Reflektioner kring den katastrofala kriterieauktionen?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare anhe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 747
Sv: Reflektioner kring den katastrofala kriterieauktionen?

Det jag började försvara var inlägget att "tyvärr kommer inte de 10% sämsta stona att gallras ut".

De hingstar som gick sämst på auktionen verkar ju vara några av de som var poppis för ett par år sen. Dvs Up front Larry, Flirtin Man och Quite Easy.

Och för övrigt, hur man än gör, så kommer det alltid att finnas ett gäng hästar som är sämst.

Det jag började försvara var inlägget att "tyvärr kommer inte de 10% sämsta stona att gallras ut".

De hingstar som gick sämst på auktionen verkar ju vara några av de som var poppis för ett par år sen. Dvs Up front Larry, Flirtin Man och Quite Easy.

Och för övrigt, hur man än gör, så kommer det alltid att finnas ett gäng hästar som är sämst.

Ja, någon kommer alltid att vara sämst. Men man kan ju ge sin uppfödning olika god chans att SLIPPA vara sämst, kanske rentav en chans att bli bra, om det nu är vad man vill.

Men målet är väl inte att vi alla tillsammans ska få fram travare som går under 1 min/km?
Hur man än avlar, så blir det bara 1 häst i varje kull som vinner Kriteriet.
Det som bromsar travsporten mest är väl att de som äger häst tröttnar, och väljer att ha en annan hobby?

En av avelns hörnstenar är att skapa sundare och mer hållbara hästar. Att man då betäcker märra som aldrig kom till start, enbart för att hon var så go och faktiskt gick 1.22 ett varv (även om det var på 800-metersbana...) går stick i stäv med den tanken.

men det var fel, återropet på 400 dementerades och det var 100 som var återropat på den hästen ( en Broline häst)

En av avelns hörnstenar är att skapa sundare och mer hållbara hästar.

Är det verkligen en hörnsten? Isåfall ska väl inte hingstar som inte ens lycktats hålla ihop till ett kvallopp få nästan 100 ston?

Tillbaka till ursprungsfrågan. Priserna.
Tillgång och efterfrågan. Endera får man minska tillgången, eller öka efterfrågan.
Det bästa är väl att få fler personer att vilja äga häst? Endera som delägare i en andelshäst, eller som amatörtränare.

Hur man gör det bäst överlåter jag till andra att fundera ut.

*Kl

Virrade till det en del med priserna dar kanner jag. Stoet jag pratade om gick for 12' dollar.
Och sen vet jag inte om det ar riktigt sjysst att saga att det ar mer "penga maskin" har och att det darfor finns storre anledning att vilja ha utdelning pa sin investering. Det tycker jag nog borde vara malet oavsett var man befinner sig och oavsett om man forsoker tjana pengar eller vill ha en hast att klappa. Nagonstans maste man val anda vilja ga +-0?

Sedan kommer aterigen fragan (ursprungsproblemet) hur far man folk att (ater)investera i sporten? Inte ar det genom att forneka att man forsoker att inte slosa bort agarnas pengar. Kanns oerhort klantigt. Sedan maste de ju forsta att hastar ar hastar och inte maskiner men malet anser iallafall jag vara ytterligare en aterinvestering.
Och ja, den agaren ar fruktansvart frusterande (den jag namnt innan och som togs upp igen) men det maste val anda ses som en fordel fran oss som tranare snarare an en nackdel att vi lyckades forklara och faktiskt fick igenom 6 veckor ledigt mitt i stakes sasongen. Han ser ut som en ny hast!

Jag håller inte direkt med.
Travsporten SKA även vara en folksport. Då måste folk få avla några enstaka föl på sina gamla starthästar.
Sen får de helt enkelt välja hingst efter vad plånboken medger.
Jag har i många år haft billiga, (men därmed inte BARA dåliga ;)) hingstar uppstallade här.
De allra flesta av "mina" stoägarna tar enstaka föl på sin familjehäst, för att behålla avkomman och tävla själva.
Jag tycker det är trevligt med en viss gräsrotsnivå på en del travfolk.

Sedan när det är dax för de 5 viktiga starterna i hästens liv ser det ofta ut som följer 0, dgu, d, 0,dg12. Är det skithästar spelarna vill se?

Travet blir mindre och mindre en folksport, folk har inte råd med denna hobby-livsstil i större mån längre och än mindre köpa dyra unghästar. Fler och fler slutar och mer och mer lutar åt att det är det bara blir proffsen som kör lopp, än mindre folk på travbanorna, folket sitter hemma och spelar framför tv eller dator :( banorna blir allt färre. De stora uppfödarna får helt enkelt byta unghästar med varandra så får man se hur allt går? Tycker det ser dystert ut :(

Travet blir mindre och mindre en folksport, folk har inte råd med denna hobby-livsstil i större mån längre och än mindre köpa dyra unghästar. Fler och fler slutar och mer och mer lutar åt att det är det bara blir proffsen som kör lopp, än mindre folk på travbanorna, folket sitter hemma och spelar framför tv eller dator :( banorna blir allt färre. De stora uppfödarna får helt enkelt byta unghästar med varandra så får man se hur allt går? Tycker det ser dystert ut :(

Det är väl klokt om om alla i travbranschen ser över sina kostnader och intäkter och rättar mun efter matsäcken. Men att på detta sätt ropa "vargen kommer" eller "måla fan på väggen" hjälper inte. Svensk travsport kommer alltid att överleva, i en eller annan form. Saker och tings förändras, och ibland blir det faktiskt bättre!

kl

By the way så köpte vi ändå tre st på auktionen och en del av dom "kunde man inte låta bli att köpa" för det var nästan stöld känns det som....
En av uppfödarna kom o pratade med oss och jag skämdes nästan....en jättefin hingst e Jag de bellouet fick han släppa till skampris för han inte hade plats hemma....

Sedan när det är dax för de 5 viktiga starterna i hästens liv ser det ofta ut som följer 0, dgu, d, 0,dg12. Är det skithästar spelarna vill se?

Nu fattar jag inte vad du menar? Du tror alltså att det bara är amatörernas hästar som blir diskade och oplacerade?

Eller att folk efter en travdag inte minns segrarens prestation, utan bara retar sig på den häst som felade över mål som 12a?

Då tror jag du tror fel.

Så sant Popfinger! Håller med dig men hoppas bara på att den återfinns mer i att fler travtränare ska kunna få mer chanser till att vinna en peng för att kunna/vilja fortsätta med sporten, investera och utveckla. Sen menar jag inte att vem som helst ska kunna det och att det ska bli lätt men håll med om att sporten blivit mycket mer och mer hårdare!? Viking Kronos och Torvald växer ju inte direkt på träd. Svårt för många B-tränare att matcha dessa kanoner. Känns som att det är mer och mer på väg till en endast "Elit" sport..mer och mer en rikemanssport?

Liknande trådar

Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 210
Senast: Pinus
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 622
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 101
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka