iNHALE

Trådstartare
Undrar av ren nyfikenhet hur mycket reflexer ni använder när ni rider ut i mörker?
Använder du mer reflexer om du börjar ritten när det redan är tämligen svart, eller använder du mindre reflexer om det fortfarande är lite ljust ute när du börjar, men vet att det kommer vara bäckmörkt mot slutet?
Någon som är som jag och pölsar på med ordentligt med reflexer så fort det börjar skymma? Vilka reflexer använder du mest?

Sv: Reflexer

Jag och min häst ser alltid ut som vandrande julgranar när vi är ute. :p I synnerhet från skymning och framåt, då har vi:

Alva:
* benreflexer på alla fyra
* reflexbrösta
* svansreflex
* knallgult skrittäcke med reflex
Jag:
*väst
*hjälmreflex
*snap on-reflex där det får plats

Allt detta för att vi rider nära en starkt trafikerad 70-väg, här är mycket vilt i skogen och skulle Alva bli rädd för nåt så att jag drattar av, då måste hon synas. Sen har vi en bit kvar tills hon är helt trafiksäker också, då är det fint att synas!

I dagsljus/på morgonen kör jag två eller fyra benreflexer + väst. Så här års i alla fall. Sommartid är jag mycket slarvigare. :D

Nu under vintern har jag reflexer på mig och hästen oavsätt vilken tid på dagen vi ger oss av.

Det är lätt att underskatta hur dåligt man faktiskt syns i dagsljus under vinterhalvåret.

Sen vet man aldrig hur länge man är ute och om hästen sticker vill jag att hon ska synas, man vet ju aldrig, kanske får jag inte tag i henne innan det blir mörkt.

Jag har inte ridit något i vinter, men när vi har varit på promenad så har hästen reflexer på benen och jag har en gul varseljacka med reflexer.
När vi är ute och rider har jag också reflex på hjälmen och ett gult skrittäcke m reflex.

Kram, Maya

jag använder ett reflextäcke som syns från alla håll, varseljacka och , tygelreflexer och benreflexer om det är mörkt eller riskerar att bli det. Reflextäcket är min absoluta favorit! Skönt att slippa hålla på med tusen småreflexer.

När det är kolsvart ute har

Hästen:

Benreflexer på alla 4
Reflexbrösta
Svansreflex
reflexer på stigbyglarna (som sitter där året om dygnet runt)

Jag:

Reflex runt hjälmen + pannlampa och vid batteriet som sitter i bakhuvudet lyser det rött
Reflexväst

Om det är på gång mot skymning men jag hinner hem innan det är svart blir det oftast bara benreflexer och reflexväst även om det många ggr kanske inte skulle behövas men skönt att vara på säkra sidan iaf...
Det är ju på mig och hästen det gör ont om inte bilisterna ser oss..

Jag är en reflexnörd!

Hästen har:
*Reflextäcke
*Reflexbrösta
*Benreflexer på alla 4

Ska skaffa min reflexer att ha på nosgrimman och tyglarna.

Jag har:
*Reflexväst
*En massa reflexer på ovarellen, benen, armar, ryggen mm.

Ska skaffa en hjälmreflex.

Har funderat på en varseljacka, en rider ändå mest i overall på vintern och då har ju den en massa reflexer redan och så har jag ju västen.

Snöar det häftigt och det är svårt att synas även mitt på dagen åker reflextäcke och väst på.
Så fort det skymmer ute har jag reflexer på både mig och hästen.

Hunden har fått ha oranget reflextäcke på sig även dag tid nu i vinter då han är vit.

Jag har hjälmreflex, reflexväst och blinkande reflexband runt benen. Hästen har benreflexer, reflexbrösta och reflexländtäcke.

På vintern har jag reflexer dygnet runt vid uteritter.

Benreflexer, alla ben.
Reflexbrösta eller halsring
Ländtäcke, antingen helreflex eller med reflexkant.
Röd svansreflex.
Snap-on på tygel, oftast.

Hjälmen.
Reflexväst eller reflexbrallor

Om det är fullt dagsljus tar jag endast på mig min gula reflexväst.

I skymning och mörker har jag även hjämreflex och stigbygelreflexer. Hästen har reflexbrösta, benreflexer och varselländtäcke med reflexer på sidorna och på svanslappen.

Trots alla reflexer syns man tyvärr inte så bra som man skulle önska. Jag mötte en tjej till häst i vintras när jag satt i bilen och trots att hon hade mycket reflexer såg jag inte henne ordentligt förrän jag var kanske 25m ifrån. Det berodde nog iofs på att vägen är väldigt kurvig. Det är en oupplyst 70 väg och stallet hon skulle till låg precis på andra sidan vägen. Hästen var rätt orolig och ville inte vänta och som tur var hann jag bromsa i tid så jag kunde släppa över ekipaget i lugn och ro.

Jag har reflexväst och hästbenreflexer (såna i resår) runt handlederna, sedan har hästen reflexländtäcke, benreflexer och reflexbrösta. Fast nu har de gått i tillfällig pension för min del, är alltid ute i stallet på dagen.

Nu rider jag bara på dagtid , så då kan det se ut så här:

32238772.jpg

På vintern kan det bli reflexjacka och ländtäcke med reflex och så här:

31910169.jpg

31964417.jpg

På sommaren blir det inte så mkt, men kanske på hjälm och stigbyglar

Vi har knappt nån trafik på våra vägar, men däremot är vi omringade av jägare :)

31625237.jpg

90605_1259000725.jpg

81828_1226432886.jpg

såhär ser hästen ut när vi rider ut i mörkare tider.
Jag själv brukar ha hjälmreflex, väst och stigbygel reflexer :)

Undrar av ren nyfikenhet hur mycket reflexer ni använder när ni rider ut i mörker?

När det är mörk eller kan hinna bli det innan jag är hemma igen, använder jag 4 benreflexer och reflexjacka eller reflexväst.
Om det är disigt elle dimmigt så används reflexackan eller västen fär att synas i tid vid dålig sikt.

Ser ut som ett vandrade julpyntat amerikanskt hus.
Hästen
- Benreflexer alla fyra
- Reflexboots alla fyra (boots pga 6 brodd i varje sko och lite fumlig häst och då kan ju bootsen lika gärna va reflekterande så syns man lite extra)
- Tränsreflexer (nosgrimma och tyglar)
- Reflexbrösta
- Reflexridtäcke
- Svansreflex
- Reflexer på stigbyglarna

Ryttaren
- Pannlampa
- Hjälmöverdrag i självlysande nylontyg och reflex
- Varseljacka el reflexväst
- Röd blinkande lampa på vänster stövel
- Reflexridspö
- Vinterhandskar med reflex

Nu har jag nog fått med allt. Grannarna har iaf sagt att jag syns ordentligt och en del bilar har tvärstannat förmodligen i ren chock ;)

Det finns många hästar runt där jag bor och man möter nästan alltid någon häst längs vägen när man kör bil. Riktigt otäckt när man någon gång möter en "oreflexad" häst i mörkret, vi har tyvärr några här som rider så. Man är vääldigt nära hästen när man upptäcker den då. Några gånger har ryttaren haft reflexväst på sig men ryttaren sitter ju så högt upp så billyktorna lyser inte upp så bra förrän man är alldeles för nära.
Så ju fler reflexer desto bättre, och gärna lågt placerade.
Därför har min häst massa reflexer om vi så bara ska ut och gå promenad, även dagtid på vintern: 4 benreflexer, svansreflex, reflexbrösta, reflexer på nosgrimma/tyglar eller reflexgrimma. Själv har jag reflexväst och pannlampa eller hjälmreflex. Till hösten när hästen förhoppningsvis är inriden så blir det nog ett reflextäcke också.

Jag brukar alltid ta på benreflexer på alla 4 om jag ska rida efter vägen, även mitt på dagen (vintertid iaf, är inte lika duktig på sommaren tyvärr). Vet jag att det kan hinna skymma medan jag är ute eller när det redan är mörkt har jag även reflexbrösta, svansreflex och reflexväst. Nu har jag även köpt ett nylonträns med insydda reflexer som jag oftast använder, oavsett tid på dygnet :)

Det finns många hästar runt där jag bor och man möter nästan alltid någon häst längs vägen när man kör bil. Riktigt otäckt när man någon gång möter en "oreflexad" häst i mörkret, vi har tyvärr några här som rider så. Man är vääldigt nära hästen när man upptäcker den då. Några gånger har ryttaren haft reflexväst på sig men ryttaren sitter ju så högt upp så billyktorna lyser inte upp så bra förrän man är alldeles för nära.
Så ju fler reflexer desto bättre, och gärna lågt placerade.

När de inte har reflexer på sig oavsett om det är hundägare som är ute och går eller ryttare så stannar iaf jag och skäller på dom och frågar om de har dödslängtan!!??!?!?!
Sen förklarar jag vänligt men bestämt VARFÖR man ska ha reflexer uppifrån och ned.
Bara benreflexer är inte heller bra, kommer man tex i ett krön så är huvudet/överkroppen på ryttaren det man först ser...

När jag är ute och går med hunden är vi också julgranar tom hunden har 4 st benreflexer och sen reflexväst/täcke och jag brukar ha såna där "snap on" reflexer runt benen och en väst iaf ofta även pannlampa som lyser vitt framåt å rött bakåt.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 513
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 204
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka