Att köpa ytterligare en till häst är inget jag funderar på. Jag har redan en pålle och vi ska köpa en till, tycker att det räcker än så länge, speciellt som jag ska stå för ridningen på hästarna själv.

Någon mer som har lite åsikter och synpunkter?

Jenny

Jag tror nog du skulle klara det eftersom dina föräldrar är såpass nära hela tiden, och jag tycker inackorderingar låter som en bra idé :)

Det klarar ni säkert. Brukar de hjälpa dig i stallet nu? Är de väl medvetna om vilket jättejobb det är att ha eget stall?
Det är ju svårt att åka bort osv och man är väldigt fast!
Mina föräldrar kan nog nuförtiden klassas som ganska hästkunniga(om man räknar bort ridningen)eftersom de varit i stallet med mig och min syster i många år och flera gånger i veckan. De har skött om våra hästar nån gång när vi varit bortresta osv, så jag vet att dom fixar det!
Vi har också köpt gård nyligen och pappa håller just nu på att inreda stallet och det blir jättefint! Dessutom letar dom häst just nu ;) Dom ska köpa en shettis ihop. :banana: :D
Så visst kan det funka, men det är ett hårt jobb som väntar er, räkna med det.

Ska även tillägga att vi ska ha inackorderingar i vårt stall.
Vi har plats för 3 hästar till, så om hela stallet blir fullt så ska vi göra ett likadant schema som vi har i vårt nuvarande stall. Morgonfodringen sköter vi och sedan får inackorderingarna sköta en fodring per dag eftersom de ändå kommer till stallet nån gång under dagen..
Det fungerar jättebra där vi har hästarna nu!
Sen kan det ju vara skönt att inte vara så FAST hela tiden...:) Och jag tycker att alla ska hjälpas till i ett stall oavsett om det är privat eller ej.

Det är ett jättestort beslut och självklart oroar man sig, jag kunde inte sova tiden innan vi skulle få hem första hästen. Frågade min man om vi var helt galna. Han svarade att en massa människor klarar av det (och det är ju sant). Nu har vi två, ett tag hade vi tre. Jag rider och har några medryttare också. Min man hjälper till med fodringar och vatten och det fungerar jättebra. Men visst, ibland är alla bortresta/sjuka/lata och då har ju jag slutansvaret. Som tur är dör de ju inte om man inte hinner rida dem varje dag. Jag tror att med hjälp från dina föräldrar med markarbete kommer de gå jättebra.

Okej, kul att alla verkar positivt inställda till det här!:bow:
Trodde alla skulle dissa mig totalt :D

Det kommer säkert funka.,, speciellt eftersom du kommer få hjälp av dina föräldrar, faran med eget stall så tidigt är om man får sköta för mkt själv så man tröttnar o speciellt om man har inackorderingar.. (så välj dom m omsorg, tro mej).. man behöver alltid sin fritid men jag tror ännu mer när man är i din ålder så att man inte tappar intresset!
jag tappade det vid 21års ålder..:smirk: , så nu har jag lämnat hästar o stall bakom mej.. flyttat till lägenhet o har bara kvar mitt halvblod.. väldigt skönt... men tror absolut att det blir eget stall m många hästar igen nån gång i framtiden...

men lycka till m allt!!:banana:

Du måste känna själv, men känner du dig redo går det säkert bra. :)

Vi byggde eget stall när jag var 15 med 2 boxar. Jag fixar ALLT, dock hjälpte mina föräldrar till om jag var sjuk eller skulle fara bort vilket hände väldigt sällan. Hade haft egen häst 1 år då, men hade hästkunnigt folk omkring om det hände något som jag kunde fråga.

Nu har jag en shettis som sällskap till mitt varmblod, jag har upptäckt att jag inte hinner med två ridhästar. Dock gör jag ju andra saker med shettisen så han slipper bara vara i hagen, men det ändå mindre tid. Det kan ju vara en idé. Att inte ha två hästar som du ska hålla i toppkondition, om du känner att inte tiden finns eller så.

Känns allt rätt så kör på. :)

Dom kommer säkert att funka. LÅetr ju osm hästarna kommer ha tillsyn på dagarna osv.

Tycker du ska tuta och köra ;)

Lycka till

VI byggde eget stall när jag var 15, och hade 2 ridhästar, och det vart skitmkt att göra och hålla igång båda två, men det gick. Men om jag vore du så skulle jag nog låna en shettis och börja med som sällskap för att prova. Det blir så mkt mer än bara ridning med eget stall både det ena och det andra ska fixas...

Idag bor jag på egen hästgård iallafall:jump:

VI byggde eget stall när jag var 15, och hade 2 ridhästar, och det vart skitmkt att göra och hålla igång båda två, men det gick. Men om jag vore du så skulle jag nog låna en shettis och börja med som sällskap för att prova. Det blir så mkt mer än bara ridning med eget stall både det ena och det andra ska fixas...

Okej, jo det låter nog lite jobbigt att hålla två ridhästar igång själv när man bara har eftermiddagar/kvällar att rida på. Speciellt när stallet också måste skötas. Dock så har jag ofta kompisar med, så de kan ju rida den andra, plus att hästarna kan ju klara sig på att bli ridna 4-5 dagar i veckan. Så kan jag rida båda två de dagar jag slutar tidigt i skolan och på helgerna, när jag har mer tid. Då skulle det gå tror jag.

Eller? För jag är så sugen på en till ridhäst!:)

Senast ändrad av en moderator:

jag tror man måste förstå att det finns annat som är viktigt oxå,,,, inte bara hästarna.. man behöver fritid o sina vänner.. det kan bli väldigt jobbigt om man har 2 lr flera ridhästar som ska fixas varje dag.. man får ju tänka att det är inte bara rida du ska göra i ett eget stall,, det är mockning, in/utsläpp,fodring, fixa hagar m.m.
jag hade ett tag 3 ridhästar o 1 shettis, samt jobb/plugg.. det blir ohållbart efter tag..

mitt tips är att ha en ridhäst först o sen känna efter hur du tycker det är m allt.... jag vet att man vill ha allt på en gång o att det känns mer lockande att ha 2 ridhästar o "bara" 1, men det ÄR mkt jobb.....

jag vill verkligen inte låta som en bitterkärring..:bump: men jag vet bara hur det blev för mej...
jag kan idag känna att om det inte blivit så mkt, så hade jag förmodligen fortfarande orkat ha mitt lilla stall o mina hästar..

Varför gör du inte så att du börjar med att bara ha en häst, och efter ett par månader 4-5 åtminstonde, om du känner att det funkar, så börja titta på en till. Tänk dock på att nu är det den "lätta" årstiden, det blir mycket mörkare, jobbigare, kallare, blötare och mer jobb på vintern.

Jag skulle nog säga att du är redo efter att ha läst det du skrev. Har du föräldrar och annan hjälp så nära så är det ju ganska lugnt och du har ju hållt på med hästar länge.

Min kusin har hållt på med hästar hela livet och fick sin första häst när hon fyllde 10 år, ett litet gotlandsruss som stod i grannarnas stall tillsammans med deras fjording och nordsvensk. När grannarna sen flyttade så fick min kusin även fjordingen av dem och den och russet skulle stå i boxarna i hennes eget stall. Så min kusin tog hand om ett helt stall med två hästar helt själv (nåja, med ett vakande öga från sina föräldrar) när hon var ca 12-13 år och det funkade jättebra. Nu är hon 18 och har ett eget företag med 9 hästar som hon tar hand om helt själv.

Men vissa klarar av det vissa inte och jag ska hålla med ett föregående inlägg om att du ska testa med en häst först och om det känns att det går bra och att du klarar av mer kan man ju kolla på det här med en häst till.

Jag flyttade med mina kompisar (systar) när dom köpte nytt hus med stall. Vi var då 14 och 15 och det var aldrig några problem. Precis som i ditt fall kunde våra föräldrar hjälpa till med allt utom själva ridningen, men vi skötte nästan allt själva ändå.

Om jag var du skulle jag inte ha några inakorderingar till att börja med. Tror det kan bli tufft för dig att ta hand om flera hästar och människor. Men när du bott in dig, hittat rutiner och allt fungerar bra, då kanske du kan fundera på det.

Okej, så jag ska vänta med att köpa en ny pålle, och inte ha inackorderingar alls? Då får jag skaffa en shettis eller så då?
Jenny

Senast ändrad av en moderator:

Eget stall och gård:love:
Skulle jag vara du skulle jag som många skriver bo in mig med ridhästen och kanske en shettis. sen fundera vidare. Det går nog bra:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 355
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 016
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån... 2
Svar
28
· Visningar
6 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad kan man äta till frukost?
  • Pluggtråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka