Referens som ljuger...

Kivina

Trådstartare
Jag har under en tid sökt andra jobb, har ofta fått komma på intervju och fått feedback på att jag gör bra ifrån mig, men sen fått ett nej.

Idag fick jag ytterligare ett sådant samtal. Men den här rekryteraren berättade också varför jag inte gick vidare. Det visade sig att en av mina referenser (min nuvarande chef), har sagt negativa saker om mig vid referenstagningen. Det må så vara, man ska vara ärlig. Men när det visar sig vara kritik som jag själv aldrig hört från chefen. Inte vid medarbetarsamtal och inte löpande under året.
Till saken hör att chefen ofta gett mig beröm för mitt sätt att hantera grupper och ha svåra samtal. Den kritik han sagt vid referenstagningen är av sådan art att jag tolkar det som att han inte har förtroende för mitt arbete. Medan han på ett möte i veckan har sagt att jag och mina kollegor är så himla självgående.
Jag kommer att prata med honom imorgon för att ta upp detta och höra hans sida av saken.
Jag anser att han gör på det här viset för att förhindra mig att få nytt jobb, för det innebär att då måste han rekrytera nytt. Han har senast för en månad sen uttryckt att han vill att jag ska jobba kvar (varför det kan man undra, när han riktar den typen av kritik vid referenstagning)..

Jag klurar lite på hur jag ska formulera mig och behöver er hjälp!

Va tråkigt! Men jag skulle nog inte gå vidare med det utan till nästa gång byta till en annan referens. Jag hade inte om det inte var särskilda omständigheter, använda en nuvarande chef som referens. Och den arbetsplats som inte accepterar det hade jag inte velat jobba på.

Ja, det kan ju tyckas vara korkat.. Jag kommer dock att ta upp detta med chefen iallafall. Dock kommer jag inte uppge honom som referens fler gånger.

Den senaste rekryteringen frågade dom specifikt efter nuvarande chef...

Jag har aldrig angett nuvarande chef som referens, enbart i ett fall där jag extrajobbade och uppenbart sökte mer kvalificerade arbeten precis efter examen, men det var chefen införstådd med och jag fick bra vitsord.

Jag hade inte gett ut nuvarande chef som referens faktist, inte ens om de frågar specifikt, det kan ju vara mycket känsligt.

När jag har kollat referenser är det ganska ovanligt att folk anger aktuella chefer, enbart i det läget jag beskriver ovan har det hänt, dvs när det är typiska extrajobb eller tillfälliga jobb.

Problemet är väl att det här är min första chef efter min utbildning och de tidigare varit chef för mig då jag haft en mer okvalificerad roll.

Jag ska klura på detta. Jag har kollegor som jag kan använda...

Jag har också använt kollegor. Anledningen är enkel: de chefer jag haft arbetar inte kvar. Sedan beror det lite på hur det ser ut på ens arbetplats. På min nuvarande träffar jag chefen på tisdagar mellan 8-10 då vi har personalmöte. Sedan har vi ingen kontakt och chefen ser aldrig mig arbeta utan går vidare till sitt kontor i en annan del av stan efter mötet.

Om man blir tillfrågad att vara referens och tackar ja, så har man en skyldighet att svara ärligt på frågor och ta uppdraget på allvar. Har man starka dubier bör de meddelas personen, så att de kan välja annan referens.

Det är inte juste att glatt tacka ja och sedan göra allt för att personen inte ska få jobbet.

I min bransch är det nästan uteslutet att använda nuvarande chef som referens. Det är mycket känsligt att söka annat jobb.

Att bli använd som referens mot sin vilja är med ett skit. Har råkat ut för det där det dessutom inte gagnar den som gjort så, en jävla sits.

Problemet är väl att det här är min första chef efter min utbildning och de tidigare varit chef för mig då jag haft en mer okvalificerad roll.

Jag ska klura på detta. Jag har kollegor som jag kan använda...

Jag hade sagt att "ja, självklart kan jag ju inte använda min nuvarande chef som referens, men jag kan ge er kontakter till de kollegor jag jobbat närmst med?" Två gånger har jag bytt jobb, första gången var det i sits som du med första jobbet efter uni, då gav jag ingen referens. Andra gången gav jag min första chef.

Jag har inga chefer att använda som referens vid en eventuell jobbansökan.
Min förra chef kan jag inte använda som referens, vi skildes inte som direkt såta vänner. (sen försökte även dra in mig och vittna till hans fördel i sitt ekobrotts-åtal, pantbrev :cautious: )
Min förrförra, ja frågan är om han ens minns mig?
Min förrförrförra minns jag bara att han hette Micke (tror jag?) och jag tror absolut inte han minns mig 30 år senare :cool:
Och jag skulle nog inte vara så öppen med att jag sökte jobb att jag kan använda nuvarande.

Jag skulle nog använda, andra personer i min närhet och personer från klubbstyrelsen och ganska någon från ridskolan. Dottern och jag har olika efternamn så kan använda henne också, har ju faktiskt varit hennes "chef" ett kort tag.

Det är i min erfarenhet sällan en bra idé att använda nuvarande chef som referens. Bland annat för att få chefer klarar av att vara neutrala när det handlar om personal som man vill ha kvar. Det här är ju de flesta arbetsgivare medvetna om och accepterar att någon annan på nuvarande arbetsplats är referens.

Jag använda min dåvarande gruppchef som referens när jag bytte jobb senast, men hade aldrig velat använda min lönesättande enhetschef. Den senare skällde nämligen ut gruppchefen (fick jag senare veta) för att denne hade gett mig fantastiska och ärliga vitsord, vilket såklart bidrog till att jag fick jobbet och bytte jobb. Enhetschefen tyckte att gruppchefen borde ljugit för att behålla mig på arbetsplatsen :meh: Gruppchefen fortsatte att ge ärliga referenser även till andra i gruppen som bytte jobb, det var inte populärt.

Ibland får man vara lite kreativ helt enkelt. Är man direkt från skolan så kan man använda föreläsare, särskilt de som man haft seminarier och grupparbeten för där de fått en bättre bild av hur man är som person, hur man fungerar i grupp mm.

Tränare inom nån idrott man håller på med måste heller inte vara helt fel.

Kollegor förstås.

Men nuvarande chef ska man aldrig behöva uppge, om det efterfrågas så tycker jag det är helt okej att säga att det inte går pga uppenbara skäl (man söker nytt jobb).

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 947
Senast: malumbub
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MJLee
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i... 2
Svar
39
· Visningar
3 727
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta... 2
Svar
37
· Visningar
4 875
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka