Redo för att sköta eget stall?

Sv: Redo för att sköta eget stall?

Hade varit överlycklig om jag bot på gård :)
Men de här med andra häst.... Det blir en till häst som måste få mockat, en till som behöver få ny utrustning, göra foder och en till häst som får stå stilla om du blir sjuk. :( Jag hade provar att ha en liten ponny där på lån ett par månader och sedan känna efter ;)
Annars tycker du kan bara tuta och köra :p

Mvh
Eran Emma :banana:

tror du är redo faktiskt, du verkar ta det på allvar och har sedan tidigare erfarenhet av att ta hand om ett stall och du vet vad som krävs.

:)

Okej! Funderar lite på det där med att låna en liten ponny. Eller kanske ta en häst på foder i några månader för att se om jag orkar, och köpa en shettis om det vore så att jag inte orkade?
Vad tycker ni om det?

Vill inte låta negativ eller något i det här.

När jag var i din ålder och gick i 9;an, vilket jag antar att du gör?
Så ville jag mer än gärna ha eget stall, vi hade då 2 egna hästar i ett större stall.
Jag har en mamma som hållt på med hästar hela livet, en pappa som kan sköta det mesta och allt som du också skriver.
Men när jag börja på gymnasiet börja ett rent helvete för mig.
Jag stod då i ett lite privat stall, hade tre hästar att sköta om plus fodringar och skola.
När du går på gymnasiet är inte längsta dagen till 4 utan det skiftar väldigt mycket.
Och för din egna mentala hälsa bör du verkligen tänka efter om du klarar av det.

Det låter fantastiskt det du skriver och jag tror säkert det kommer bli jätte bra.
Men har man väl satt sig där tar det tag att ta sig ur det.
Det är lika så när du blir äldre och vill gå ut och träffa kompisar och festa.
Ett så pass stort ansvar som att ha 2 egna hästar, fodringar och allt annat drar ner på det ganska mycket.

Men det blir säkert jätte bra, lycka till om ni köper det! :)

Jag var 14 år när jag började ha stalltjänster på ridskolan (38 lektionshästar + 16 privathästar)

Jag håller med i de svar du fått ovan men vill göra ett tillägg. Det är jättemysigt att ha ett stall hemma, men har du funderat över att du då inte kommer ha samma tillgång till kamrater i stallet? Vet iof inte hur stort stall du står i nu och om du har stallkamrater där. Men om du har ett eget stall så är det ju oftast bara du där, och det kan bli svårt att hitta någon att rida ut med osv om det inte finns hästar precis i närheten som du kan bestämma träff med för uteritter. Finns det ridbana i närheten? Ridhus? Är du van vid sådant lyx måste du fundera på om du kan vara utan det (om det inte finns).

Hur ser hagmarken ut, räcker den både till bra vinter- och sommarhagar? Är dina föräldrar beredda att sätta stolp och dra band, och laga när det går sönder? Det är mycket de måste göra utöver daglig skötsel, typ se över och laga hagarna, hämta hästmat, hämta strö, köra iväg dyngan osv.

Fundera noga, skriv upp alla arbetsuppgifter som behöver göras och prata gärna med den som driver stallet du står i nu så du inte glömmer någon viktig arbetsuppgift.

Lycka till!

Jag antar att det är dina föräldrar som ändå kommer att ha hand om det som är jobbigt och tråkigt (hämta foder, tömma gödselplatta, fixa ev. snörjöjning osv) så egentligen är väl frågan, orkar dom?

Har inte läst hela tråden så någon kanske redan nämnt det:

Att ha två hästar samtidigt som man går på gymnasiet (du var väl 15 och börjar där snart?) är jobbigt. Ska man göra allt själv blir det ännu mer tid i stallet som man kanske behövt lägga på skolan...

Jag har själv alltid haft hästar i eget stall, till sista året på gymnasiet sålde och lånade jag ut hästarna för att det inte funkade. :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 355
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 016
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån... 2
Svar
28
· Visningar
6 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad kan man äta till frukost?
  • Pluggtråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka